TESTSony Xperia 5 III

Ingen trogen kopia

Sony Xperia 5 III är en av få kompakta mobiler i premiumklassen. Den är utmärkt, men inte lika bra som sin storebror i Xperia 1-serien.
Sony Xperia 5 III
Karakter
Sony Xperia 5 III
Ljud & Bild tycker
Strålande kameramobil halvproffs. Dessutom OLED-skärm i 21: 9-format med 120 Hz i uppdateringsfrekvens. Kompakt format och dedikerad kameraknapp.
Kameran har problem med exponeringen i vissa situationer. Telefonen blir extremt varm om den pressas och saknar trådlös laddning. Ljudet i de inbyggda högtalarna är inte heller något vidare.
Specifikationer
  • Operativsystem: Android 11
  • Skärm: 6,1-tums 21:9 HDR OLED, 120 Hz, 4K (2520 x 1080), 450 ppi
  • Processor: Qualcomm Snapdragon 888
  • Minne: 8 GB RAM/128 GB lagring (+MicroSD upp till 1 TB)
  • Kamera: 12 Mp vidvinkel 24 mm f/1,7 med OIS + 12 Mp tele 70 mm f/2,3 och 105 mm f/2,8 med OIS + 12 Mp ultravidvinkel 16 mm f/2,2 124°
  • Frontkamera: 8 Mp f/2,0
  • Trådlöst: 5G, Wi-Fi 6, Bluetooth 5.2, NFC, A-GPS, GLONASS, Beidou, Galileo
  • Mått/vikt: 157 x 68 x 8,2 mm/168 g
  • Batteri: 4 500 mAh, 30 W Fast Charger
  • Webb: sonymobile.com
Prestanda

Riktpris: 9 800 Produktsida
forfatter

Traditionen trogen har Sony även i år släppt en kompaktversion av sin flaggskeppsmobil ett par månader efter den dyraste mobilen – i det här fallet Sony Xperia 1 III – anlände till butikerna.

Kompakta Sony Xperia 5 III har det mest gemensamma med sin storebror, men kostar trots allt en tredjedel mindre, så Sony har fått banta ner den lite här och där för att inte överskrida budgeten.

Frågan är bara om Sony har lyckats hitta rätt balans mellan pris och kvalitet, eller om man måste göra för många kompromisser för att spara de dryga 3 000 kronor man kommer undan med om säljaren langar upp en Xperia 5 III på disken i stället för en 1:a.

Förra året var det här en kalkyl som slutade gynnsamt för 5:an, eftersom Xperia 5 II på en del områden faktiskt var bättre än Xperia 1 II. Men vi kan lika gärna avslöja direkt att så tyvärr inte är fallet den här gången.

Sony Xperia 5 III
Sony Xperia 5 III har en elegant design med Gorilla Glass 6 på framsidan och baksidan. Men den blanka baksidan suger åt sig fingeravtryck. (Foto: Peter Gotschalk)

Utseende och konstruktion

I grund och botten ser Sony Xperia 5 III ut precis som sin storebror. Den är bara en smula mindre och lättare. Designen är elegant, med Gorilla Glass 6 på fram- och baksidan, och allting omgärdas av en metallram.

Xperia 5 III finns i bara två färger: svart och grön. Baksidan är gjord av glas, men medan Xperia 1 III hade matta färger så är Xperia 5 III blank och suger därför till stor irritation åt sig fingeravtryck på baksidan.

Precis som sina två föregångare har Sonys senaste kompaktmodell en skärm i 21:9-format. Det gör mobilen smal och hög, och det avlånga formatet betyder att den är enkel att hålla i handen. Det finns till och med lite extra på toppen, eftersom Sony har valt att placera frontkameran bredvid högtalaren i ramen ovanför själva skärmen.

Kameramodulen sitter precis som på Xperia 5 II i det övre vänstra hörnet på baksidan. En av anledningarna är att Sony har gjort plats för en 3,5 mm-kontakt på ovansidan, vilket är en fin detalj för audiofiler.

Fingeravtrycksläsaren sitter integrerad i av/på-knappen på höger sida. Där hittar man också volymknappen samt den dedikerade kameraknappen, som är en liten bonus man inte får på särskilt många andra mobiler.

