Vienna Acoustics Die Musik

Ett mästerverk

Få om ens någon högtalare lyckas återskapa känslan av en konsertsal i verkligheten. Vienna Acoustics nya referenshögtalare är dock värdig sitt namn ”Die Musik” och kommer närmare än någon annan vi har hört.

Det råder ingen som helst tvekan om att klassisk musik är den mest krävande musikstilen att återge för högtalare. Den massiva ljudbilden, det höga antalet instrument och den stora kraften från en hel orkester gör det till en svår uppgift. Att bevara kontrollen i både starka och svaga passager är en sak, att samtidigt kunna förmedla varje minsta musikalisk detalj är något som bara är förbehållet de allra bästa och dyraste högtalarna.

I musikstaden Wien finns en lång tradition av klassisk musik, både av den äkta och reproducerade sorten. Det österrikiska högtalarmärket Vienna Acoustics har i många år byggt högtalare som låter osedvanligt bra med såväl klassisk som annan musik. Die Musik är deras nya referenshögtalare som tagit 5 år att utveckla.

På konsert
Känslan vi fick när Die Musik brakade loss i testrummet var speciell. Musiken för ändamålet var Mahlers välkända nionde symfoni, men den lät inte som vi hade hört den tidigare. En kolossal ljudbild fick orkestern att slita sig loss från högtalarna och fylla hela lyssningsrummet, och det var inte precis någon diffus och uppblåst framställning vi bjöds på. Tvärtom var presentationen så fokuserad och äkta att vi enkelt kunde ”se” in i ljudbilden och nästan känna varje enskilt instruments placering. En bättre och mer realistisk återgivning av en klassisk symfoniorkester har vi knappt hört!

En högtalare med österrikiska anor får man naturligtvis förvänta sig ska lyckas fint med klassiska verk. Men Die Musik låter alldeles förträffligt med annan musik också, vilket gör att de flesta skivor man lyssnar på får ett nytt liv. Till och med vanlig listpop låter obeskrivligt häftig. Vi tappade nästan hakan av hur högtalarna hamrade ut basrytmerna från Beyoncés senaste soloalbum ”I Am Sasha Fierce” och framför allt hur de förmedlade hennes praktfulla röst. Kristallklart även på diskotekvolym, och utan spår av färgning eller förvrängning. Och den här skivan har inte den bästa inspelningskvaliteten, heller …

Även om ljudet är superfokuserat och öppet blir det aldrig ansträngande att lyssna på. Ändå kan det nog kännas lite mindre intensivt i ett mindre lyssningsrum, helt enkelt beroende på mängden information som kommer ut. Högtalarnas höjd betyder också att man bör ha ett lyssningsavstånd på minst tre–fyra meter för att det inte ska kännas som om ljudet kommer ovanifrån. Högtalarna kräver alltså lite andrum, fast å andra sidan är de också gjorda för att kunna fylla även de största vardagsrummen med ljud på konsertnivå.

Basåtergivning
Ett av kraven på en äkta referenshögtalare är att den ska kunna återge hela det hörbara frekvensregistret, och den djupaste djupbasen är allra mest krävande. Ju lägre frekvenser som ska återges, desto större membranyta behövs för att få tillräckligt hög ljudnivå. Detta är förklaringen till varför Die Musik måste vara så stor som den är. Bara baskabinettet är större än de flesta golvhögtalare – fast så ger de tre 9-tumsbasarna ett basfundament utan motstycke också.

Först kan man nästan få intrycket att basåtergivningen är ganska så tunn, för den gör inte så mycket väsen av sig vid vanlig lyssning. Men det beror på att den är helt befriad från resonanser, ”slapphet” eller någon form av skrytbas. Die Musik behöver inte några sådana billiga trix eftersom den är fullt kapabel att gå avgrundsdjupt i basen utan ansträngning. Och när det verkligen gäller är slagkraftigheten fullständigt fenomenal.

De tre 9-tumselementen har en snudd på helt perfekt kombination av tyngd och snabbhet. För att vara så pass stora högtalare är de förvånansvärt lätta på foten rent musikaliskt, utan några spår av den tunga och odefinierade bas man kan uppleva hos många stora högtalare. Den fullständigt oansträngda basåtergivningen bidrar dessutom i kombination med mellanregistret till att ge Vienna-högtalarna en synnerligen engagerande öppenhet.

Placering
Även de bästa musikinstrument måste stämmas och fintrimmas innan de låter optimalt, och samma sak gäller för Die Musik. Bruksanvisningen rekommenderar en meters avstånd till bak- och sidoväggar, samtidigt som högtalarna bör stå på ett ordentligt avstånd från varandra. Vilket indikerar att du bör ha ett lyssningsrum av en viss storlek för att utnyttja högtalarna maximalt. Utöver detta rekommenderar Vienna att högtalarna och lyssningsplatsen formar en liksidig triangel, med samma avstånd mellan högtalarna som från lyssningsplatsen till dem.

Konkurrenter
I den här prisklassen, samt både ovanför och under, finns det naturligtvis många konkurrenter att mäta sig med, till exempel Bowers & Wilkins, KEF, Burmester och Piega för att bara nämna några. Alla har sina egna speciella för- och nackdelar, så vilken man än väljer är man snudd på garanterad ett mästerligt ljud. I de högre prisklasserna har högtalarna dock en tendens att bli mer specialiserade, och i många fall utgör de kulmen på de olika högtalarkonstruktörernas ljudfilosofier. Av denna anledning går det att hitta högtalare som har ännu större ljudbild och ännu mer knivskarpt fokus än Die Musik, och kanske till och med högtalare med ännu mer imponerande dynamik (fast några sådana har vi inte hört ännu). Hos Vienna har mantrat uppenbarligen varit att återskapa känslan av att sitta i mitten av en stor konsertsal. Därför har Die Musik en harmonisk och kraftfull, men ändå avslappnad, ljudkaraktär som du kan lyssna på i timtal utan att bli trött av.

Förstärkare
En högtalare av den här kalibern förtjänar bara den bästa elektroniken. Under testets gång fick Die Musik bland annat vältra sig med Electrocompaniets Nemo-förstärkarkombination, som är en bra matchning både när det gäller kraft och klangkaraktär. Vi har också fått erfara att en kraftig McIntosh-förstärkare låter himmelskt tillsammans med de österrikiska högtalarna. På den här höga nivån bör du också lägga undan pengar till rätt högtalarkablar. I Viennas fall går det bara att använda singlewire-kablar, fast de bör i gengäld vara av hög kvalitet. 

Slutsats
Vienna Acoustics Die Musik har allt som behövs för en drömhögtalare. En majestätisk ljudbild med suverän öppenhet, en extremt häftig och dynamisk bas, och framför allt en sällsynt grad av realism och närhet gör detta till ett musikaliskt mästerverk. Vi kommer inte att glömma Die Musik i första taget, men hoppas samtidigt att Viennas alla erfarenheter från den här toppmodellen så småningom kommer nya, lite mer överkomliga högtalare tillgodo.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Marius


Senaste artiklar: