TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
HÖSTERBJUDANDE: 5 VECKOR FÖR 5 KR

TEST HTC Vive Flow

Virtual Reality till överpris

HTC Vive Flow ska locka vanliga konsumenter tillbaka till HTC:s VR-butik. Det kommer knappast att hända.

forfatter
Publicerad 2022-02-04 - 07:48
Karakter
HTC Vive Flow
L&B tycker
VR-glasögonen kan kompensera för synfel. Dessutom lätta och sköna att ha på sig. Inbyggda högtalare och mikrofoner.
Extremt dyr med tanke på hur ofärdig produkten verkar. Begränsade användningsmöjligheter. Integrationen med mobilen är krånglig och ibland svår eller omöjlig att få att fungera.
Specifikationer
  • Skärm: 3,2K (2 x 2,1-tums LCD, 1600 x 1600), 75 Hz
  • Synvinkel: 100 grader
  • Minne: 4 GB RAM
  • Lagring: 64 GB
  • Ljud: Stereohögtalare med stöd för rumsligt ljud, dubbla mikrofoner med eko- och brusreducering
  • Vikt: 189 g
  • Anslutning: USB-C, Wi-Fi, Bluetooth 5.0
  • Webb: vive.com
Riktpris: 6 200Pr. 2022-02-04 Produktsida

En gång i tiden var HTC en av de ledande tillverkarna av Android-baserade mobiltelefoner. Vem minns inte mästerverket HTC One från 2013, som var den första Android-mobilen som på allvar kunde mäta sig med Apples iPhone på design och materialval?

Men ack, tyvärr har HTC:s stjärna på mobilmarknaden falnat och i stället har företaget från Taiwan gett sig på Virtual Reality. Förutom HTC:s första produkt i den kategorin, HTC Vive, har vi inte ägnat oss särskilt mycket åt den före detta mobiltillverkarens VR-satsning, eftersom HTC:s fokus de senaste åren främst har handlat om att utveckla VR-produkter för företag och näringsliv. I och med Vive Flow verkar det däremot som om HTC är beredda att återvända till marknaden för vanliga konsumenter.

Bra hårdvara

Med HTC Vive Flow har vi att göra med ett par Virtual Reality-glasögon som ska kopplas till en mobiltelefon via Bluetooth för att fungera. Tanken är att göra VR-upplevelsen mobil och rent fysiskt måste man säga att det har lyckats. HTC Vive Flow väger bara 189 gram, varav merparten av vikten utgörs av de två ”glasögonlinserna”, som i själva verket är 2,1-tums LCD-skärmar med 1600 x 1600 pixlars upplösning vardera – eller sammanlagt 3,2K-upplösning.

Integrerad i en av de två glasögonskalmarna hittar man en USB-C-port, som tillsammans med den medföljande kabeln är nödvändig för att koppla VR-glasögonen till en mobiltelefon, eller alternativt en powerbank, eftersom man även behöver en extern strömkälla för att hålla igång alltihop.

 

Gotschalk m ViveFlow 989x1319 1
HTC Vive Flow bärs som ett par överdimensionerade glasögon. Som tur är är de lätta och relativt bekväma. (Foto: Peter Gotschalk)

Ja, du läste rätt, HTC Vive Flow har visserligen ett inbyggt batteri, men det räcker bara i fem minuter och är till för att du ska hinna koppla in VR-glasögonen till strömkällan. Allra mest uppenbart är att ansluta mobilen som då fungerar i en dubbelroll som styrenhet och externt batteri, men annars tipsar HTC om att man använder en powerbank – har den ett 10 000 mAh-batteri finns det tillräckligt med ström för att hålla igång glasögonen i fyra, fem timmar.

Längst upp till höger på glasögonen finns fysiska knappar för att sätta på och stänga av Vive Flow, och på andra sidan sitter två knappar som höjer och sänker volymen. Det finns även stereohögtalare på sidan och glasögonen har integrerade mikrofoner som gör att du kan kommunicera med omvärlden samtidigt som du är fördjupad i VR-världen.

HTC Vive Flow
HTC föreslår att du kopplar Vive Flow till en powerbank med 10 000 mAh-batteri, vilket ger tillräckligt med ström för fyra eller fem timmar. (Foto: HTC)

De två ”glasögonglasen” är omgivna av en ansiktspackning av mjukt material som sitter fast med magneter och är enkel att ta loss. De två skärmarna är justerbara och kan ge ända upp till -6,0 i styrka för båda ögonen, så att du inte behöver ha dina vanliga glasögon på dig om du har synfel.

Kort sagt är HTC Vive Flow en lyckad produkt rent hårdvarumässigt. Här har HTC lyckats designa ett headset som är lätt och bekvämt.

Vad ska man ha dem till?

