Ingen har ett större utbud av skivspelare och tillbehör än österrikiska Pro-Ject. De gör spelare i alla prisklasser, pickuper, tonarmar, skivborstar, och rengöringsutrustning. Och förstås phonosteg. Inte ett eller två, nejdå. De har fler phonosteg än jag orkar räkna.
Saknar du skivspelaringång? Pro-Ject har en billig lösning. Har du en skivspelare men vill ha bättre ljud? Pro-Ject to the rescue. Ett av många alternativ är nya Tube Box DS3 B – där B står för balanserad – som är ett kompakt phonosteg i den avancerade klassen.
Med vakuumrör.
Japp, vakuumrör. Gammaldags teknik, men oj vad det låter bra när det fungerar som det är tänkt. Det finns en anledning till att det fortfarande tillverkas rörförstärkare, och alltid kommer att göra det. Åtminstone så länge det finns folk som är villiga att betala för kvalitetsljud med rör som en del av den förstärkande kretsen.
Kända märken som Audio Reseach, McIntosh och Octave Audio gör några av de bästa förstärkarna vi har testat. Allihop använder vakuumrör i förstärkare, så det finns inget som hindrar dem från att använda sådana i ett phonosteg också.
Bortsett från en sak. Brus. Speciellt i ett phonosteg för moving coil-pickuper, som behöver väldigt mycket förstärkning för att få en signal med 0,3 mV spänning att bli 2,5 V.
I ett phonosteg – även kallat RIAA-steg – är brus ofta det största problemet. Extrem förstärkning drar med sig brus hela vägen ut till högtalarna. Det mesta kan dämpas med en korrekt byggd krets med jordning. Vissa använder filter också, plus galvanisk och mekanisk avskärmning. Vilket bidrar till högre tillverkningskostnad och i slutändan en dyrare produkt.
Tube Box DS3 B
Pro-Ject har inte brytt sig nämnvärt om skalet på Tube Box DS3 B, utan definitivt spenderat mer på tekniken under locket.
Två små E88CC sticker ut från topplattan och mellanrummet släpper ut värmen från insidan. Där har Pro-Jects ingenjörer gjort en symmetrisk och balanserad krets för varje kanal, som dämpar bruset från ingång till utgång. Här finns även balanserade in- och utgångar, samt en mini XLR för balanserad anslutning till en skivspelare med balanserad signalväg från MC-pickuper.
På andra phonosteg måste man lyfta av locket, eller koppla loss hela apparaten och vända på den, för att ändra impedans och gain. Men på Tube Box DS3 B kan allt föredömlig göras från framsidan.
Man kan ställa in belastningsimpedans steglöst från 10 ända upp till 1 000 ohm för de som kanske har äldre pickuper med järnkärna. Det finns också en 47 kohm-inställning för MM-pickuper och kapacitansen kan ställas in i fyra steg med en omkopplare på fronten. Gain kan ställas in i sex steg och det finns också en omkopplare som växlar mellan de balanserade och obalanserade ingångarna på baksidan.
Inställningar
Allt detta gör Tube Box DS3 B väldigt användbar för ett brett urval av pickuper, man kan till och med ha två skivspelare inkopplade samtidigt.
När man har möjligheten att ändra belastningsimpedansen steglöst medan man spelar är det lättare att tweaka sig fram till ett optimalt resultat. Med en MC-pickup kan man börja på 10 ohm och sakta höja belastningsimpedansen tills man gillar det man hör. Men jag rekommenderar att först kolla vad tillverkaren rekommenderar, det är ingen idé att sätta lasten till 10 ohm om pickupen helst ska ha 200. Utgå från tillverkarens rekommendation.
I bruksanvisningen har Pro-Ject listat exempel på hur man ställer in parametrar för tre olika pickuper. Ortofon 2M Red är en MM-pickup som ska ha en ingångsimpedans på 47 kohm, kapacitans på 150pF och gain på 40 dB. Motsvarande värden för en Ortofon Quintet Red, som är en MC-pickup, är 50 ohm och 60 dB. Kapacitans är inte relevant för MC-pickuper.
Silkeslen upplösning
Med Tube Box inkopplad och uppvärmd började jag med att lyssna efter brus.
Först hörde jag ingenting. Noll. Jag var tvungen att kontrollera att kablarna var anslutna och volymen uppvriden. Det var den. Fortfarande noll. Det var först med 65 dB gain och volympotentiometern rakt upp som det gick att höra ett svagt susande i bakgrunden. Men bara om jag lade örat intill högtalaren. Så med det testet ur vägen var det dags att spela skivor.
Det blev en mycket angenäm upplevelse. Första intrycket var en öppen ljudbild, tydligt definierade detaljer och en relativt tunn klangbalans. Den senare blev bättre genom att öka belastningsimpedansen för Ortofon Cadenza Bronze. Gain ställdes in på 60 dB. Då föll ljudbilden på plats och dynamiken förbättrades. Fortfarande lite slankare ljud än från en Primare R35, men bara i basen. Resten lät mjukt som siden – inte dynamiskt på samma sätt som med en Hegel V10, men samtidigt öppnare och luftigare än med en billigare Rega Fono.
När upplösningen var plats öppnade sig ljudbilden och det är inte ofta jag hör så många små detaljer från Jack DeJohnettes trummor i Keith Jarrett trios Still Live.
Med lite mer dynamisk snärt och kraft i den lägsta oktaven hade detta varit en klar maxpoängare. Det är kanske något som kan åstadkommas med en Pro-Ject Power Box, en större separat nätdel som säljs som extrautrustning. Vi slutar aldrig att förvånas över hur stor betydelse en bättre strömförsörjning kan ha för ljudet. Gold Note PH-10 är ett exempel på just detta. Där är det just fundamentet i basen som tjänar på att kopplas till en större nätdel.
Tube Box öppna ljudbild kan jämföras med dyrare phonosteg vi har testat, och påminner lite om det mjuka och upplösta ljudet från Regas fenomenala Aura MC, som kostar fyra gånger så mycket.
Slutsats
Pro-Ject Tube Box DS3 B är inte bara ett flexibelt och användarvänligt phonosteg. Det öppnar upp ljudet från LP-skivor på ett föredömligt sätt och låter upplöst, detaljerat, silkeslent och öronvänligt. Tube Box ger dig mycket för pengarna, speciellt om du kan utnyttja att signalvägen är balanserad hela vägen från ingång till utgång. Det finns minimalt med brus och den fina klangen är smittande tilltalande, vilken slags musik som än kommer från skivspåren. Pro-Ject Tube Box DS3 B är ett välljudande alternativ till Rega Aria, Electrocompaniet ECP2 II, Primare R35 och Hegel V10.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser