TESTSamsung The Frame QE65LS03A (2021)

Väggprydnad med bild och ljud

Samsungs populära tavel-TV är tillbaka i en ny, smalare version: 2021-modellen är en praktisk och lättmöblerad TV med vass bildkvalitet.
Karakter
Samsung The Frame QE65LS03A (2021)
Ljud & Bild tycker
Med en ny slimmad design, fler ramalternativ och större lagringskapacitet är The Frame fortfarande en av de mest inredningsvänliga TV-apparaterna som går att köpa.
Även om bildkvaliteten är tjusig så får The Frame nöja sig med ganska så ordinär kontrast och ljusstyrka om man jämför med de mer avancerade Neo QLED- och OLED-skärmarna.
Specifikationer
  • Storlek/typ: 65-tums LED LCD
  • Upplösning: 3840×2160 (4K Ultra HD)
  • Operativsystem: Tizen
  • Ingångar: 4 HDMI (2.1), 3 USB
  • Utgångar: HDMI eARC, optisk digitalt ljud
  • HDR: HDR10+
  • Övrigt: Dual LED LCD, One Connect-box, Samsung Art Gallery
  • Webb: samsung.com/se
forfatter

De senaste åren har Samsung The Frame blivit en av världens mest populära TV-modeller, med över en miljon exemplar sålda globalt. Inte illa för en skärm som försöker se så lite ut som en TV som möjligt! Fast så är det nog just det diskreta, tavelliknande utseendet som gör att många faller för den här modellen.

Möjligheten att visa bilder när TV:n är avstängd är också en uppskattad finess. I stället för att ha en svart fyrkant på väggen kan du lysa upp den med ett konstverk av Munch eller Monet – eller varför inte egna familjefoton?

Nu är The Frame tillbaka i sin femte generation och som vanligt har Samsung finputsat flera av detaljerna. 2021-modellen har en ny design, nya ramar och en hel del nytt på insidan. Vi har tittat närmare på 65-tumsversionen QE65LS03A , men The Frame finns nu i storlekar från 32 och ända upp till 75 tum.

Observera att det bara är skärmstorlekarna 43 tum och uppåt som är nya 2021. Den minsta 32” modellen kommer fortfarande att säljas som 2020-versionen LS03T.

QN65LS03AAFXZA_001_Front1_Black QN65LS03AAFXZA_008_R-Perspective3_Black QN65LS03AAFXZA_005_R-Side2_Black
<
>
Samsung The Frame LS03A. (Foto: Samsung)

The Frame QE65LS03A – Design

Det första vi lägger märke till är att den nya Frame-modellen har blivit betydligt tunnare än föregångaren. LS03A är nästan bara hälften så tjock som den äldre LS03T (24,9 mm mot 45,8 mm). Ändå behåller skärmen samma tjocklek på hela baksidan, utan att någonting sticker ut. Detta är möjligt eftersom strömförsörjningen, anslutningarna och annan elektronik är dold i den separata One Connect-boxen, som är ansluten till TV:n med en enda kabel.

Annons

Den nya formfaktorn innebär också att The Frame har ett nytt väggfäste. Det skiljer sig något från det gamla No Gap-fästet genom att det har två infästningar i stället för en. Detta kan innebära lite mer mätning och skruvande innan TV:n sitter på väggen – bland annat måste du vara noggrann med att få TV:n helt vågrät.

Skillnaderna mellan 2020- och 2021-modellerna gör också att du inte utan vidare kan hänga en ny Frame där den gamla hängde utan att först byta infästning. Eftersom TV:n har en ny och tunnare form måste du också köpa nya ramar.

Samsung har nya designvarianter som heter Modern och Beveled, med fasade kanter, samt nya färgval på ramarna i år.

Nya ramar

The Frame skulle naturligtvis inte se ut som en riktig tavla utan en passande inramning. De säljs som tillbehör och finns numera i många olika varianter som sätts fast på kanterna. En uppsättning ramar kostar 1 000 kronor.

Ännu så länge har vi inte provat alla ramar – bland annat saknar vi de nya ”Beveled”-ramarna med fasad kant – men vi kan åtminstone berätta att den nya imitationen av ek ser riktigt stilig ut! Även om det är plast/vinyl och inte äkta träfaner så kan det faktiskt misstas för äkta ek på lite avstånd.

Annons

Användarvänlighet och funktioner

När det gäller användningen liknar Frame de andra Samsung-modellerna. Den använder det välkända användargränssnittet Tizen, som utmärker sig med snabba och överskådliga menyer. Här får du också tillgång till ett brett urval av appar och tjänster (om du har abonnemang, vill säga), inklusive Netflix, HBO, Apple TV+ och Disney+.

2021-versionen av The Frame har också fått Samsungs nya uppladdningsbara fjärrkontroll – samma som de nya Neo QLED-modellerna. Den har bland annat USB- och solcellsladdning. Tyvärr finns den numera bara i svart, inte i vitt som den gjorde till den ursprungliga The Frame. Synd, eftersom det bidrog till att den kändes lite mer originell och exklusiv.

Bytet till ”standard-fjärr” innebär också att det inte längre finns någon separat genvägsknapp till galleriläget (Art Mode).

Som anslutningar har Frame stöd för HDMI 2.1 och viktiga gaming-funktioner som 4K/120 fps, Variable Refresh Rate (VRR) och Auto Low Latency Mode (ALLM). Alltså är det fritt fram att koppla in en PS5 eller Xbox om du vill.

