Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Vanmoof X3

För den lille

Vanmoof X3 är den klassiska stadscykeln för unga och korta som är ute efter framtidens transportmedel.

Av / 2020-07-24 - 09:00
Vanmoof X3
Peter Gotschalk

Hur jag hade önskat att jag haft en Vanmoof X3 när jag senast besökte min norska arbetsgivare strax utanför Oslo. Där hade jag hyrt en Airbnb lägenhet, som visade sig ligga på toppen av ett mindre berg, och jag måste säga att det var svårt att kämpa sig upp på den halvgamla lånecykel jag hade fått på köpet tillsammans med Airbnb-lägenheten.

Med en Vanmoof X3 hade det gått som en dröm. Den elektriska cykeln har inte bara en kraftfull 350W elmotor, som gradvis kan leverera upp till fyra gånger min egen pedaleffekt. Den har också en magisk knapp på höger sida av styret, vilket ger extra acceleration (Turbo Boost) när du behöver det. om du måste klara av en särskilt elak uppförsbacke eller vid omkörning.

Vanmoof S3 är en klassisk stadscykel. Modellen kommer utan pakethållare, har i gengäld en liten bagagehylla framför styret, vilket är det enda konkreta som skiljer denna modell från Vanmoof S3. (Foto: Peter Gotschalk)

Bekväm körning

Men Vanmoof X3 är ingen fartdjävul. Först och främst är den extremt bekväm. Sadeln är så perfekt formad att jag inte fick någon smärta i ryggen efter många timmar på cykeln, trots att jag annars inte har suttit på en cykel på flera år. Körupplevelsen är en dröm där cykeln bara glider över kullerstenar, gropar och annan ojämn terräng, utan att stötarna vidarebefordras till ryggen eller man får sina ädlare del krossade.

Och som nämnts går det problemfritt i uppförsbackar, liksom över stock och sten, på platta vägar och i små smala gränder. Vanmoof X3 är helt enkelt perfekt både som en stadscykel och för de lite mer krävande sträckorna, även om jag nog får avråda att ta den ut i skogen eller utsätta den för annan vildare terräng.

Elmotor och automatväxel

Till att börja med kräver det dock lite tillvänjning att köra detta tekniska underverk. Den elektroniska växlingen är helt automatisk. Den ändras upp och ner som den behagar, och det var särskilt irriterande tills jag upptäckte att jag kunde ändra takten i appen så att cykeln inte växlade så snabbt till andra växeln som är fallet med standardinställningarna.

Både fram och bak har Vanmoof X3 inbyggda LED-lampor med en ljusstyrka på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotorn kan ge hjälp upp till 25 km/h. I detta fall kommer den att ge upp till 250W. I själva verket levererar motorn 350W, men EU-reglerna har satt en övre gräns för hur snabbt en elektrisk cykel kan köras på motor. Du kan dock själv ställa in var du befinner dig i världen via Vanmoof-appen, och om du väljer USA från menyn levererar cykeln plötsligt 350W och kan köra upp till 32 km/h. Men det får man inte, så det är bara teoretiskt.

Repor i lacken

Det finns naturligtvis några ”repor i lacken” jag måste nämna. För det första är cykelns matta lack (svart eller ljusblå) ganska känslig för just repor. Det kunde jag tydligt se på min testcykel, där området runt muttern som justerar sadelhöjden hade blivit ordentligt repad av Vanmoof-butikens verktyg.
Det inbyggda batteriet ger mellan 60 och 150 km körning beroende på vilken växel du väljer. Men eftersom cykeln väger 19 kilo är det nästan bara växel 3 och 4, vilket är tre- respektive fyrfaldig pedalkraft, som är vettig. Därför måste cykeln laddas väldigt ofta, och då blir det plötsligt irriterande att batteriet är inbyggt i själva cykelramen och inte kan tas bort. Om du bor i en lägenhet på fjärde våningen finns det inget annat val än att dra cykeln in i lägenheten varje gång den måste laddas. Själva laddningen tar fyra timmar, även om du kan snabbladda batteriet till 50 procent på 80 minuter.

Till höger på styret sitter den lilla Turbo Boost-knappen som gör mirakel för acceleration. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusion

Vanmoof X3 är den mest innovativa och tekniskt avancerade elektriska cykeln du kan köpa just nu. Det ger körglädje, enkel hantering i kombination med relevanta anpassningsalternativ, och den är också så stöldskyddad som det är mänskligt möjligt.

För oss som bor i Skandinavien är det lite av en nackdel att Vanmoof inte har märkesbutiker eller auktoriserade verkstäder på våra breddgrader. Och det är irriterande att batteriet är inbyggt i ramen, så att hela cykeln måste släpas med när batteriet behöver laddas.

Karakter
Vanmoof X3
Premium

Home tycker

Bekväm körglädje med automatisk växling och Turbo Boost, app-ansluten med praktiska anpassningsalternativ och inbyggt stöldskydd. Möjlighet att köpa cykeljägar-service. Inga auktoriserade verkstäder i Skandinavien för service och reparation. Det inbyggda batteriet kräver att cykeln släpas med vid laddning.

Också i detta test:

Vanmoof S3 & X3

Vanmoof S3

För den stora

Vanmoof S3 är den klassiska stadscykeln för vuxna människor ute efter framtidens transportmedel.

Bekväm körglädje med automatisk växling och Turbo Boost, app-ansluten med praktiska anpassningsalternativ och inbyggt stöldskydd. Möjlighet att köpa cykeljägar-service.
Inga auktoriserade verkstäder i Skandinavien för service och reparation. Det inbyggda batteriet kräver att cykeln släpas med vid laddning.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Förbättrad storsäljare

Kul så länge det varar

Det är inte bara namnet som är svårt att komma ihåg

Rulla till toppen