Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Apple ber om ursäkt för tondöv iPad Pro-reklam

"Förstörelsen av den mänskliga upplevelsen. Med vänlig hälsning från Silicon Valley."

Av / 2024-05-10 - 12:48
Apple ber om ursäkt för tondöv iPad Pro-reklam

Den välkände brittiske skådespelaren Hugh Grant (känd från bland annat Fyra bröllop och en begravning och Notting Hill) höll inte tillbaka när han skarpt kritiserade Apple för en annons som teknikjätten publicerade i samband med lanseringen av nya iPad Pro.

”Förstörelsen av den mänskliga upplevelsen. Med vänlig hälsning från Silicon Valley.”

Så skrev skådespelaren på det sociala mediet X, och han var inte den enda Hollywood-personligheten som var arg på Apple efter att ha sett annonsen.

”Ärligt talat, vad är det för fel på er?” skrev skådespelerskan Justine Bateman (Fem i familjen), som har tipsat SAG-AFTRA, amerikanska skådespelares fackförbund, om AI.

Du kan själv se föremålet för ilskan längst ner i artikeln, men kort sagt visar Apples nya annons, som fått titeln ”Crush!”, hur ett piano, en skivspelare, en gitarr, en gammal TV, en skrivmaskin, målarhinkar och otaliga andra föremål alla kan knyta an till något kreativt, krossas och tillplattas i en gigantisk maskin tills bara den nya, ultratunna iPad Pro finns kvar.

Filmregissören Asif Kapadia formulerade sin kritik mer ingående, och hans poäng är säkerligen den viktigaste orsaken till de många arga reaktionerna:

Gillar iPads men vet inte varför någon tyckte att den här annonsen var en bra idé. Det är den mest ärliga metaforen för vad teknikföretag gör mot konsten, mot artister, musiker, kreatörer, författare, filmskapare: pressar dem, använder dem, betalar dåligt, tar allt och säger sedan att allt är skapat av dem.”

Apple svarar

Apple har inte dragit tillbaka annonsen, men företaget har svarat på kritiken i en intervju med branschmediet AdAge.

”Kreativitet finns i vårt DNA på Apple, och det är otroligt viktigt för oss att designa produkter som stärker kreativa människor runt om i världen”, sa Apples marknadschef Tor Myhren i ett uttalande till Ad Age.

”Vårt mål är alltid att fira de otaliga sätten som användare uttrycker sig på, och förverkligar sina idéer, genom iPad. Vi träffade huvudet på spiken med den här videon, och det är vi ledsna för.”

I skrivande stund har Apples iPad Pro-annons fått mer än 1,5 miljoner visningar på YouTube.

 

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Apple i shitstorm: Ber nu om ursäkt för brutal reklam

Nokia 3210 är tillbaka!

Smartare och starkare – samma kamera

iPad Pro får två OLED-paneler

Nya iPad Air finns i två storlekar

Nothings designtävling avgjord

Försov du dig i morse? Apple medger att det var deras fel!

Ta en paus från nätet med Nokias nya dumma mobiler

Här är HMD:s egna mobiler

OnePlus på väg med nya produkter

Tracker för Google Find My-nätverket

Heineken lanserar trist mobil

Ljud & Bild
Rulla till toppen