Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Ariya blir Nissans svar på Tesla Model Y

Fyrhjulsdrift, 50 mils räckvidd och dragkrok

Av / 2020-07-15 - 22:57
Ariya blir Nissans svar på Tesla Model Y

Nissan Ariya är en mellanstor el-SUV som har potential att bli lika populär som Qashqai var på sin tid. Men Ariya är större och utsträckt så mycket att den snarare är en elektrisk X-trail och kommer naturligtvis finnas med fyrhjulsdrift.

Priserna på Ariya är inte klara, bilen lanseras som en 2021-modell, men den kommer nog ligga nära Tesla Model Y. Åtminstone på modellerna med de större batteripaketen och fyrhjulsdrift.

Performance-utgåva

Det kommer finnas fem versioner av Ariya. Två med framhjulsdrift med batteripaket och elmotorer i två versioner, och tre med fyrhjulsdrift och två motorer att välja mellan. Flaggskeppet blir en Performance-utgåva med 389 hk och 600 Nm vridmoment.

  • ARIYA 63 kWh: Framhjulsdrift, 215 hk, 360 km räckvidd.
  • ARIYA 87 kWh: Framhjulsdrift, 239 hk, 500 km räckvidd.
  • ARIYA e-4ORCE 63 kW:  Fyrhjulsdrift, två elmotorer, 275 hk, 340 km räckvidd.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh: Fyrhjulsdrift, två elmotorer, 302 hk, 460 km räckvidd.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance:  Fyrhjulsdrift, två elmotorer, 389 hk, 400 km räckvidd.

Performance-utgåvan är ingen snigel. Noll till 100 km/h på 5,1 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h.

Större än Quashqai

Ariya är som tidigare nämnts större än Quashqai med en längd på 459 cm, axelavståndet mäter 2775 mm, som är 70 mm mer än på X-Trail, en följd av Nissans CMF-EV plattform, som också kommer finnas på elbilar från Mitsubishi och Renault i framtiden.

Det har gett plats åt en rymlig kupé, relativt stort bagageutrymmer och stor batterikapacitet.

130 kW snabbladdning

I fronten har den fått LED-ljus med 20 minilampor och grillen, som Nissan kallar sköld, är full av sensorer. Invändigt har den Nissans ProPilot 2.0-assistans, två 2,3 tums skärmar och möjlighet till trådlös laddning av mobilen. Ariya kan uppdateras trådlösa när det kommer uppgraderingar till bilen och den får röststyrning samt en stor heads-up display.

Precis som på Leaf får man även en e-pedal som man både kan gasa och bromsa med. Den får tre körlägen; standard, sport och ECO, medan de fyrhjulsdrivna dessutom får ett snöläge för vinterväglag.

En Ariya med 63 kWh-batteri, har en 7,4 kW enfasladdare för hemladdning, medans utgåvorna med 87 kWh batterier har en 22 kW trefasladdade för hemmabruk. Ariya kan snabbladdas upp till 130 kW och använder CCS-laddade med Combo-standarden för snabbladdning.

Dragkrok

Den kan även dra släp upp till 1500 kg, användas med takräcke och bagageutrymmet anges till 466 liter för Ariya med framhjulsdrift, och 415 liter för Ariya med fyrhjulsdrift.

Priser, och när Ariya kan beställas, är ännu inte känt.

 

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Familjebil med allt man behöver

Framtidens elbil enligt BMW

Ljud från Bang & Olufsen och OLED-strålkastare

Begagnade Tesla-bilar sjunker i värde

Helsvart Volvo med en överraskning

GTI:n är tillbaka

0–100 km/h på 2,2 sekunder

Extra lång elcykel för barnfamiljer

Robottaxi-stöldförsök i Los Angeles slår fel

Smart #3 är en läckerbit

Här är Peugeots viktigaste bil

Vi har sett Xiaomis elbil

0
Rulla till toppen