TEST: NAD C658

Mästerlig digital blackbox

NAD C658 är mer än den ser ut. Bakom den grå fasaden döljer sig en mångsidig förförstärkare, DAC och streamingmottagare som även kan kontrollera ditt lyssningsrum.
Karakter
NAD C658
Ljud & Bild tycker
Inbyggd Bluesound-streaming och rumskorrektion. Kan utökas med extrafunktioner. Skivspelaringång.
Tillsammans med en kapabel effektförstärkare hamnar priset nära eller över modellerna i NAD Masters-serien.
Specifikationer
  • Typ: DAC/förförstärkare
  • Digitala ingångar: 2 koaxiala, 2 optiska, USB-A, ethernet
  • Analoga ingångar: 2 linje, skivspelare (MM)
  • Utgångar: Pre out (balanserad och obalanserad), subwoofer, hörlurar
  • Trådlöst: AirPlay 2, Bluetooth 5 (aptX HD) tvåvägs, Wi-Fi 5
  • Streaming (BluOS): Spotify, Amazon Music, Tidal, Deezer, Qobuz, HDTracks, HighResAudio, Murfie, JUKE, Napster, Slacker Radio, KKBox, Bugs, TuneIn Radio, iHeartRadio, Calm Radio, Radio Paradise
  • Upplösning: 24 bit/96 kHz (optisk) 24 bit/192 kHz (koaxial)
  • Format: MQA (upp till 24/96), FLAC, WAV, AIFF, WMA (inkl. lossless), AAC, OGG, ALAC, MP3, OPUS
  • Rumskorrektion: Dirac Live i grundversion (mikrofon ingår)
  • Fjärrstyrning: Fjärrkontroll, BluOS-app (Android/iOS)
  • Mått/vikt: 43,5 x 10,0 x 40,5 cm (BxHxD), 7,4 kg
  • Webb: hifiklubben.se
Annons
Annons
forfatter

De flesta förstärkare vi stöter på är av den integrerade sorten, alltså där allting är samlat i en enda enhet. Men det finns fortfarande de som föredrar att ha en renodlad förförstärkare. Antingen för att de har speciella krav på slutsteget eller för att den ska användas tillsammans med aktiva högtalare.

NAD C658 är en förförstärkare i prisklassen strax under där prislappen börjar svida på allvar. Den ser ut som klassisk NAD: en gråsvart låda utan någon form av utsmyckning. Den ödmjuka looken kommer antagligen att glädja sanna NAD-fanatiker, medan andra betraktar den som rent osexig. Under alla omständigheter är C658 mycket mindre iögonfallande än M10 och M33, som den har Bluesound och Dirac Live-rumskorrektion gemensamt med.

På fronten hittar vi en volymratt (naturligtvis av plast), två tryckknappar som väljer signalkälla och ett navigeringshjul för menyfunktioner. En minimalistisk skärm berättar lagom mycket för daglig användning, men installationen kräver en hel del bläddrande fram och tillbaka.

I klassisk NAD-anda saknar C658 prydnader. Detta är förförstärkaren för gamla NAD-fans som har fått högre lön. (Foto: NAD)

En ny sorts komponent

NAD beskriver C658 som ”en ny typ av stereokomponent”. Alltså i den andemeningen att den är en förförstärkare och kan ta emot (nätverks)radio, vilket innebär att den skulle kunna ingå i ”preceiver”-kategorin. Det finns inte många sådana, men de finns. Eller så kan den betraktas som en DAC/förförstärkare tack vare den inbyggda digitalomvandlaren. Sådana har vi faktiskt sett en hel del av.

Detta påverkar dock inte det faktum att vi har att göra med en ganska så mångsidig enhet, som kan vara både signalkälla och samlingscentral för alla analoga och digitala ljudkällor.

Annons

På den analoga sidan finns det två uppsättningar linjeingångar och – desto viktigare – en skivspelaringång (RIAA). Den stöder dock bara MM-pickuper.

