Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Gold Note PH-10

En klass upp i ljudkvalitet

Gold Note PH-10 framkallar klanger du inte har hört från din vinylsamling och är bland de mest användarvänliga phonostegen vi har testat.

Av / 2023-07-20 - 10:02
Gold Note PH-10
Lasse Svendsen

Många nybörjare får en överraskning första gången de köper en skivspelare. När de ansluter den till förstärkaren märker de att det är något konstigt med ljudet. Vad de flesta av dem inte vet är att alla skivspelare måste anslutas till en speciell ingång, ofta kallad phono-steg, RIAA-steg eller helt enkelt skivspelaringång.

Många förstärkare, och vissa skivspelare, har ett så kallat RIAA-steg inbyggt, och det löser problemet med det konstiga ljudet.

Naturligtvis vet erfarna audiofiler det.

Det är den gruppen som vanligtvis spenderar lite extra pengar på ljudet och köper separata RIAA-steg. Vanligtvis för att förstärkarens inbyggda inte håller måttet, och för att få ut det mesta av spåren kostar de på sig både en mycket bra pickup och en RIAA-steg.

För den förstnämnda gruppen finns räddningen i ett prisvärt RIAA-steg från kända tillverkare som Rega och Pro-Ject. För audiofiler är urvalet mycket större, och priserna sträcker sig till höjder man inte trodde var möjliga. 1 miljon? Visst, eller mer, om man verkligen vill bränna pengar på ett dyrt RIAA-steg.

Lyckligtvis är den italienska Gold Note PH-10 inte riktigt lika dyr.

Foto: Lasse Svendsen

Det är ett kompakt RIAA-steg, eller phono-steg som många kallar det, vilket är lite mer än ett RIAA-steg. Gold Note är ett ganska ungt företag, grundat 2012 och därmed betydligt yngre än till exempel Sonus faber. Gold Note ligger inte långt från Florens och är, liksom många italienska företag, inspirerade av Toscanas bländande vackra natur.

Skivspelaren Mediterraneo har en sockel som ser ut som om den är inspirerad av de mjuka kullarna i Toscana, och några av produkterna har kända italienska namn som Donatello och Machiavelli.

RIAA?

Men först ett snabbt förtydligande. RIAA är förkortningen för Record Industry Association of America, alltså en branschorganisation för skivindustrin i USA. Men det är också en teknisk standard för vinylskivor, som beskriver den frekvensbaserade kurvan som används vid vinylpressningar.

Denna kurva ser ut som en stigande diagonal i ett diagram, där de lägsta frekvenserna dämpas medan de högsta förstärks. Detta sparar spårbredd och gör det möjligt att få plats med mer musik på en LP-sida.

För att spela en vinylskiva med RIAA-equalisering behöver man därför ett RIAA-steg som kompenserar för RIAA-kurvan.

Skärmen visar att RIAA-equalisering har valts. (Foto: Lasse Svendsen)

Alla phonosteg, skivspelaringångar eller RIAA-steg har denna RIAA-utjämning. Detta gäller oavsett om man har en MM- eller MC-pickup (Moving Magnet och Moving Coil). Men Gold Note PH-10 har också inspelningskurvorna för Decca-London och Columbia, som liknar RIAA-kurvan, men de är i stort sett bara användbara för samlare med mycket gamla inspelningar, som spelats in med dessa inspelningskurvor.

För de allra, allra flesta är det RIAA som gäller, och så har det varit i 60 år.

Ställ in allt själv

På Gold Note PH-10 kan se den valda inspelningskurvan på en liten färgskärm. Som också visar om man använder MM- eller MC-pickup, gain i dB, belastningsimpedans och vilken av de två ingångarna som valts.

PH-10 har nämligen ingångar för två pickuper och skivspelare, och både balanserade och obalanserade utgångar. Den har också en egen DIN-kontakt för extern strömförsörjning. Som strömförsörjningen Gold Note PSU-10 vi också använde under testet av PH-10.

Det finns också en USB-ingång på baksidan för eventuella programuppdateringar.

Två ingångar på PH-10. (Foto: Lasse Svendsen)

Liksom många andra påkostade RIAA-steg kan man själv ställa in belastningsimpedansen för pickupen. De flesta MC-pickuper behöver mellan 50 och 200 ohm, men vissa är extra känsliga och fungerar bäst under 50 ohm, medan andra behöver ha mycket högre lastimpedans.

Här kan man ställa in den från 10, 22, 47, 100, 220, 470, 1000 och 22k till 47k Ohm. Den senare används endast med MM-pickuper, eller enstaka MC-pickuper med mycket hög utgångsspänning.

Allt detta, inklusive gain, kan ställas in från potentiometern på framsidan, så man behöver inte skruva loss locket för att peta hopplöst små dip-switchar till rätt position på ett kretskort. Alla inställningar kan göras med tryck och vridning av potentiometern, och det kan göras utan att behöva koppla bort signalen eller strömmen.

PSU-10

PSU-10 är en uppgradering till PH-10. (Foto: Lasse Svendsen)

Medan vi pratar om ström måste PSU-10 nämnas. RIAA-steget har en inbyggd strömförsörjning. Det finns ingen extern strömförsörjning här, man ansluter bara den medföljande strömkabeln så är man i gång. Men Gold Note erbjuder PSU-10 som en uppgradering till PH-10. Poängen med den separata strömförsörjningen är att sänka bruset från elnätet och ge RIAA-steget mer stabil ström som inte påverkats av nätbrus och elektromagnetiska störningar – EMI.

Den har fyra strömförsörjningssteg, med fyra brusdämpade spänningsregulatorer och fyra transformatorer, varav en är ansluten till Dual Choke-filtret. Inuti PSU-10 finns ett filter som tar bort elnätsbrus – Dual Choke-spolar som filtrerar bort högfrekvent brus. Kabinettet är tillverkat av aluminium och de aktiva kretsarna är avskärmade från EMI.

Strömförsörjningen ska placeras fyra till fem centimeter till vänster om PH-10. Enligt Gold Note. Som menar att det är optimal placering där RIAA-steget inte påverkas av brus från strömförsörjningen.

Ljudet

I den första delen av testfasen anslöt jag PH-10 till den externa strömförsörjningen. RIAA-kurvan valdes och impedans och gain anpassades till både en MC- och en MM-pickup. Båda från Ortofon.

Det var omedelbart klart att PH-10 är en klass upp i ljudkvalitet jämfört med exempelvis Rega Aria. Som är ett enastående RIAA-steg på alla sätt. Ljudbilden är större, öppnare och fylligare med PH-10, om än inte lika viktlös och upplöst som ljudet från Audio Research PH9. Notera dock till många gånger priset av en PH-10.

Jag märkte att det i stort sett var helt tyst från PH-10. Inget hörbart brus. Men om man skruvar upp volymen, mycket, kan man märka ett litet bakgrundsbrus om man har en MC-pickup med mycket låg utgångsspänning.

Läs också Phonosteg med referenskvaliteter Ett bättre phonosteg kan vara vad som behövs för att få fram även de minsta nyanserna ur vinylspåren.

Jämfört med phono-ingången på en Yamaha A-S3200, och de flesta andra integrerade förstärkare för den delen, är ljudbilden från PH-10 bredare och har större dynamisk kontrast. Det finns också mer vikt och kraft i basen, man följer kontrabas och slagverk ännu lättare med PH-10. På många sätt påminner den lite om Primare R35. Som är bland de bästa vi har testat i den här klassen, men R35 har inte PH-10: s enkla justeringsmöjligheter, med en färgskärm som ständigt visar vilka inställningsalternativ man har.

Mark Knopflers gitarrklang återges med en organisk värme som gör klangen mer trovärdig, mer närvarande. De större trummorna i ett slagverk återges med auktoritet och ett djup man känner i kroppen. Keith Jarretts pianoljud låter fylligare och återigen är det särskilt i basen som man märker att PH-10 har bättre kontroll och mer kraft över de lägsta tonerna än tidigare nämnda Rega-RIAA. Och Yamaha-förstärkarens skivspelaringång.

PH-10 finns i svart, silver eller guldfärg.  (Foto: Lasse Svendsen)

Ljudbilden är inte lika öppen som på en PH9, och fokus på mikrodetaljer är inte lika stort. Men anslut PSU-10-strömförsörjningen och man märker omedelbart ett lyft i ljudet.

Strömförsörjningen förstärker allt PH-10 gör, och man märker det speciellt i basen, som blir stramare och ännu mer potent. Ljudbilden stramas också upp, den öppnar upp sig mer och den dynamiska kontrasten förbättras. Det hörs på Keith Jarrett-trions liveinspelning Still Live. Där kontrabasens klang blir fylligare, samtidigt som fokuset blir skarpare. Man märker det också på pianoljudet, tonerna från konsertpianot klingar bättre.

Inspelningskurvorna kan när som helst ändras från RIAA – med eller utan förstärkning/lyft i diskanten – till Decca-London och Columbia, och efter en kort sekunds frånkoppling kan man lätt höra hur olika musiken på en LP återges med de olika kurvorna. Personligen föredrog jag RIAA – utan enhance – eftersom den alltid gav den bästa balansen i ljudbilden.

Slutsats

Gold Note PH-10 är ett av de mest flexibla och välljudande RIAA- eller phono-stegen vi har testat. Det är också det enklaste att använda av alla vi har testat i den här klassen, och med möjligheten att uppgradera ljudet med bättre strömförsörjning kan man ha en PH-10 i många år innan man känner behov att byta. För de som har en samling med väldigt gammal vinyl, inspelad med Decca-London eller American Columbia-kurvorna, finns det väldigt få alternativ till PH-10. Oavsett prisklass.

Läs också Hegels första phonosteg Varför Hegel inte har gjort det här förut är en gåta. Deras första phonosteg är lyckat på alla områden.
Karakter
Gold Note PH-10
Premium

Ljud & Bild tycker

Mycket anpassningsbar. Både MM och MC med rikliga justeringsmöjligheter. Stor, öppen och dynamisk ljudbild. Kan uppgraderas med PSU-10 för ännu bättre ljud. Svagt bakgrundsbrus kan uppstå med MC-pickuper som har väldigt låg utgångsspänning.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Ljudet från dessa förstärkare kommer förvåna dig

Du kan knappast göra ett bättre köp

Plocka fram CD-samlingen igen

Sensationellt bra köp

Charmig kassettbandspelare

Ljudkortet som pensionerar din highend-DAC

Låter bäst utan

Bordsanläggningen som har allt

Superstreaming med mindre budget

Skivspelare med startknapp

Har du sett på maken?

Hegel upphör aldrig att överraska

Ljud & Bild
Rulla till toppen