TEST : Panasonic TX-65GZ960E

Närmar sig täten

Panasonics billigaste OLED-TV erbjuder superstarka bildprestanda till ett attraktivt pris.

Panasonic TX-65GZ960E

Ljud & Bild tycker

TX-65GZ950E har gnistrande hög bildkvalitet, med kontrast och färger som kommer mycket nära toppmodellerna, men till ett betydligt trevligare pris.
Ljudet är tyvärr lite slappt. Så en soundbar är ett måste!
  • Storlek/typ: 65-tums 4K OLED
  • Upplösning: 3840×2160 (4K Ultra HD)
  • Operativsystem: My Home Screen 4.0
  • Ingångar: 4 HDMI (2.0b), 3 USB
  • Utgångar: Optiskt digitalt ljud
  • HDR: HDR10+, Dolby Vision, HLG
  • Övrigt: Dolby Atmos, HCX Pro-videoprocessor
  • Webb: panasonic.se
Visa mer
Visa mindre

Riktpris: 30000 kr

Panasonic har ett gediget ”track record” när det gäller att leverera TV med höga prestanda. Värsting-modellen TX-65GZ2000E var en av de allra grymmaste TV-apparaterna vi testade 2019, med en kontrast och färgkvalitet i klass med professionella studiomonitorer! Det enda sura med GZ2000 är att den kostar 50 000 kronor, vilket är styvt för en 65-tums OLED, hur bra den än är.

Om du är prismedveten och vill ha bästa möjliga bild för en mer sansad summa pengar kan det vara värt att kolla in lillebror TX-65GZ960, Panasonics billigaste OLED från 2019. Det är en mer nedskalad version, utan toppmodellens professionella OLED- panel och inbyggda Atmos-högtalare. Å andra sidan kan du spara 20 000 kronor och ändå få en bildkvalitet som ligger väldigt nära toppmodellens.

Design

Även om Panasonic GZ960 inte ser särskilt påkostad ut så har skalet och konstruktionen en utmärkt byggkvalitet. Det här är en gedigen TV som säkert kommer att hålla i många år. (Foto: Panasonic)

Panasonic GZ960 har ett estetiskt sober och minimalistisk framtoning. Både bildramen och den fyrkantiga sockeln har en mörk metallfinish. Den mörka färgen är väldigt behaglig för ögonen, utan blanka detaljer som stör blicken. GZ960 är också betydligt smalare och lättare än storebror GZ2000 eftersom den inte har några extra högtalare på baksidan. Däremot har den en infälld ficka för anslutningar och kan leda ner kablarna dolda genom foten.

Användning och finesser

GZ960 kör Panasonics eget användargränssnitt och menysystem. Det så kallade MyHomeScreen känns en smula föråldrat jämfört med de senaste versionerna av Android, WebOS (LG) och Tizen (Samsung). Panasonics fjärrkontroll börjar också få ett par år på nacken, vi hade gärna sett en mer modern variant med färre knappar.

Å andra sidan känns systemet bekvämt att använda. Startskärmen ger snabb tillgång till TV-kanaler, appar och anslutna enheter, och menyerna är lätta att bekanta sig med.

(Foto: Panasonic)

GZ960 stöder både HDR10+ och Dolby Vision, som är de två viktigaste HDR-formaten med dynamisk kontrast. Man är alltså säker på att praktiskt taget allt videoinnehåll, oavsett om det kommer från Netflix, Amazon Prime eller UHD Blu-ray, visas i bästa tillgängliga format och kvalitet. Helt klart en viktig poäng om man är en serie- och filmentusiast.

Panasonic-skärmens HDMI-ingångar stöder ALLM (Auto Low Latency Mode), som automatiskt växlar till spelläge när den upptäcker en inkopplad spelkonsol. Vi mätte fördröjningen (input lag) till ungefär 22 ms. Det är inte lika rekordlågt som LG:s OLED-skärmar, men tillräckligt snabbt för de flesta.

Bildkvalitet

Även om GZ960E är en nedskalad version av GZ2000 så visar det sig att Panasonic har behållit många av finesserna som påverkar bildkvaliteten. Den största fysiska skillnaden ligger i själva bildpanelen, där GZ960 får klara sig med en 4K OLED-standardpanel snarare än den modifierade proffspanelen (med förbättrad mekanisk kylning och högre ljusstyrka) som sitter i toppmodellen. Bildbehandlingen är däremot identisk: GZ960 använder den nya HCX Pro, som är japanernas snabbaste och mest avancerade ”bildmotor”. Alla förprogrammerade bildlägen (inklusive THX Cinema och Netflix Calibrated Mode) finns också på plats.

Med andra ord kommer det inte som någon stor överraskning att GZ960 har en bildkvalitet som kommer mycket nära toppmodellens.

För det första blir vi imponerade av den superstarka och precisa kontrasten: Panasonic-skärmen har en oerhört exakt återgivning hela vägen från mörkt till ljust och får fram även de minsta detaljerna utan att smeta till dem. Svärtan är också – som vi är vana vid från OLED i allmänhet och Panasonic i synnerhet – extremt bra på flera sätt. De mörkaste tonerna är fullständigt kolsvarta, men GZ960 lyckas också få fram detaljer i mörka scener som lätt drunknar på mindre kapabla skärmar. Här finns inga tendenser till så kallad ”black crush” eller brus som vi ser hos bland annat LG och Philips. Det betyder att även gråtonade och mörka, krävande filmer som Terminator: Salvation är ett sant nöje att titta på.

