TESTBeyerdynamic DT 1990 Pro

Knivskarp analytiker

Studiokvaliteterna är hörlurarnas styrka – och svaghet. Måste provas innan köp.
Karakter
Beyerdynamic DT 1990 Pro
Ljud & Bild tycker
Superupplöst och analytisk. Stålkontroll i basen, mycket öppet och detaljerat ljud och strålande komfort.
Den analytiska karaktären ger ett vassare och mindre lättlyssnat ljud.
Specifikationer
  • Typ: Öppen, over-ear
  • Princip: Dynamisk
  • Hopfällbara: Nej
  • Mikrofon/fjärrkontroll: Nej/nej
  • Kabel: 3 m XLR med 6,3 mm (3,5 mm-adapter)
  • Element: 45 mm Tesla DT
  • Impedans/känslighet: 250 ohm/102 dB
  • Frekvensrespons: 5–40 000 Hz
  • Vikt: 370 gram (utan kabel)
  • Färg: Svart
  • Webb: se.eetgroup.com
forfatter

De svarta pro-hörlurarna har samma element som Amiron Home, Beyerdynamics hemversion i grått, men det betyder inte att de låter likadant. Beyerdynamic DT 1990 Pro är fintrimmad för studiobruk och musiker som behöver en mer analytisk ljudbild för att höra så mycket av mixningen som möjligt.

Tekniska data är identiska för pro- och home-modellen, men här får man en spiralkabel och en vanlig kabel, båda med en mini-XLR-kontakt som pluggas in i den vänstra öronkåpan. Precis som i home-versionen är pro-modellen allra bäst när den är kopplad till en förstärkare eller en separat hörlursförstärkare.

Beyerdynamic DT 1990 Pro i praktiken

Impedans och känslighet är precis standard och en med en bra hörlursförstärkare kan de spela mer än tillräckligt högt. De kan inte fällas ihop, men är inte heller avsedda för bärbart bruk. Inte ens med en Audioquest Cobalt ansluten till en iPhone fick jag ordentligt tryck i ljudet, åtminstone inte på samma sätt som med Audeze LCD-1, som är mycket lättare att driva. Det blev något helt annat när jag kopplade lurarna till utgången på en Hegel H190 eller hörlursförstärkaren Shiit Magni 3+.

Komforten är felfri. De stora, mjuka, tygklädda kuddarna pressar inte mycket på huvudet och hörlurarna känns lättare än man skulle tro. De läcker så klart massor av ljud, och precis som de flesta öppna hörlurar passar de inte i rum där andra befinner sig.

De har minimalt med anpassningar, bortsett från justeringar av längden på huvudbygeln, som i likhet med de öppna kåporna är gjorda av massiv lättmetall.

Annons

En förtroendeingivande konstruktion, som förväntat av ett par hörlurar som främst är byggda för professionella användare. DT 1990 Pro levereras med en extra uppsättning öronkuddar. De kan ersätta de som redan sitter i hörlurarna och ger en ännu mer analytiskt ljudbild med något stramare bas.

Jag föredrog originalkuddarna, för är det något de här hörlurarna inte behöver så är det en ännu mer analytiskt ljudbild. Det är egentligen konstigt att DT 1990 Pro har samma dynamiska Tesla-element som Amiron Home, för här är ljudet uppenbarligen anpassat för studiobruk. Det ger pro-modellen en klart mer analytisk karaktär, med torrare och stramare bas, ett mellanregister som är så skarpt att man kan skära sig på det, plus ännu mer insikt och detaljer än i Amiron Home. Till en början är det tilltalande, men efter en stund blir man trött i öronen av den bitvis vassa diskanten. Som markerar den övre delen av mellanregistret och diskanten så mycket att exempelvis kvinnliga sångare kan låta skarpa.

Fokus, transientrespons och detaljnivå går det inte att klaga på, men hörlurarnas analytiska karaktär passar inte allas smak, och för längre stunders lyssnande i favoritfåtöljen rekommenderar vi hellre Amiron Home.

