TESTFostex T60RP

Musiken breder ut sig

Om det beror på att de är halvöppna vet vi inte, men Fostex T60RP har renare ljud än de flesta slutna i den här klassen.
Fostex T60RP oppslag
Karakter
Fostex T60RP
Ljud & Bild tycker
Snygg upplösning, fyllig bas och stor rymd. Synnerligen musikalisk presentation.
Oerhört tungdrivna! Glöm att använda de här med mobilen. Aningen avslappnad diskant. Ser ut som industriella hörselskydd ...
Specifikationer
  • Typ: Halvöppen, over-ear
  • Princip: Planmagnetisk
  • Hopfällbara: Nej
  • Mikrofon/fjärrkontroll: Nej/nej
  • Kabel: Löstagbar 1,5 m med 3,5 mm 6,3 mm-adapter)
  • Element: 40 mm kvadratiska
  • Impedans/känslighet: 50 ohm/92 dB
  • Frekvensrespons: 15–35 000 Hz
  • Vikt: 380 gram (utan kabel)
  • Färg: Svart/mahogny
  • Webb: fostexinternational.com
forfatter

Fostex började med att leverera högtalarkomponenter till självbyggare (1973), men kom så småningom med kompletta högtalare och längre fram även inspelningsutrustning. Mest kända var de kanske för sina kassettdäck och rullbandspelare.

Men mikrofoner och hörlurar var också något de började tidigt med, deras T20RP var en av de mest populära studiohörlurarna i USA i slutet av 1980-talet. Högtalarelementen var unika, en princip som Fostex kallade ortodynamisk. I dag är den mer känd som planmagnetiskt. Högtalarelementet är inte lika stort, bara 40 millimeter och kvadratiskt.

T60RP har ärvt både utseende och mekanisk princip från de äldre T20RP, fast har tjockare öronkuddar och mer massiva kåpor. Som nu är av mahogny för att få en naturlig klang och gedigen byggkvalitet. Utseendemässigt påminner de om industriella hörselskydd, men till skillnad från sådana läcker de en hel del ljud. De är nämligen inte helt slutna, utan halvöppna. Det innebär att de är byggda som slutna men har ventilationsspår inlagda för att kompensera för under- och övertryck som förhindrar högtalarelementen från att spela med maximal dynamik.

Det ingår en 1,5 meters kabel med 3,5 mm-kontakt och adapter till stor 6,3 mm. Kabeln går att ta loss och Fostex har både balanserade och obalanserade alternativ.

Fostex T60RP
Kåpor av hård mahogny är både slitstarkt och ger ett bra ljud. Foto: Fostex

T60RP i praktiken

Jag måste erkänna att utseendet gjorde mig lite fördomsfull, jag förväntade mig att få en grötig ljudbild med alldeles för mycket bas. I stället fick jag en vacker återgivning av Susanne Sundførs Undercover från live-albumet Music For People In Trouble (Live from the Barbican). Jodå, det låter både fylligt och varmt, med lite extra kött på benet i pianots lägsta oktav. Men oj så bra Sundførs röst låter! Den kvinnan har tryck i rösten och kan lätt låta väldigt vasst och hårt om hörlurarna har för mycket förvrängning. Men här låter det bara vackert. Samma sak med kontrabassolot i slutet av låten: frodigt utan att bli överdrivet, detaljerat utan att bli aggressivt.

Det bör påpekas att det finns en dipp i närvaroområdet (kring 3,5 kHz) som gör att röster är lite mer avslappnade än det helt neutrala idealet. Det gör förmodligen också sitt för att ljudet aldrig uppfattas som skarpt. Å andra sidan blir det aldrig tillräcklig aggressivt om du främst gillar dynamiska inspelningar med hård perkussion. Det kan låta lite snällt.

 

Fostex T60RP side
Skårorna i öronkåporna ger ventilation för bästa möjliga dynamik. Det gör också att Fostex T60RP kan betraktas som halvöppna. Foto: Fostex

Halvöppna ger större ljudbild

Ljudbilden är större än med vanliga slutna hörlurar. Och hörlurarna andas mer, så att man kan ha dem på sig längre innan man blir svettig om öronen. Å andra sidan får man inte fördelen av den passiva brusdämpningen som helt slutna hörlurar ger.

En annan nackdel är att hörlurarna är väldigt tungdrivna. Du kan aldrig spela tillräckligt högt direkt från mobiltelefonen, här krävs det extern förstärkarkraft för att den ska vara underhållande. Vi brukar rekommendera förstärkare till andra hörlurar, vi vågar påstå att de här kräver det.

Och hur kraftfull förstärkare du än har så slår bastrumman i tuffare musik aldrig riktigt tillräckligt hårt. Hörlurarna går i kompression, inte ens med den kraftfulla Auralic Taurus fick vi tillräckligt liv i dem.

