Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Xiaomi Electric Scooter 3

Lättransporterad kvalitetssparkcykel

Xiaomi Electric Scooter 3 är robust konstruerad, men inte tyngre än att du kan fälla ihop den och ta den med dig. Elsparkcykeln har också ett bra urval av smarta funktioner och ger en utmärkt körupplevelse

Av / 2023-05-12 - 18:00
Xiaomi Electric Scooter 3
Rasmus Elm Rasmussen

Xiaomi kanske inte är det märke man först kommer att tänka på när det gäller elsparkcyklar, men tillverkaren är faktiskt bland de största på marknaden.

Mi Electric Scooter 3 är fortfarande den senaste modellen som finns i Norden, även om en ersättare tillkännagavs för inte så länge sedan.

Det är en elsparkcykel i den transportvänliga änden av skalan. Styrstången kan fällas ner så att Mi Electric Scooter 3 tar mindre plats, och med en vikt på 13,2 kilo är elsparkcykeln inte oöverkomlig att bära. Det är dock inte något man vill göra längre sträckor.

Xiaomis elsparkcykel kan fällas ihop och bäras i stången. (Foto: Xiaomi)

Robust byggd

Trots sin blygsamma vikt är den robust byggd, med material och komponenter av bra kvalitet. Ståbrädan och styrstången är konstruerade av samma typ av aluminium som används inom flygindustrin, och den har relativt breda 8,5-tums luftfyllda däck – extra däck och slang ingår till och med i lådan.

Framhjulet har elektroniska ABS-bromsar, medan det på bakhjulet sitter äkta analoga skivbromsar, vilket säkerställer att du när som helst kan bromsa kraftigt utan att hjulen låses. Denna typ av säkerhetsfunktion är något som avsevärt höjer denna över de billiga plastskotrarna som dominerade gatorna för några år sedan.

Det sitter en kraftfull lykta och starka skivbromsar bak. (Foto: Xiaomi)

En gammal hederlig ringklocka finns också, och Xiaomi har också sett till att det är bra lyktor, både bak och fram. Den främre tänds med tre tryck på kontrollknappen i mitten av styrstången, och i Xiaomis app kan man välja om bakljuset ska lysa hela tiden.

Det är med den här knappen man kontrollerar det mesta. Det är enkelt, men placeringen är inte idealisk. Knappen är omöjlig att nå utan att ta ena handen från styret, och tyvärr drar detta ner den annars höga körsäkerheten.

Knappens funktion är dock ganska begränsad. Förutom att slå på och stänga av elsparkcykeln och slå på strålkastaren är dess enda andra funktion att byta körläge. Det är därför inget måste att använda den under körning.

Bra för kortare resor

Det finns tre körlägen – Walk Assist där motorn hjälper hjulen lite när du går med elsparkcykeln. Drive som lugnt och fint tar dig upp till 20 km/h, samt Sport som med lite mer kraft tar dig upp till 25 km/h. Här måste du hålla tungan rätt i munnen, eftersom Mi Electric Scooter 3 har en ganska bra acceleration för en relativt liten elsparkcykel. Och det är ju faktiskt inte lagligt att köra så snabbt på allmän plats.

Bortsett från den detaljen är körupplevelsen ganska bra. Man rullar säkert och stadigt över asfalten, och det är möjligt att vila tummen med hjälp av Cruise Control. Funktionen håller farten när du tar bort fingret från gasknappen. Den aktiveras när hastigheten har varit densamma i mer än fyra sekunder.

För att återfå kontrollen över hastigheten, tryck bara på gasknappen eller bromsen.

Styret är dock lite lågt. Om du är cirka två meter lång måste armarna hållas helt sträckta för att nå handtagen. Det kan man leva med, men betyder ändå att Mi Scooter 3 inte är en elsparkcykel man vill åka långa resor med.

Ojämn batteriprestanda

Räckvidden är inte överväldigande. Tillverkaren lovar 30 kilometer på en laddning, men du ska nog snarare förvänta dig hälften. Men eftersom det inte är ett transportmedel man vill köra längre än några kilometer åt gången med är det fullt tillräckligt i det avseendet. Problemet är att prestanda sjunker avsevärt när det finns cirka 30 procent laddning kvar. Då kämpar elsparkcykeln att ta sig fram och har svårt att nå mer än 17–18 km/h.

När du vill låsa elsparkcykeln görs det via appen. I låst läge blockeras hjulen elektroniskt och den börjar pipa om man försöker flytta den. Det betyder inte att man inte kan ta den, men den som gör det får inte mycket ut av det.

Slutsats

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 är långt ifrån lika robust byggd som Segway P65. Men kvaliteten är ändå ganska hög, med tanke på att elsparkcykeln är så lätt och kompakt att du kan fälla ihop den relativt enkelt och ta den med dig. Och just denna bärbarhet gör Xiaomis elsparkcykel till det bästa valet för många användare. Körupplevelsen är utmärkt, och när det gäller säkerhet och smarta funktioner finns det inte mycket att klaga på. Batteriet är dock inte det kraftfullaste.

 

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 3
Premium

Home tycker

Robust konstruktion. Relativt transportvänlig. Fin körupplevelse. Bra säkerhet. Trevligt utbud av funktioner i appen. Styret sitter lågt. Begränsad räckvidd. Minskad prestanda när batteriet har mindre än 30 procent laddning.

Också i detta test:

2 Elsparkcyklar

Segway KickScooter P65

Elsparkcykel i tungviktsklassen

Segway KickScooter P65 är av bergfast kvalitet, ger en utmärkt körupplevelse med hög säkerhet. Men den är stor, tung och dyr, och därför bara för de mest dedikerade.

Enormt välbyggd. Stark elmotor. Lång räckvidd. Hög säkerhet.
Stor och tung. Inte många smarta funktioner. Dyr.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Ljud & Bild
Rulla till toppen