Två typer av digitala ingångar saknas, nämligen professionell AES/EBU och USB-B, där DACen fungerar som ett externt ljudkort för en dator. Detta kan i viss mån lösas genom att NAD C658 kan utökas med så kallade MDC-moduler (Modular Design Construction), som det finns plats för två stycken av. I skrivande stund är de enda relevanta modulerna en USB-B-portmodul med stöd för DSD-filer och en HDMI-modul som ger gör det möjligt att använda förförstärkaren för hemmabio. Fast naturligtvis bara i stereo och utan surroundavkodning.

Läs också
Kul, klok och stark NAD M33 beskrivs som en ”smart-förstärkare” och är inte bara en förbättrad M32. Den är faktiskt förnyad på alla sätt – och bättre på det mesta.

Streaming

Men i verkligheten kommer de flesta inte att använda ingångarna till särskilt mycket, eftersom det mesta görs trådlöst. NAD C658 har inbyggt Bluesound, som är NADs multiroom-system som konkurrerar med Sonos, HEOS och Google Home. Och oavsett om man köper förstärkaren med förutsättningen att kunna skämma bort skivspelaren och vinylsamlingen, så kommer ingångsväljaren förmodligen i praktiken att vara inställd på Bluesound den mesta tiden för att lyssna på nätradio eller strömma musik från någon av streamingtjänsterna.

Väljer man Tidal så stöder C658 även det högupplösta MQA-formatet som används av Master-inspelningarna på Tidal HiFi.

Man kan strömma till C658 från mobilen med Apple AirPlay 2 och Bluetooth. Den senare överföringen är tvåvägs, så att man kan använda trådlösa hörlurar med förstärkaren. Och eftersom aptX HD-protokollet stöds kan ljudkvaliteten vara strålande.

Annons
Baksidan har alla in- och utgångar som behövs. Men den mesta musiken kommer in genom WiFi- och Bluetooth-antennerna. (Foto: NAD)

Dirac Live

Precis som i NAD M33 och NAD M10 är rumskorrektionen Dirac Live. Och precis som i dem handlar det om grundversionen, som bara korrigerar under 500 Hz. Det känns snålt, NAD kunde utan att få kunderna att höja på ögonbrynen ha lagt till de extra hundralapparna på förstärkarens pris och erbjudit en ”gratis” fullversion av Dirac.

Å andra sidan är basregistret det område som rumskorrektionen gör mest nytta i, och det är också där som chansen att få fina resultat är störst.

Mätningen av rummets påminner om den som hemmabioförstärkare gör, bortsett från att man får klara sig utan skärmmenyer på TV:n. I stället görs allt i Dirac-appen i mobilen och med den medföljande mätmikrofonen.

När man har mätt på sammanlagt nio platser i rummet runt lyssningsplatsen beräknas en korrigeringskurva som lagras i förstärkaren. Man kan både visa och justera den föreslagna frekvenskurvan på mobilskärmen.

Och skillnaden är stor. Man inser inte hur mycket rummet påverkar basen förrän det slutar att påverka! Eller åtminstone minimeras. Pucklar i basregistret kan tämjas, men djupdykningar på grund av utfasning är annars utom räckhåll eftersom man bara åstadkommer överbelastningar av effektförstärkaren och högtalarna. Förutom en renare basåtergivning gör rumskorrektionen att man hör detaljer i mellanregistret som överröstades förut.

Annons
Det ligger nära till hands att kombinera NAD C658 med effektförstärkaren C298. (Foto: NAD)

Ljudkvalitet

Med så många likheter i funktioner är det rimligt att tro att det även ljudmässigt bör finnas ett släktskap mellan NAD C658 och förförstärkardelen i M33, M32 eller M10.

Riktigt på den nivån befinner vi oss inte, men närapå. Jämfört med förförstärkardelen i M32 finns det en smula mindre kylig saklighet i C658. Det finns inte samma precision i rummets dimensioner. Men skillnaderna är små. Och i praktiken påverkar valet av den ena eller den andra effektförstärkaren helheten mycket mer. Inte så att förförstärkaren inte spelar någon roll. Men fingeravtrycket från effektdelen i M33 eller M32 – eller C298, som vi också har i testrummet för tillfället – är mycket mer uttalat.