Sony Xperia 5 III
Precis som sin föregångare har Xperia 5 III en skärm med 120 Hz i uppdateringsfrekvens. (Foto: Peter Gotschalk)

Skärm

Skärmen på Xperia 5 III en trogen kopia av skärmen på förra årets modell. Det handlar alltså om en OLED-skärm med FHD+-upplösning och en uppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Medan storebror alltid har kunnat skryta med 4K-upplösning fick Xperia 5-serien däremot en högre uppdateringsfrekvens redan förra året. Flaggskeppet Xperia 1 fick däremot vänta till mark III-modellen för att bli utrustad med 120 Hz.

Trots den lägre upplösningen har även Xperia 5 III det så kallade Creator Mode (”skaparläge”) som gör bilden så färgäkta och naturtrogen som möjligt. Tekniken ger bland annat mobilskärmen en större färgrymd, plus att 10-bitars HDR ger mer detaljerad återgivning av färgövergångar.

För närvarande stöds tekniken av bland annat Netflix och bildkvaliteten är riktigt imponerande. På Sony-skärmen ser bilden ut som på bio eller på marknadens allra bästa TV-apparater – och riktigt häftigt blir det givetvis om innehållet finns i 21:9-format. På Netflix gäller det ungefär två tredjedelar av filmerna, medan de allra flesta TV-serierna bara är i 18:9. Tyvärr betyder det att svarta fält visas till höger och vänster om bilden. Fast det är det kanske värt för att kunna utnyttja sådant innehåll som faktiskt är inspelat och visas i äkta biograf-format.

21:9-formatet ger också en möjlighet att köra två appar samtidigt i det så kallade 21:9-multifönsterläget, som fungerar riktigt bra. Men Sonys Side Sense-funktion, som ska göra det lättare att öppna appar genom att man lägger fingret på kanten av skärmen, fungerar mindre bra och blir snabbt irriterande.

Fingeravtrycksläsaren sitter integrerad i av/på-knappen på höger sida. Där hittar man också volymknappen och den dedikerade kameraknappen. (Foto: Sony)

Ljud

Biokänslan med 21:9-formatet förstärks om man använder ett par ordentliga hörlurar med sin Sony Xperia 5 III. Jämfört med Xperia 1 III får man dock leva med en nackdel om man bestämmer sig för den kompakta 5:an, och det är att de inbyggda stereohögtalarna har ett tunt och ganska så bedrövligt ljud.

Xperia 1 III har en uppdatering av sin motsvarande högtalare som förbättrar ljudtrycket och eliminerar vibrationer, vilket ökar ljudstyrkan minskar förvrängningar. I praktiken innebär det att Xperia 1 III levererar nästan lika bra ljud ur de inbyggda högtalarna som OnePlus 9 Pro, när man till exempel spelar spel eller tittar på video, vilket definitivt inte är fallet med Xperia 5 III.

Det är litet streck i räkningen, men som nämnts finns lyckligtvis en minijack-kontakt och dessutom stöder Xperia 5 III Dolby Atmos och Hi-Res Audio, inklusive Sonys LDAC-format och DSEE Ultimate-teknik samt Sonys 360 Spatial Sound.

Tekniken liknar Apple Spatial Audio – som vi har berättat ingående om i en annan artikel – och precis som Apples variant ger 360 Spatial Sound lyssnaren en 3D-liknande ljudupplevelse som ska göra att musiken låter mer äkta och autentisk. Vilket vi också – åtminstone delvis – upplevde när vi testade det.

Apples lösning fungerar enbart med Apple Music och Apple-hörlurar, till exempel AirPods Pro och AirPods Max, men 360 Spatial Sound fungerar med flera strömningstjänster. Detta gäller först och främst Tidal, som till och med har en särskild ”360 Reality Audio”-sektion i appen, men även andra tjänster som Deezer och nugs.net. Sonys teknik är däremot begränsad till Sonys-produkter när det gäller hårdvarustöd. Utan hörlurar eller högtalare från Sony – till exempel WH-1000XM4 eller SRS-RA5000 – fungerar nämligen inte 360 Spatial Sound.