Samsung Art Store

En av höjdpunkterna i The Frame, förutom utseendet, är tillgång till Samsungs digitala konstgalleri Art Store. Det ingår ett tjugotal förinstallerade bilder och med ett abonnemang som kostar 50 kronor i månaden kan du välja mellan 1400 exklusiva fotografier och målningar från kända internationella profiler.

Annons
2021_VD_TheFrame_KFI_My-Collection_Fin_72dpi 2021_VD_TheFrame_KFI_Art-Store_Fin_72dpi
<
>
Samsung The Frame LS03A. (Foto: Samsung)

För många är det förmodligen mer relevant att ladda upp egna bilder och visa dem på skärmen. Man kan lägga upp enskilda fotografier eller göra ett collage.

2021-modellen har fått betydligt mer lagringsutrymme för foton: föregångaren var tvungen att nöja sig med 500 MB, men den nya modellen har fått hela 6 GB. Det ska räcka till nästan 1200 bilder i 4K-upplösning.

Obs! Innan du laddar upp hela ditt bildarkiv så kan det vara värt att ändra storlek på bilderna till skärmupplösningen 3840 x 2160 (4K) för att visa dem på bästa sätt.

Bildkvalitet

Samsung har släppt flera spännande nyheter på bildfronten i år: Bland annat har vi blivit imponerade av toppmodellen QN95A med MiniLED-bakbelysning. Men den här tekniken finns inte på The Frame än – tyvärr!

Annons

Bildpanelen som används i 2021-modellen är däremot mycket lik sin föregångare LS03T, som på sin tid var en stor förbättring mot de äldre Frame-modellerna. Det handlar om en relativt ordinär LCD-skärm med QLED-färgfilter och kantbelysning av typen Dual LED.

2021-modellen drar nytta av en uppgraderad bildprocessor, med snäppet vassare bildbehandling än förra årets modell.

När vi kör TV:n genom de vanliga testsekvenserna så kommer det inte heller som någon större överraskning att LS03A beter sig mycket snarlikt sin föregångare. Här får du en stor, skarp och relativt ljusstark bild som passar bra för blandat TV-tittande. Men skärpan har om möjligt blivit ännu bättre sedan sist: detaljer i ansikten och andra föremål framträder väldigt bra. Nya LS03A har också fått ytterst mjuka rörelser, det märker vi bland annat i fartfyllda serier som Formula 1: Drive to survive.

Samsungs Dual LED-teknik har också fördelen att färgåtergivningen – till exempel Ferrari-röda kulörer – ser bra ut även om man tittar på skärmen från sidan. Detta är också en fördel i konstläget.

Begränsad kontrast

När det gäller absolut kontrast och svärta är The Frame dock mer ordinär, sedd med 2021-ögon. Eftersom detta är en kantbelyst skärm utan lokal dimning kan den inte heller justera ljusstyrkan alls lika exakt som en bak-LED- eller OLED-skärm. Detta begränsar i sin tur kontrasten på olika ställen i bilden.

Annons

MiniLED- och OLED-skärmar kan i princip vara tända och släckta samtidigt på olika ställen på skärmen, men kant-LED-skärmen är tvingad att ha ett mer statiskt kontrastförhållande

Jämfört med eldsprutande (!) skärmar som LG G1 Gallery OLED och Samsung QN95A, kan The Frame onekligen se lite blek ut i jämförelse. Men då ska vi inte glömma att de är tvättäkta highend-modeller som är gjorda för att leverera högsta möjliga prestanda! Med tanke på priset och utrustningsnivån i övrigt tycker vi att The Frame gör ett utmärkt jobb.

Man skulle naturligtvis kunna önska sig att Samsung hade utrustat The Frame (åtminstone 65- och 75-tumsversionen) med den nya MiniLED-bakbelysningen, men det rimmar antagligen lite illa med livsstilskonceptet som den här modellen är inriktad mot.

Ljudkvalitet

Som nämnts har The Frame blivit tunnare sedan sist, och det har inte precis förbättrat ljudkvaliteten. TV:n är utrustad med undermonterade högtalare, men på grund av liten lådvolym och lösa ramar på utsidan av TV:n är ljudet inte särskilt starkt eller rent. Ljudbilden är ganska så tunn och diffus – framför allt känns röståtergivningen instängd. Och basen är nästan helt frånvarande.

En fin TV som The Frame förtjänar helt klart att paras ihop med en passande soundbar och trådlös subwoofer. Om du vill ha en soundbar som matchar The Frames diskreta utseende kan vi rekommendera den nya S-serien från Samsung. Vi återkommer med ett mer ingående test av den, men kan redan nu avslöja att ljudförbättringen är förvånansvärt stor!

Annons

Slutsats

Samsung The Frame är fortfarande en av våra favorit-TV-apparater när det gäller design och användarvänlighet, och den nya 2021-modellen lyckas att bevara den uppfattningen: Med nya ramar och en ny, smalare formfaktor har den om möjligt blivit ännu snyggare!

Om du letar efter stora bioupplevelser och vill ha riktigt extrem bildkvalitet är The Frame förmodligen inte den givna TV:n för dig. Då rekommenderar vi hellre någon av Samsungs nya Neo QLED-modeller, för att inte tala om konkurrerande OLED-skärmar. Bredvid sådana extrema TV-apparater kan The Frame verka lite klen, med en jämförelsevis ganska så medelmåttig kontrast.

Om du däremot letar efter en bra, allsidig TV med en snygg bild, smarta lösningar och inredningsvänlig design så är The Frame fortfarande ett av de bästa köpen där ute.

Speciellt om du behöver övertyga din bättre hälft om att köpa en ny, stor TV!

 

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Läs också: