TEST : Vanmoof S3

För den stora

Vanmoof S3 är den klassiska stadscykeln för vuxna människor ute efter framtidens transportmedel.

Vanmoof S3

Ljud & Bild tycker

Bekväm körglädje med automatisk växling och Turbo Boost, app-ansluten med praktiska anpassningsalternativ och inbyggt stöldskydd. Möjlighet att köpa cykeljägar-service.
Inga auktoriserade verkstäder i Skandinavien för service och reparation. Det inbyggda batteriet kräver att cykeln släpas med vid laddning.
  • Motor och vridmoment: 250-350 W, 59 Nm
  • Kontroll: 4 steg, matrisdisplay, Vanmoof app (Android, iOS)
  • Räckvidd: 60-150 km
  • Batteri och laddning: 504 Wh, 36 V 4A
  • Växel: 4 automatisk
  • Hjul: 28 tum Schwalbe Big Ben
  • Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram och bak
  • Utrustning: Integrerat larm, stöldspårning via GSM och Bluetooth
  • Vikt: 19 kg
  • Webb: vanmoof.com
Visa mer
Visa mindre

Riktpris: 20760 kr

Hur jag hade önskat att jag haft en Vanmoof S3 när jag senast besökte min norska arbetsgivare strax utanför Oslo. Där hade jag hyrt en Airbnb lägenhet, som visade sig ligga på toppen av ett mindre berg, och jag måste säga att det var svårt att kämpa sig upp på den halvgamla lånecykel jag hade fått på köpet tillsammans med Airbnb-lägenheten.

Med en Vanmoof S3 hade det gått som en dröm. Den elektriska cykeln har inte bara en kraftfull 350W elmotor, som gradvis kan leverera upp till fyra gånger min egen pedaleffekt. Den har också en magisk knapp på höger sida av styret, vilket ger extra acceleration (Turbo Boost) när du behöver det. om du måste klara av en särskilt elak uppförsbacke eller vid omkörning.

Vanmoof S3 är en klassisk stadscykel. Modellen kommer utan pakethållare, men det kan naturligtvis köpas som ett extra tillbehör. (Foto: Peter Gotschalk L&B)

Bekväm körning

Men Vanmoof S3 är ingen fartdjävul. Först och främst är den extremt bekväm. Sadeln är så perfekt formad att jag inte fick någon smärta i ryggen efter många timmar på cykeln, trots att jag annars inte har suttit på en cykel på flera år. Körupplevelsen är en dröm där cykeln bara glider över kullerstenar, gropar och annan ojämn terräng, utan att stötarna vidarebefordras till ryggen eller man får sina ädlare del krossade.

Och som nämnts går det problemfritt i uppförsbackar, liksom över stock och sten, på platta vägar och i små smala gränder. Vanmoof S3 är helt enkelt perfekt både som en stadscykel och för de lite mer krävande sträckorna, även om jag nog får avråda att ta den ut i skogen eller utsätta den för annan vildare terräng.

Elmotor och automatväxel

Till att börja med kräver det dock lite tillvänjning att köra detta tekniska underverk. Den elektroniska växlingen är helt automatisk. Den ändras upp och ner som den behagar, och det var särskilt irriterande tills jag upptäckte att jag kunde ändra takten i appen så att cykeln inte växlade så snabbt till andra växeln som är fallet med standardinställningarna.

LED_for LED_bag
<
>
Både fram och bak har Vanmoof S3 inbyggda LED-lampor med en ljusstyrka på 40 lux. (Foto: Peter Gotschalk)

Elmotorn kan ge hjälp upp till 25 km/h. I detta fall kommer den att ge upp till 250W. I själva verket levererar motorn 350W, men EU-reglerna har satt en övre gräns för hur snabbt en elektrisk cykel kan köras på motor. Du kan dock själv ställa in var du befinner dig i världen via Vanmoof-appen, och om du väljer USA från menyn levererar cykeln plötsligt 350W och kan köra upp till 32 km/h. Men det får man inte, så det är bara teoretiskt.

Repor i lacken

Det finns naturligtvis några ”repor i lacken” jag måste nämna. För det första är cykelns matta lack (svart eller ljusblå) ganska känslig för just repor. Det kunde jag tydligt se på min testcykel, där området runt muttern som justerar sadelhöjden hade blivit ordentligt repad av Vanmoof-butikens verktyg.

Det inbyggda batteriet ger mellan 60 och 150 km körning beroende på vilken växel du väljer. Men eftersom cykeln väger 19 kilo är det nästan bara växel 3 och 4, vilket är tre- respektive fyrfaldig pedalkraft, som är vettig. Därför måste cykeln laddas väldigt ofta, och då blir det plötsligt irriterande att batteriet är inbyggt i själva cykelramen och inte kan tas bort. Om du bor i en lägenhet på fjärde våningen finns det inget annat val än att dra cykeln in i lägenheten varje gång den måste laddas. Själva laddningen tar fyra timmar, även om du kan snabbladda batteriet till 50 procent på 80 minuter.

Till höger på styret sitter den lilla Turbo Boost-knappen som gör mirakel för acceleration. (Foto: Peter Gotschalk)

Konklusion

Vanmoof S3 är den mest innovativa och tekniskt avancerade elektriska cykeln du kan köpa just nu. Det ger körglädje, enkel hantering i kombination med relevanta anpassningsalternativ, och den är också så stöldskyddad som det är mänskligt möjligt.

För oss som bor i Skandinavien är det lite av en nackdel att Vanmoof inte har märkesbutiker eller auktoriserade verkstäder på våra breddgrader. Och det är irriterande att batteriet är inbyggt i ramen, så att hela cykeln måste släpas med när batteriet behöver laddas.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 3 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
Kommentera

Lämna ett svar

    Också i detta test:
    Vanmoof X3 - För den lille
    Vanmoof X3 är den klassiska stadscykeln för unga och korta som är ute efter framtidens transportmedel.

    Läs också

    Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!
    LG SN8YG är en premium-soundbar som har all utrustning du behöver och rent ljudmässigt har LG skärpt till sig. Men hur i hela friden tänkte de med appen?
    Marantz senaste CD-spelare är även en nätverksspelare – och en internetradio och en DAC och en förförstärkare och …
    Det fanns en tid när Apples MacBook Air var det naturligaste valet om man skulle ha en prisvärd och ultratunn bärbar dator. Är det fortfarande så?
    Marantz Model 30 är en magnifik förstärkare för både ögon och öron, och byggkvaliteten överträffar det mesta.
    En nätverksspecialist och ett highend-märke har gått ihop och skapat en smarthögtalare av hifi-kvalitet.
    Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.
    För samma pengar som ett par brusreducerande hörlurar ger Philips Fidelio X3 oändligt bättre ljud.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System

    Riktpris: 55400 kr 625 hk och 1 500 watt

    Polestar 2

    Riktpris: 659000 kr Nästa elektriska storsäljare

    Honda e

    Riktpris: 400000 kr Teknikfest på fyra hjul

    BMW i8

    Riktpris: kr Miljöbil i bensinslukarkostym
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.