Slutsats

Beyerdynamics pro-modell DT 1990 Pro är ett mycket bra val för musiker och andra som vill få med alla detaljer på de olika spåren i inspelningen. Den analytiska karaktären, med ett markant lyft i diskanten, är inte lika lyssningsvänlig med tiden. Då bör man snarare välja en annan Beyerdynamic med det dynamiska Tesla-elementet. Men om man gillar hörlurar med utpräglad analytisk förmåga är DT 1990 Pro mycket lämplig – och betygsatt som hörlur för studiobruk blir det snarare fem stjärnor än fyra.

Annons

 

DT 1990 Pro frequency
DT 1990 Pro uppmätt med miniDSP EARS och REW. Kompenserad med vad miniDSP anser är subjektivt linjärt.
Den billiga EARS-mikrofonen är inte speciellt exakt kring 4 kHz, där den ofta visar en dipp som inte alltid finns där. Rent subjektivt finns det åtminstone ingenting som visar att hörlurarna låter tillbakadraget i övre mellanregistret. Den vassa toppen vid 8 kHz i diskanten kan vi däremot skriva under på. Basen är torr och distinkt.

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

Neumann NDH 20

Oengagerande första försök

Den legendariska mikrofontillverkaren lyckas inte fängsla oss med sin första hörlursmodell.

Tilltalande utseende, snygg aluminiumfinish och bra komfort. Verkar vara en enkel belastning för förstärkaren, ändrar inte ljudet mycket beroende på förstärkare.
Ljudet är mörkt, med för få detaljer i toppen. Låter också för vasst för vår smak.

Sony MDR-Z7M2

Underhållningen är räddad

Sony har förbättrat sin premiummodell Z7 med teknik från flaggskeppet Z1R. Resultatet trycker till ännu hårdare.

Extremt bekväma öronkuddar. Tjusig kvalitetskänsla, mycket metall. Häftig bas, oerhört underhållande att lyssna på.
Dynamiken kunde ha varit mer utagerande och basen rappare. Stjäl lite fokus från musikens övertoner och luft.

Fostex T60RP

Musiken breder ut sig

Om det beror på att de är halvöppna vet vi inte, men Fostex T60RP har renare ljud än de flesta slutna i den här klassen.

Snygg upplösning, fyllig bas och stor rymd. Synnerligen musikalisk presentation.
Oerhört tungdrivna! Glöm att använda de här med mobilen. Aningen avslappnad diskant. Ser ut som industriella hörselskydd ...

Denon AH-D5200

Sagolik sluten musikförmedlare

Denon AH-D5200 är en av klassens allra bästa slutna hörlurar.

Supersnygg och detaljerad ljudbild med massor av klangfärger. Läckert utförande och bra komfort.
Diskanten kunde ha varit lite mer finmaskig.

Audeze LCD-1

Highend-hörlurar till mobilen

Det finns inget bättre ljud för bärbart bruk i den här prisklassen.

Kompakta, lätta och perfekta till mobilen. Glasklart och neutralt ljud, med levande bas.
Basen rullar av tidigt och ljudbilden är inte lika finmaskig och raffinerad som i referensen.

Sennheiser HD 660S

Klassiker i ny kostym

Sennheisers bästa i 600-serien är det säkra valet i den här klassen.

Silkeslent ljud som är rikt på detaljer. Vacker röståtergivning och en varm, fyllig klang.
Begränsat ljudtryck och djupbas.

Beyerdynamic Amiron Home

Vettigaste valet

Beyerdynamic Amiron Home är en ovanligt lyckad allround-hörlur.

Detaljerat, varmt och öppet ljud med mycket potent bas. Ypperlig komfort och hög byggkvalitet.
Kräver en seriös förstärkare. Kan låta lite för mjukt för somliga.

Hifiman Sundara

Testvinnare i den öppna klassen

Hifiman Sundara är inte bara det bästa köpet i klassen, här får man också det bästa ljudet.

Perfekt balanserat ljud med potent bas och hinkvis med detaljer. Superdefinierad ljudbild med nästan fulländade kvaliteter.
Storleken och vikten kan vara hämmande.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Läs också: