• Pris: 2 990 kr

Förstärkare:
Harman/Kardon HK 980
• 2 x 80 watt (8 ohm)
• Source Direct
• Pris: 4 990 kr

CD-spelaren och förstärkaren från amerikanska Harman/Kardon är ganska så djupa, för att få gott om luft runt komponenterna under skalet. Det avskärmar också signalen bättre. Förutom vanliga CD-skivor stöder HD 980 komprimerade MP3-filer på hembrända skivor, vilket kan vara praktiskt för den som inte vill behöva byta skivor för jämnan. En 32-bitars signalprocessor (DSP) påstås korrigera för tidsfel i den digitala signalen (jitter) för att ge en mer musikalisk klang.

Förstärkaren anges lämna 80 watt (RMS) per kanal i 8 ohm. Om du tror att en hemmabioförstärkare för samma pengar som påstås lämna 7 x 100 watt är kraftigare, så ska du veta att HK 980 har hela 80 amperes strömkapacitet, vilket är mer än de flesta hemmabioförstärkare har att fördela till sina fem eller sju högtalare. En fin bonus är skivspelaringången för MM-pickuper.

H/K-komponenterna har rejäla, guldpläterade kontakter på baksidan och högtalarterminalerna på förstärkaren är solida doningar. Det må så vara att knapparna på fronten känns tämligen plastiga.

Ljudkvaliteten
H/K:s CD-spelare skiljer väl mellan olika instrument och trots att ljudbilden saknar lite djup känns det som att det finns ganska så gott om plats mellan varje instrument. Rumskänslan lider lite, bland annat eftersom basregistret inte får tillräcklig uppmärksamhet. Spelarens klangkaraktär verkar lite tunn och inte lika fysisk och mäktig som hos NAD C545BEE. HD 980 låtar ganska så bra, men aldrig överväldigande.

Förstärkaren är å andra sidan en imponerande historia. Den saftiga basen sker inte på bekostnad av mellanregistret, så på ”Paranoid Android” låter basen stor utan att den stjäl fokus från sångaren Thom Yorke. Förstärkaren har mer rymd runt instrumenten än NAD C326BEE och låter mer raffinerad när den pressas. Det känns som att de två förstärkarna kan spela ungefär lika högt, men HK 980 låter ett snäpp mer kontrollerat och behåller lugnet bättre under stora påfrestningar. Rent kvalitativt är ljudet helt enkelt bättre.

NAD C545BEE och C326BEE

CD-spelare och Förstärkare: NAD

NAD har upprepade gånger bevisat att de minsann kan det där med kraft för pengarna. På känt NAD-manér är den här anläggningen mer avsedd för öronen än ögonen.