Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8

Volvos första elbil har allt som behövs för att bli en storsäljare, men det finns två saker man måste tänka på.

Skrivet av / 2021-01-12 - 10:20
Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8
Lasse Svendsen

Glöm den lite tråkiga bilden många har av Volvo, den här versionen skakar verkligen liv i kroppen, trots ett ganska så kantigt och strikt utseende.

Den första helt elektriska Volvon är baserad på den mellanstora XC40, en relativt kompakt SUV där den elektriska drivlinan är hämtad från Polestar 2. Det betyder hastighetsresurser man knappast förknippar med Volvo, permanent fyrhjulsdrift, bra räckvidd och skön körkomfort.

De två elmotorerna drar upp bilen till 100 km/h på mindre än fem sekunder och trycket från ett vridmoment på 660 Nm skickar kårar längs ryggraden när man trampar på gaspedalen.

Kantig men praktisk design som sticker ut. Foto: Lasse Svendsen

Men XC40 Recharge Pure Electric P8 AWD är ingen sportbil. Den är inte ens särskilt sportig att köra, trots de enorma hastighetsresurserna. En Polestar 2 med Performance Pack känns mycket sportigare att ratta och Tesla Model 3 känns som en skateboard med en elektrisk motor jämfört med den elektriska XC40.

Observera att laddkontakten sitter på vänster sida. Foto: Lasse Svendsen

Den är utformad för komfort snarare än sport. Sätena är bekvämare än sportiga, även om Volvo kallar dem för sportsäten. Det är egentligen lika bra, för det här är ett väldigt skönt ställe att vara. Man sitter fint i de breda sätena med utdragbart benstöd, sikten är bra och körkomforten är oklanderlig i den tysta Volvon.

Volvo kallar dem sportsäten, men i övrigt är nappasätena precis likadana som de vanliga skinnsätena.
Foto: Lasse Svendsen

Vi hann inte med något räckviddstest, så det får vi återkomma till, men Volvo anger 418 km räckvidd under optimala förhållanden. Alltså lite kortare än Polestar 2, som är byggd på samma CMA-plattform med 78 kWh batterikapacitet och stöd för 150 kW-snabbladdning

Den mest informativa av tre skärmvyer visar batterikapaciteten i procent.. Foto: Lasse Svendsen

Hey Google

Bilen har Google Automotive, operativsystemet vi känner igen väl från Polestar 2, och det fungerar felfritt med röstkommandon och är kanske – tillsammans med Teslas – det mest lyckade operativsystemet i en elbil hittills.

Enkel körinställning. Foto: Lasse Svendsen

Här får man Google Maps, Google Assistant, Google Play Store med nedladdningsbara appar och en 12,3-tums pekskärm i kombination med en heltäckande skärm framför föraren.

Röstassistenten kan bland mycket annat användas för att styra musiken, man kan få vägbeskrivning till närmaste laddstation och be om hjälp med att hitta boende i närheten utan att ta ögonen från vägen.

Man kan också köpa till trådlös telefonladdning. Lägg bara mobilen i facket framför mittkonsolen. Ännu så länge kan man däremot inte få Apple Carplay i en XC40 Recharge Pure Electric.

Facket längst fram kan utrustas med trådlös mobilladdning. Foto: Lasse Svendsen

Volvo XC40 kan beställas med ljudsystem från Harman Kardon, och det skulle jag ha gjort utan att blinka. För anläggningen som Volvo kallar för High Performance – och som vår testbil var utrustad med – låter platt och odynamiskt när man lyssnar på musik. Det är egentligen synd, för den tysta och bekväma Volvon är en perfekt utgångspunkt för en ordentlig anläggning.

Musikälskare bör hålla sig borta från High Performance-anläggningen. Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon-systemet kan läggas till i paketet som heter Navigation och ljud, eller i Lounge-paketet som även inkluderar panoramaglastak och 360-kameror. Systemet består av 14 högtalare som drivs av totalt 600 watt och ljudet är optimerat av av Dirac Unison.

Vi ska återvända till Harman Kardon-anläggningen i ett kommande test av XC40.

Högtalarna i High Performance-systemet låter tamt och platt. Foto: Lasse Svendsen

Komfort och utrymme

Bilen startas på samma sätt som Polestar 2. Sensorer registrerar att man sätter sig i bilen, skärmarna tänds och sedan väljer man bara Drive – eller Reverse – med den pyttelilla spaken på mittkonsolen. Och så kör man iväg ljudlöst. När man är framme trycker man bara på Park-knappen.

Precis som vilken XC40 som helst. Foto: Lasse Svendsen

Den höga Volvon känns smidig på vägen, men köregenskaperna är av den förutsägbara sorten, med måttlig understyrning och bra fjädringskomfort trots den höga vikten.

Styrningen är väl avvägd och man kan välja mer motstånd i ratten på körmenyn. Som också har en inställning med den vilseledande titeln terrängkörning. I praktiken är det ett läge för kontrollerad forcering av nedförsbackar, alltså ett slags hill descent, och ingen spärr av hjul eller axlar.

Liksom de flesta elbilar kan XC40 Recharge köras i enpedalsläge där elmotorerna bromsar när man släpper på gasen och samtidigt alstrar lite ström till batterierna.

Du kan välja vilken färg du vill, så länge den är svart. Foto: Lasse Svendsen

Det finns gott om plats fram. Alla som har suttit i eller kört en ny Volvo kommer genast att känna igen sig bakom ratten på den elektriska XC40. Bortsett från att Google har flyttat in i bilen är allt precis som i en XC40 med bensin- eller hybriddrift.

