TikTok är ett av världens största och snabbast växande sociala medier, känt för sina korta videoklipp som kan bli virala för miljontals användare på nolltid. Med över en miljard globala användare i månaden har den kinesiska plattformen påverkat konkurrenter som Instagram, Facebook och Youtube att erbjuda liknande tjänster. Nu finns det saker som tyder på att TikTok också vill ha en större bit av musikkakan genom att erbjuda sin egen streamingtjänst!
TikTok som musiktjänst?
ByteDance, ägarföretaget bakom TikTok, erbjuder redan streamingtjänsten Resso i Indien, Brasilien och Indonesien. Och så sent som i maj lämnade de in en ansökan om att registrera ett nytt varumärke i USA, kallat TikTok Music. Ansökan beskriver i detalj hur företaget kommer att erbjuda köp, nedladdning, uppspelning och delning av musik. Dessutom nämns punkter som låttexter, bilder och inte minst annonsering.

Musik är redan en stor del av TikTok-universumet, där videoklippen ofta åtföljs av populär musik från kända artister. Och om musiken inte redan är känd kommer den garanterat att bli en hit efter att videon blivit viral!
Mer än 30 % av TikTok-användarna är mellan 10 och 19 år gamla, och för många har detta blivit ett nytt sätt att upptäcka musik på. Därför är det inte förvånande om ByteDance och TikTok vill utnyttja sin popularitet och erbjuda sin egen musiktjänst.
Med TikToks enorma användarbas kan TikTok Music potentiellt på sikt bli en stor utmanare till befintliga tjänster som Apple Music, Tidal och Spotify. Men det återstår att se om tjänsten blir verklighet.
Visste du förresten att Ljud & Bild också finns på TikTok? Följ oss gärna på www.tiktok.com/@lydogbilde!
@lydogbilde