Vi har provat Apple Spatial Audio – och gillar det ibland Rumsanpassat ljud är egentligen samma sak som surround, fast man behöver inte fylla vardagsrummet med högtalare för att det ska fungera.

Kamera

Precis som Xperia 1 III har Xperia 5 III en trippelkamera, men får leva utan toppmodellens dedikerade 3D iToF-sensor för avståndsmätning.

Men i övrigt har de två mobilerna helt identiska kameror. Precis som Xperia 1 III har alltså lillebror 24 mm vidvinkel med 12 Mp, 16 mm ultravidvinkel, också med 12 Mp, samt en 12 Mp tele. Och som på storebror har teleobjektivet en variabel brännvidd med hjälp av en speciell periskopteknik, så att den kan växla smidigt mellan 70 mm och 105 mm. Den här lösningen använder Sony som ett alternativ till traditionell optisk zoom (70 mm ger 2,9x zoom och 105 mm ger 4,4x), och det är faktiskt lite av ett genidrag eftersom det går blixtsnabbt. Inte minst för att alla tre linserna också kan skryta med Dual Phase Detection-autofokus som ger superskarpa bilder, även under svåra förhållanden.

Kamera-appen Photography Pro är egentligen inte ny, men vad som är nytt är att den helt ersätter den vanliga kamera-appen.

Xperia5_III_HDR_fail iPhone_HDR
<
>
Här är ett exempel på hur Sony Xperia 5 III har svårt för exponeringen när det är stor skillnad på ljus och skugga i motivet. (Foto: Peter Gotschalk)

Numera bara en kamera-app

Photography Pro har i princip samma användargränssnitt som Sonys Alpha-kameror och manuella inställningar av exponering, vitbalans, slutartid etc. Kameran har också lärt sig ett par trick från Sonys Alpha-kameror, inklusive Real-Time Eye-AF som följer och fokuserar på motivets ögon.

Att Sony prioriterar sin egen professionella kamera-app är ett ganska så tydligt tecken på att den japanska elektroniktillverkaren känner sin publik, för många lojala Xperia-användare håller sig till Sonys toppmobil just på grund av dess nära relation med företagets systemkameror. Och ärligt talat var det också lite rörigt med två olika kamera-appar, som det var i Xperia 5 II.

Med andra ord är Xperia 5 III kanske en av de mest intressanta mobilerna på marknaden just nu för de som är mer än allmänt intresserade av fotografering och som gärna ägnar tid åt att justera kamerainställningarna manuellt. För de användarna finns även den riktigt nördiga Cinema Pro-appen som Sony introducerade 2019 tillsammans med den första Xperia 1. Med appen kan man bland annat spela in i 2K med 120 fps och 10 bit HDR, eller 21:9 4K HDR med 24/25/30/60 fps. Plus 4K HDR med 120 fps i slow motion. Tanken med extravaganserna är att man ska kunna göra filmliknande videor (21:9-formatet med 24 fps är standarden för spelfilmer), så Cinema Pro har även ett antal färgprofiler, så kallade ”Looks”, som justerar färgkurva, kontrast och mättnad så att de färdiga videorna får ett uttryck som motsvarar hur olika filmgenrer brukar se ut.

kirke1 kirke2 kirke3 kirke4
<
>
Kyrktornet i Leipzig fotograferat med ultravidvinkel, vidvinkel, 70 mm tele respektive 105 mm tele. (Foto: Peter Gotschalk)

Även för vanligt folk

Men man behöver inte förtvivla om man inte har någon inre filmregissör eller rent allmänt är förälskad i mobilens mer professionella kamerafunktioner. Photography Pro har nämligen fått ett läge som heter Basic och som ger användaren ett enkelt användargränssnitt som ser ut som det gjorde i den gamla standard-appen. Amatörer och mer ”casual” fotografer kan alltså fortfarande hänga med.

Träden växer dock inte ända in i himlen, för precis som senaste och förra årets modeller utkämpar även Xperia 5 III en tapper kamp mot överexponering.