Invändigt är kvalitetsintrycket bättre än i Polestar 2. Volvon har flera vadderade ytor, det finns inga vassa kanter i plastgjutningen och kontrastsömmarna i nappaskinnsätena i vår testbil är en ljusglimt i en annars svart och grått kupé.

Kontrastsöm och svensk flagga. Foto: Lasse Svendsen

Baksätet har uppvärmda säten i de två yttre sätena och ryggen kan fällas ner helt eller delvis och levereras med skidlucka. Sittkomforten är bra, även om sittdynorna är hårdare än i framsätena och ryggstödet är relativt brant. De flesta får plats i baksätet, men barnfamiljer med två bakåtvända barnstolar bör kolla om de passar innan de skriver på köpavtalet.

Baksätet har gott om plats för två, men ryggen är väldigt upprätt. Foto: Lasse Svendsen

Två vuxna sitter bra bak och man får in fötterna under stolarna framför, men transmissionstunneln stjäl mycket benutrymmet i mitten.

Ryggstödet bak går att fälla ner. Foto: Lasse Svendsen

Det finns inte våldsamt mycket lastutrymme i en XC40, men den elektriska versionen har åtminstone ett extra lastutrymme fram. I ”frunken”, som den kallas, finns det plats för exempelvis laddkablar i det vattentäta utrymmet på 31 liter. Bak lastar man upp till 414 liter, det inkluderar det lilla utrymmet under golvet. Fäller man ner baksätena ökar volymen till 1 290 liter.

Tillräckligt med plats för en weekendresa för fyra. Foto: Lasse Svendsen

Det går att dra släpvagnar med en totalvikt på upp till 1 500 kilo och att lasta 75 kilo på taket. Med andra ord är Volvon en praktisk, relativt kompakt och bra bil att köra, med fyrhjulsdrift och gott om plats för fyra personer.

31 liter extra i det vattentäta utrymmet fram. Foto: Lasse Svendsen

Konkurrenter

Tills Tesla Model Y dyker upp på vägarna finns det knappt några konkurrenter i samma klass som XC40 Recharge Pure Electric P8. Volkswagen iD.4, Skoda Enyaq och Nissan Ariya finns inte med fyrhjulsdrift på ett tag, så om man vill ha en elektrisk SUV med fyrhjulsdrift är alternativen väldigt få i skrivande stund.

Utrustningsversioner

XC40 levereras inte med värmepump. Märkligt nog är det extrautrustning, så kom ihåg att kryssa för det. Lägg även till adaptiv farthållare, som också borde vara standard, och naturligtvis ett av paketen med Harman Kardon-systemet. Konstigt nog är döda vinkel-varning också extrautrustning (på en Volvo?), men i övrigt är elbilsversionen, som baseras på Volvos R-designpaket, välutrustad och har bland annat 19-tums lättmetallfälgar, farthållare, parkeringsassistent, backkamera och uppvärmd ratt.

360-kamera. Foto: Lasse Svendsen

Färgalternativen är begränsade jämfört med hybridversionen av XC40. I kupén kan man välja mellan tre versioner av svart på svart, men notera att sätena är identiska även om Volvo hävdar att de med nappaläder och kontrastsömmar är sportsäten.

Stabilt första intryck

Volvo har nyligen meddelat att de tredubblar produktionskapaciteten på elbilar i Gent, Belgien, där XC40 Recharge Pure Electric P8 byggs. Det är nog smart, för den här bilen har potential att bli en storsäljare för Volvo, och väntelistan är redan lång om man beställer sin bil i dag. Den mellanstora elektriska SUVen är tillräckligt stor för många familjer och tillräckligt bekväm för långresor samtidigt som den är flexibel för vardagsärenden. Den starka accelerationen blir snabbt beroendeframkallande, men det är körkomforten som har högst prioritet. Kom bara ihåg att beställa XC40 Recharge med värmepump och Harman Kardon-ljudsystemet.

 

Volvo XC40 P8 Recharge skiluke Volvo XC40 P8 Recharge nakkest Volvo XC40 P8 Recharge oppbev Volvo XC40 P8 Recharge P8 logo Volvo XC40 P8 Recharge lukeknapp Volvo XC40 P8 Recharge logo Volvo XC40 P8 Recharge klima Volvo XC40 P8 Recharge hanskerom Volvo XC40 P8 Recharge google maps Volvo XC40 P8 Recharge frontlykt Volvo XC40 P8 Recharge baksete Volvo XC40 P8 Recharge bagasje under Volvo XC40 P8 Recharge ventilasjon bak Volvo XC40 P8 Recharge XC40 logo Volvo XC40 P8 Recharge 12V bak
<
>
Det mellersta nackstödet måste upp om man ska använda skidluckan.
Karakter
Volvo XC40 Recharge Pure Electric P8
Premium

Home tycker

Väldigt bra fartresurser, trygga köregenskaper och bra komfort. Google Automotive är välgjort och enkelt att använda. Bra räckvidd. Gediget kvalitetsintryck, designen sticker ut. Kan inte levereras med Apple CarPlay. High Performance-anläggningen är inget för musikälskare. Värmepump och adaptiv farthållare är extrautrustning. Få färg- och utrustningsalternativ.

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Sportig version av Audis storsäljare

Förbättrad storsäljare

Kul så länge det varar

Det är inte bara namnet som är svårt att komma ihåg

Den mest galna SUV vi någonsin har testat

Ljud & Bild
Rulla till toppen