Det är i den dagliga användningen som HTC Vive Flow är snudd på en katastrof! Trots glasögonens 3,2K-upplösning lämnar bildkvaliteten mycket att önska och rent applikationsmässigt är produkten helt enkelt tunn. Sist men inte minst så fungerar det inte optimalt att använda mobilen som handkontroll.

Låt oss börja med det sista. Det ingår nämligen ingen dedikerad kontroll till HTC Vive Flow. I stället ska man använda den parkopplade mobilen för att navigera. Med två fingrar på mobilskärmen aktiveras kontrollerna, sedan kan du vifta med mobilen framför dig och trycka på olika delar av skärmen för att navigera och välja saker i VR-världens menyer och applikationer. Det låter kanske väldigt bra, men i praktiken trycker man hela tiden på fel ställen på mobilskärmen (som man ju inte ser), så man måste ofta lyfta på glasögonen och titta på mobilen för att orientera sig.

Det största problemet är dock att det inte finns särskilt mycket att använda VR-glasögonen till. De två största användningsområdena är spel samt små-appar för meditation och andra VR-upplevelser. Båda delar hittar man i HTC:s egen app-butik Viveport, som dels är dyr och dels inte erbjuder särskilt mycket innehåll.

Ärligt talat, om vi vill gå på en promenad i skogen så går vi hellre ut i en riktig skog än att stanna hemma med HTC:s VR-glasögon på näsan!

Ofärdiga och krångliga

Vive Flow ska också kunna användas för att spegla mobilskärmen, så att man kan titta på filmer och serier från diverse streamingtjänster på glasögonens stora, virtuella bioduk, men vi lyckades aldrig testa den här funktionen, eftersom speglingen aldrig fungerade, inte ens efter åtskilliga försök att starta om både mobilen och glasögonen.

HTC Vive Flow
VR-glasögonen måste användas med en mobiltelefon för att fungera. En lista över kompatibla mobiler finns här. (Foto: HTC)

På det hela taget verkar HTC Vive Flow ofärdig och inte helt genomtänkt. Vi hade stora problem med att få glasögonen att fungera till att börja med, men det löste sig efter ett par programuppdateringar. Vad som är värre är att denna ”mobila” VR-lösning bara fungerar via Wi-Fi.

Japp, även om glasögonen är anslutna till mobiltelefonen – förmodligen via både Bluetooth och en kabel så att de får ström – så kräver de en separat Wi-Fi-anslutning och kan bara använda sig av mobiltelefonens mobila internet om du gör en hotspot med mobilen som glasögonen kan koppla upp sig mot.

Det är ingen elegant lösning – och det är lite symptomatiskt för HTC Vive Flow att även om de är tänkta att fungera med din mobil så krävs det dels tre parallella anslutningar (Bluetooth, USB-C och Miracast + HDCP 2.2) till mobilen plus en separat Wi-Fi-anslutning innan allt fungerar. Och vi fick som sagt aldrig allting att gå upp i en högre enhet.

Slutsats

Men det värsta är priset. HTC Vive Flow kostar nämligen vansinniga 6 000 kronor, och det är den helt enkelt inte värd.

För att sätta priset lite i perspektiv så lanserade Samsung 2017 en produkt som hette Gear VR, som var ett headset man kunde använda med sin Galaxy-mobil för att utforska ett Virtual Reality-universum med spel, videor och andra appar som påminner stark om vad HTC erbjuder via Viveport.

Samsung Gear VR kostade 1 200 kronor, och om HTC Vive Flow hade kostat så lite så hade vi inte haft några problem att rekommendera den

Men för fem gånger så mycket? Glöm det, HTC!

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

5 veckor 5 kr
(Erbjudande, ingen bindingstid.)
12 Månader 900 kr
(du sparar 288 kr)
12 Månader 1198 kr
(med tidningen)
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Lämna en kommentar

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utvecklingsredaktör och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.
Logitech G Cloud är en konsol för alla spel Spela dina spel från molnet - på vilken molntjänst du vill. Logitechs nya handhållna konsol försöker täcka dem alla.
Självformande proppar från Logitech Individuellt formgjutna öronproppar har hittills varit reserverat för professionella musiker. Logitech har hittat en lösning som verkar genial.
Berlin: Logitech vill vara kreatörernas bästa vän Logitech avslöjar en stor satsning på den kreativa och lekfulla publiken. Vi är på Logi Play i Berlin.
Minecraft ska locka unga att återvinna elektronik Elgiganten och Microsoft inleder samarbete med spelet Minecraft i centrum. Unga spelare ska utbildas i att återvinna gamla elektronikprodukter.
LG växlar upp med ny OLED-spelskärm Ny häftig gaming-skärm äntligen klar för Norden.
PlayStation 5 får stöd för 1440p Glada nyheter för dem med en PC-skärm - kan laddas ner nu.
Följ Ljud & Bild