NAD C658 är framför allt lättlyssnad. Det finns inga tonregister som är särskilt exponerade eller undertryckta. När basen kändes antingen tung eller tunn så berodde det i högre grad på vilken effektförstärkare som var inkopplad.

Den akustiska scenen som målas upp är lite mer framåt och solisterna befinner sig lite mer inne i rummet än i rymden bakom högtalarna. Det är varken rätt eller fel (och skillnaden mellan inspelningarna präglar ljudbilden mycket mer än själva förstärkaren), men den lite större närheten gör det lättare att leva sig in i musiken än att räkna antalet platser i orkestern. Och det är väl i slutändan vad musiklyssning bör handla om.

C658 har få rivaler, så ur den synvinkeln måste man ge NAD rätt i att det är en ny typ av komponent. Det finns redan ytterst få separata förförstärkare utanför den kostsamma highend-klassen. Och ingen av dem kan strömma multiroom-musik. För att inte tala om har inbyggd rumskorrektion. Det närmaste man kan komma en konkurrent är förmodligen en integrerad förstärkare med streaming, som Hegel H120. Eller en NAD C388 med Bluesound-expansion. I båda fallen får man en effektförstärkare med på köpet, men utan den väsentliga rumskorrektionen. Naim Uniti Atom är en annan oerhört kompetent streamingförstärkare, men den kostar också mycket mer än NAD C658. Fast inte mer än den plus en matchande effektförstärkare.

Annons

Slutsats

C658 lägger sig någonstans mellan NADs vanliga no-nonsense-modeller och den lyxiga Masters-highend-serien. NAD har inte kostat på utsidan men på insidan finns det gott om avancerade lösningar. Med streaming och multiroom via BluOS samt rumskorrektion kan C658 vara en strålande musikcentral för en digital anläggning. Och skivspelaringångan vara det avgörande argumentet för många vinylälskare – utom för de som har MC-pickuper.

Det ligger väldigt nära till hands att kombinera C658 med effektförstärkaren C298. Då får man prestanda som kommer nära den integrerade M33 fast kostar en fjärdedel mindre.

Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Hade NAD M3 tidigare men köpte denna och en NAD M22.2 effektförstärkare och ljudet är grymt bra och verkligen inget att klaga på. Lite mer digitalt än den gamla M3:an.
    Sedan kan man tycka att de kunde lagt någon tusenlapp extra på design… 🙁 Därför blir någon gång en NAD M12 att matcha istället om man får pengar över, men jag tror inte att jag själv skulle höra skillnad i ett blindtest på ljudet. Rekommenderas!

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.
Annons
Annons

Läs också

BlueParrott M300-XT har upp till 15 timmars samtalstid och reducerar oväsen från omgivningen med 80 procent.
Alla kamerasystem behöver ett objektiv för porträtt, gärna ett ljusstarkt sådant.
Designmästarna gör det igen. Beolit 20 är en vacker bärbar högtalare som dessutom låter bra.
Fujifilms mellanformatkameror har saknat en bred vidvinkel. Här är den.
Motorola Moto G100 är nästan lika bra som betydligt dyrare mobiler från andra tillverkare. Och så döljer den en intressant överraskning.
Bang & Olufsen Beosound Emerge är en modig avvikelse från hur en multiroom-smarthögtalare kan se ut – och låta.
Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Old school-tekniken har aldrig varit bättre än i vår tid. McIntosh MC1502 är beviset för de som tvivlar.
SU-R1000 är en av de mest unika förstärkarna vi har sett – och hört – i highend-klassen.
Sonos första bärbara högtalare imponerar med sin integration och bekvämlighet.
Klipschorn fyller 70 år i år. Det firar vi genom att förvandla vårt testrum till ett inferno.
Asus ROG Flow X13 är smidig nog för att bara stoppas ner i väskan och kan dessutom användas som surfplatta. Men den har grafikmuskler i tungviktsklassen.
Den bästa kameran vi har testat har kommit i en mer kompakt version, till ett lägre pris.