Kamera-appen i Xperia 5 III har nämligen alternativ för att manuellt aktivera eller inaktivera HDR så länge man inte väljer att köra med manuella inställningar rakt igenom. I stället är programvaran utformad så att den aktiverar HDR själv om man fotograferar med automatiska inställningar och omgivningen och omständigheterna kräver det. Men mina testbilder är bra exempel på att det inte riktigt fungerar som det är tänkt. Resultatet är ganska så ofta antingen över- eller underexponerade bilder.

Till skillnad från de flesta andra mobiler i den här prisklassen har Xperia 5 III inte heller något dedikerat nattläge. Visst, det har inte iPhone 12 Pro eller 12 Pro Max heller, men iPhone tar ändå bra bilder i dålig belysning, medan Sonys mobil inte har något vidare att komma med om man ska fotografera i mörka omgivningar.

Xperia5III_nat iPhone_nat
<
>
Xperia 5 III får fortfarande klara sig utan ett särskilt nattläge. På de här två bilderna, fotograferade i en oupplyst källare på kvällen med Xperia 5 III respektive iPhone 12 Pro Max, ser man tydligt den enorma skillnaden. (Foto: Peter Gotschalk)

Prestanda och funktioner

Även om Xperia 5 III är utrustad med samma Snapdragon 888-processor som Xperia 1 III så släpar lillebror lite efter storebror när det gäller prestanda. Detta beror naturligtvis på att Xperia 5 III får nöja sig med 8 gigabyte RAM, medan 1:an hade 12 gigabyte, och det märks särskilt tydligt på grafikprestanda, där Xperia 5 III kämpar hårt. Både när det gäller de vanliga benchmark-testerna och när vi testar mobilen i praktiken med stora appar och spel som Asphalt 9.

För det första ger Xperia 5 III markant sämre resultat i de olika testerna, och för det andra blir telefonen extremt varm vid när den pressas till max – så varm att den nästan inte går att hålla i handen. Och detta trots att Xperia 5 III har samma typ av spelförbättrande programvara som sina föregångare, så att man kan allokera mer minne åt spelet som körs.

Allt detta drar ner i helhetsintrycket, plus att vi undrar varför Xperia 5 III inte har trådlös laddning som sin storebror. Lyckligtvis har batteriet blivit större sedan förra året, och dessutom har Xperia 5 III numera 30-watts snabbladdning.

Fingeravtrycksläsaren sitter som nämnts inte i skärmen eller på baksidan, utan är integrerad i av/på-knappen, och det är faktiskt en bra lösning som fungerar varje gång. Som sin föregångare är Sony Xperia 5 III vatten- och dammtät (IP65/68).

Sony Xperia 5 III ska ha beröm för den nya så kallade AI-superupplösningszoomen, som fungerar som ett slags digitalt makroobjektiv och ser till att fotografen kommer riktigt nära motivet. (Foto: Peter Gotschalk)

Slutsats

Vi skrev i inledningen att kalkylen inte riktigt går ihop för Sony Xperia 5 III, även om priset har sänkts med drygt 3 000 kronor jämfört med flaggskeppsmodellen.

Det är givet att man måste göra en del kompromisser när priset ska pressas, och några av Sonys val är förnuftiga. Det finns ingen anledning till att en mobil med en 6,1-tums skärm ska ha 4K-upplösning, och vi saknade inte heller ToF -sensorn när vi testade kameran.

Men det är ett problem att Xperia 5 III blir så extremt varm när man pressar processorn, och med tanke på prislappen förväntade vi oss trådlös laddning och bättre ljud i de inbyggda högtalarna.

Samsung Galaxy S21 5G, som kom i början av året, kostar lika mycket som Xperia 5 III, men har dubbelt så mycket lagringsutrymme och trådlös laddning, plus att den kör som ett kärnkraftverk utan att börja svettas.

Sony Xperia 5 III ska man köpa om kamerans proffsmöjligheter är lockande – eller om man rent allmänt föredrar en mer kompakt mobiltelefon. Då kan man inte hamna fel, för självfallet är den lilla mobilen på det stora hela en bra produkt – men toppbetyget och vår speciella rekommendation sparar vi till en annan gång.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.