Ändå tycker jag att ljudet är så beroendeframkallande och musikaliskt att det ska bli tråkigt att skicka tillbaka de här.

 

Huvudbygeln verkar vara av hög kvalitet och är överdraget med skinn. Även bandet på undersidan som vilar mot huvudet är av äkta skinn. Foto: Fostex

Slutsats

Som testets enda halvöppna hörlurar har Fostex T60RP fördelen att låta mer dynamisk och välvuxen än slutna hörlurar. På samma gång har de den engagerande basåtergivningen som vi oftast bara får från slutna kåpor. Visst, du får inte bastrummans fulla kraft när du höjer ljudnivån och förväntar dig rejäl fysik. Men på normal volym och lite högre än så är det riktigt bra ljud vi snackar om här.

Piano får en vacker klangbotten. Ljudbilden är större än normalt för hörlurar. Sångröster låter riktigt fint. Aningen tillbakadragna när de borde ha varit aggressiva (de ljusare bröstklangerna), men detta är ett beroendeframkallande ljud.

Att de är väldigt tungdrivna är ett minus.

 

Fostex T60RP frequency
Fostex T60RP uppmätt med miniDSP EARS och REW. Kompenserad med vad miniDSP anser är subjektivt linjärt.
Här har vi ett exempel på hur mätningar inte alltid stämmer med den subjektiva uppfattningen. Dippen runt 3,5 kHz verkar reell, vi saknade lite aggressivitet i det här området.
Basen verkar dessutom ganska fokuserad kring 100 Hz, med en jämn avrullning under detta. I våra öron fanns det dock gott om fyllighet i bastonerna. Toppen är distinkt upp till 10 kHz, men sjunker snabbt efter det.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

Neumann NDH 20

Oengagerande första försök

Den legendariska mikrofontillverkaren lyckas inte fängsla oss med sin första hörlursmodell.

Tilltalande utseende, snygg aluminiumfinish och bra komfort. Verkar vara en enkel belastning för förstärkaren, ändrar inte ljudet mycket beroende på förstärkare.
Ljudet är mörkt, med för få detaljer i toppen. Låter också för vasst för vår smak.

Sony MDR-Z7M2

Underhållningen är räddad

Sony har förbättrat sin premiummodell Z7 med teknik från flaggskeppet Z1R. Resultatet trycker till ännu hårdare.

Extremt bekväma öronkuddar. Tjusig kvalitetskänsla, mycket metall. Häftig bas, oerhört underhållande att lyssna på.
Dynamiken kunde ha varit mer utagerande och basen rappare. Stjäl lite fokus från musikens övertoner och luft.

Denon AH-D5200

Sagolik sluten musikförmedlare

Denon AH-D5200 är en av klassens allra bästa slutna hörlurar.

Supersnygg och detaljerad ljudbild med massor av klangfärger. Läckert utförande och bra komfort.
Diskanten kunde ha varit lite mer finmaskig.

Beyerdynamic DT 1990 Pro

Knivskarp analytiker

Studiokvaliteterna är hörlurarnas styrka – och svaghet. Måste provas innan köp.

Superupplöst och analytisk. Stålkontroll i basen, mycket öppet och detaljerat ljud och strålande komfort.
Den analytiska karaktären ger ett vassare och mindre lättlyssnat ljud.

Audeze LCD-1

Highend-hörlurar till mobilen

Det finns inget bättre ljud för bärbart bruk i den här prisklassen.

Kompakta, lätta och perfekta till mobilen. Glasklart och neutralt ljud, med levande bas.
Basen rullar av tidigt och ljudbilden är inte lika finmaskig och raffinerad som i referensen.

Sennheiser HD 660S

Klassiker i ny kostym

Sennheisers bästa i 600-serien är det säkra valet i den här klassen.

Silkeslent ljud som är rikt på detaljer. Vacker röståtergivning och en varm, fyllig klang.
Begränsat ljudtryck och djupbas.

Beyerdynamic Amiron Home

Vettigaste valet

Beyerdynamic Amiron Home är en ovanligt lyckad allround-hörlur.

Detaljerat, varmt och öppet ljud med mycket potent bas. Ypperlig komfort och hög byggkvalitet.
Kräver en seriös förstärkare. Kan låta lite för mjukt för somliga.

Hifiman Sundara

Testvinnare i den öppna klassen

Hifiman Sundara är inte bara det bästa köpet i klassen, här får man också det bästa ljudet.

Perfekt balanserat ljud med potent bas och hinkvis med detaljer. Superdefinierad ljudbild med nästan fulländade kvaliteter.
Storleken och vikten kan vara hämmande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.