Färgåtergivningen är strålande. Här ser rött ut som äkta rött, varmt och intensivt utan att bli övermättat. Grönt gräs ser inte längre ut som konstgjord plast, utan får en mer organisk känsla. Hudtoner är naturliga och färggraderingarna återges utan synliga schatteringar. Panasonic-skärmen är faktiskt en av de bästa vi har sett ”direkt ur kartongen”. Stöd för Calman Autocal finns också på plats, så alla som vill (och har tillgång till rätt mätutrustning) kan få skärmen kalibrerad till snudd på perfektion. Detta passar bra med Panasonics mål att tillvarata filmregissörens avsikter och ta ”Hollywood to your Home”, som det heter så fint.

GZ960 har också väldigt jämna rörelser. Panasonics ”Intelligent Frame Creation”-rörelseutjämning gör ett bra jobb med att jämna ut bilden utan att orsaka någon påfallande ”såpopera-effekt”. Här ser vi dock en liten skillnad mot konkurrenten Philips OLED804, som är snäppet jämnare med spelfilmer som är filmade i 24p (bildrutor per sekund). Panasonic gör en liten ”hickning” med jämna mellanrum medan Philips-skärmen är superjämn hela tiden.

För att få ut maximalt av Panasonic-skärmen är det dock viktigt att man gör ett litet ingrepp. Dold i en av undermenyerna finns en energisparfunktion. GZ960 är nämligen utrustad med en ljussensor som automatiskt sänker ljusstyrkan efter rummets ljusförhållanden. Vi tyckte att den här funktionen var lite väl aggressiv och tog bort för mycket ljus, så vi föredrog att hoppa över energibesparingen för bildens skull.

Den största skillnaden mellan GZ960 och GZ2000 är ljusstyrkan. Flaggskeppet lyckas klämma fram hela 900 nits i de ljusaste delarna, men GZ960 ligger på samma nivå som vanliga OLED-skärmar, det vill säga runt 700 nits. Detta märks främst på innehåll i HDR-kvalitet, där ljusa områden som solljus, eldslågor och annat inte känns lika glänsande och intensivt som med toppmodellen. Men med vanliga TV-program och SDR-innehåll (Standard Dynamic Range) är det knappast någon märkbar skillnad.

Tunt ljud

Panasonic TX-65GZ960 får titta i månen efter Technics-ljudsystemet som GZ2000 är utrustad med: här får man en betydligt enklare variant med vanliga stereohögtalare, utan surroundeffekt. Tyvärr verkar det inte finnas särskilt mycket sprutt i de inbyggda högtalarna. Ljudet är relativt tunt, luddigt och instängt och jämfört med Philips OLED804 låter det faktiskt rent sorgligt. Det är värt att nämna möjligheten att koppla in en extern subwoofer, men vi skulle hellre rekommendera att man uppgraderar ljudet helt med en soundbar-högtalare. Lyckligtvis stöder GZ960 Dolby Atmos-avkodning internt, så att den kan överföra ljudsignalerna till en kompatibel soundbar via HDMI ARC. Detta är praktiskt för att utnyttja hela ljudpotentialen som finns i exempelvis Netflix originalserier med Atmos-ljud.

Slutsats

Panasonic GZ960E är i princip en nedskalad version av flaggskeppsmodellen GZ2000. Men detta är definitivt ingen andrasortering: GZ960 är faktiskt mer lik sin storebror än vi hade förväntat oss med tanke på den stora prisskillnaden. Här får du kontrast, färgåtergivning och allmän bilddynamik av solklar highend-klass. Lägg till ett brett stöd för alla viktiga videoformat så har du en TV som är skräddarsydd för filmisk njutning. Ljudet är däremot inget att hurra för, vi rekommenderar alla som är intresserade att ta med en ordentlig soundbar i budgeten.

PS. Du läser nu en öppen artikel. Om du vill få tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild,
så kan du läsa om våra prenumerationserbjudanden här .
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    LG SN8YG är en premium-soundbar som har all utrustning du behöver och rent ljudmässigt har LG skärpt till sig. Men hur i hela friden tänkte de med appen?
    Marantz senaste CD-spelare är även en nätverksspelare – och en internetradio och en DAC och en förförstärkare och …
    Det fanns en tid när Apples MacBook Air var det naturligaste valet om man skulle ha en prisvärd och ultratunn bärbar dator. Är det fortfarande så?
    Marantz Model 30 är en magnifik förstärkare för både ögon och öron, och byggkvaliteten överträffar det mesta.
    En nätverksspecialist och ett highend-märke har gått ihop och skapat en smarthögtalare av hifi-kvalitet.
    Ljudet från den enorma V8:an lyckas inte överrösta ljudanläggningen, som är ett självklart val i en BMW.
    För samma pengar som ett par brusreducerande hörlurar ger Philips Fidelio X3 oändligt bättre ljud.
    Andra utgåvan av den minsta Citation-smarthögtalaren ger Sonos en hård match.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Philips OLED805 (65OLED805)

    Riktpris: 32000 kr En riktig färgbomb

    TCL C815 (65C815)

    Riktpris: 12000 kr Fräck och fräsch budget-TV

    Panasonic HZ2000 (TX-65HZ2000E)

    Riktpris: 45000 kr Mästarnas mästare

    Samsung Q950TS (QE75Q950TS)

    Riktpris: 80000 kr Knivskarp dröm-TV
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.