TESTMcIntosh C22 mk V

Analog retroklassiker

Det är ingen slump att C22 ser ut som om den är 50 år gammal. Och ingen slump att den låter så bra som den gör.
Karakter
McIntosh C22 mk V
Ljud & Bild tycker
Vackert klangdjup med stor detaljrikedom och brusfritt phonosteg. Härlig retrodesign.
Kan inte utrustas med DAC eller strömning.
Specifikationer
  • Typ: Förförstärkare
  • Teknik: 12AX7A-rör
  • Anslutningar: 3 obalanserade RCA, 2 balanserade XLR
  • Skivspelaringång: MM och MC
  • Hörlursuttag: Ja
  • DAC: Nej
  • Nätverk: Nej
  • Frekvensomfång: 15 Hz – 100 kHz (–3 dB)
  • Gain: 15 dB
  • THD: 0,08 %
  • Signal/brus: 100 dB (75 dB för MM/MC)
  • Mått/vikt: 44,5 x 15,2 x 45,7 cm/11,3 kg
  • Webb: psaudio.dk
forfatter

Egentligen är den nya McIntosh-förförstärkaren inte helt ny. Vi har sett den förut, fast då hette den C70 och kom sobert svartklädd till McIntoshs 70-årsjubileum 2019.

Den här versionen heter C22 Mk V och under skalet är den likadan som C70, men här täcker den svarta glasplattan bara hälften av fronten och ger C22 en ännu tydligare retrokänsla.

Den har samma konstruktion, med ett 12AT7- och fem 12AX7A-rör som syns under glasplattan på toppen, det är bara utseendet som skiljer dem. Samma analoga struktur hittar vi också i en annan McIntosh-förförstärkare, C2700, som dessutom har en inbyggd 32-bitars DAC.

Råläckra rörförstärkare från McIntosh McIntosh MC1502 och C22 Mk V får det att pirra lite.

C22 är alltså en ren analog konstruktion, med ett mycket bra phonosteg med ingångar för både Moving Magnet-och Moving Coil-pickuper. Sammanlagt, med två balanserade, tre obalanserade och två phono-ingångar, har C22 sju ingångar.

Den har också en hörlursutgång med Headphone Crossfeed Director (HXD), som ska skapa en känsla av att lyssna på högtalare i ett rum i stället för den hopklämda effekt inuti huvudet som hörlurar kan ge.

Det finns också två par utgångar för fler än en effektförstärkare, eller en subwoofer, och baksidan är full av 3,5-millimeters minijack-ingångar för ström- och fjärrstyrning av flera andra McIntosh-produkter.

Tillräckligt med ingångar för de flesta, men ingen DAC eller nätverksanslutning.

Phonosteg

Från fronten kan man också justera bas och diskant med ±10 dB, ingångsväljaren fungerar som en mute-knapp med en lätt tryckning och volymkontrollen kan också justera balans med en lätt tryckning.

Under den hittar man man två potentiometrar för justering av MM- och MC-pickupers belastning i sju steg, från 50 till 350 ohm för MM och från 25 ohm till 1 kohm för MC.

Det finns ingen justering av gain eller kapacitans. Ingångskänsligheten för MM anges vara 4,5 mV och för MC 0,45 mV.

Om man behöver en DAC eller streaming är det enkelt att hitta och koppla in till C22. McIntosh D150 har en inbyggd DAC med fem digitalingångar, och MB50 och MS500 fungerar som strömnings-/nätverksspelare.

Alternativt kan man ta en närmare titt på ovan nämnda C2700, som rent tekniskt sett är en C22 med DAC och flera ingångar, fast med ett ännu mer påkostat phonosteg.

McIntosh C22 mk V
C22 har ett utmärkt phonosteg.

Glödande vackert

Tillsammans med den massiva rörförstärkaren MC1502, även den från Binghamton några miles utanför New York, skapas en ljudbild som för tankarna till livekonserter där man har plats framme vid scenen.

McIntosh ger musiken glöd och värme och flyttar dig ett par rader närmare scenen så att du inte missar någonting. Klangen är inte 100 procent neutral, men 100 procent fängslande, och om du kopplar en skivspelare till det fina phonosteget ger det LP-inspelningar djup, klang och dynamik på ett sätt som i stort sett bara påkostade – separata – phonosteg gör.

De analoga linjeingångarna är lika fria från brus som skivspelaringångarna och det är aldrig något problem att ratta upp volymen eftersom man märker att det inte händer något med brusnivån.

C22 passar kanske bäst i en ren rör-anläggning, men jag hade inte tvekat att använda den med en transistorförstärkare heller. Speciellt om man tycker att anläggningen låter lite tunt och att man vill mer fyllighet och djup i ljudbilden, då kan C22 vara en uppskattad lösning.

McIntosh C22 Mk V: Slutsats

McIntosh C22 Mk V är inte en förförstärkare för de som vill ha allt bekvämt placerat i en enda enhet. Men för de som vill ha en klang i samma stil som retrodesignen, och kanske föredrar att njuta av musiken på vinyl, är C22 ett tjusigt försteg som kan vara en perfekt partner till både rör- och transistorslutsteg.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. 50-350 ohm belastning MM? Ingen justering av kapacitans? På stor tydlig bild under detta påstående, 50-350 pF MM!!

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.