De må vara långt mer använda i USA än i de flesta EU-länder, men även på våra breddgradder använder allt fler digitala assistenter som Amazon Alexa eller Google Assistant till att köpa varor och tjänster.
Inte minst kommer det hela tiden nya smarta högtalare med inbyggd röststyrning, som erbjuder åtkomst till den ena eller andra firmans ekosystem via den digitala assistenten. Frågan är bara om det sker på ett sätt där teknologijättarna missbrukar sin position på marknaden.
Därför har Europakommissionen nu inlett en utredning av ”konkurrensläget inom sektorn för sakernas internet vad gäller konsumentrelaterade varor och tjänster i EU”.
EU-kommissionens verkställande vice ordförande Margrethe Vestager, som ansvarar för sakernas internet, säger:
Sakernas internet är ett område som väntas växa mycket de närmaste åren. Sakernas internet kommer att bli vardagsmat för de europeiska konsumenterna. Tänk dig ett smart kylskåp som fixar din inköpslista – som du sedan kan ta fram på din smarta enhet för att beställa hem varor. Affären sänder varorna till din dörr – som automatiskt låses upp med ett ord. Möjligheterna tycks oändliga. Tillgång till stora mängder användardata tycks dock vara själva nyckeln till framgång i den här sektorn, så vi måste se till att inte marknadsaktörerna utnyttjar sin kontroll över sådana data till att snedvrida konkurrensen eller på annat sätt stänga marknaderna för konkurrenter.
Annonce
I ett pressmeddelande skriver Europakommissionen:
Trots sektorns relativt tidiga utvecklingsstadium när det gäller konsumentrelaterade varor och tjänster i EU finns det tecken på att vissa affärsmetoder kan innebära en strukturell snedvridning av konkurrensen. I synnerhet finns det tecken på att datatillgången och interoperabiliteten begränsas och på förekomsten av vissa former av självföreträde och metoder kopplade till användningen av proprietära standarder. Ekosystemen för sakernas internet kännetecknas ofta av starka nätverkseffekter och stordriftsfördelar, som kan leda till att snabb framväxt av dominerande digitala ekosystem och grindvakter och tippande marknader.
EU:s utredning kommer att omfatta produkter som wearables (exempelvis smarta klockor och träningsarmband) och uppkopplade konsumentprodukter som kylskåp, tvättmaskiner, smart-tv, smarta högtalare och belysningssystem. Man kommer också samla in information om de tjänster som är tillgängliga via smarta enheter, som musik- och videoströmningstjänster, och de röstassistenter – dvs primärt Alexa, Siri och Google Assistant – som används för att få tillgång till dem.
Om kommissionen efter sin analys av resultatet konstaterar konkreta konkurrensproblem, kan undersökningar inledas för att försäkra sig om att EU:s regler om konkurrensbegränsande affärsmetoder och missbruk av dominerande marknadsställning efterlevs.