Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC

Krossar konkurrenterna på ett viktigt område

Mercedes EQA 300 är inte den snabbaste eller mest uthålliga el-SUVen, men vilken komfort!

Av / 2023-03-16 - 10:00
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC
Audun Hage

Mercedes har sitt eget ”alfabet” med elbilsklasser och allt börjar med EQA, som är den minsta medlemmen i EQ-familjen. En kompakt, 4,45 meter lång elektrisk SUV som har det mesta i utrustningsväg, helt okej räckvidd och lagom med utrymme – till ett attraktivt pris.

EQA rullade ut på vägarna 2021 och vi har tidigare testat grundversionen EQA 250 med framhjulsdrift. Storebror EQA 300 lägger till något väsentligt: 4MATIC-fyrhjulsdrift, som det anstår en riktig SUV. Den kallas inte ju inte för ”Geländewagen” utan orsak!

Läs också Lyx i premiumklassen Den ser kanske inte lika spännande eller tuff ut, men EQA 250 är en njutning på insidan.
Läs också Sju säten och premiumkänsla Mercedes EQB är så genomgående trevlig att köra att vi nästan glömde bort att den har en nackdel.

Mercedes EQA 300 4MATIC

EQA 300 levereras som standard med bland annat komfortchassi, LED-strålkastare, smartmobilpaket, navigation och ambient lighting. Tack vare möjlighet att ha takbox (75 kg taklast) och infällbar dragkrok (upp till 1800 kg) är den som gjord för nordiska förhållanden.

Modellen vi har lånat är en EQA 300 4MATIC med 228 hästar och 390 Nm vridmoment. Batteripaketet är på 66,5 kWh och räckvidden uppges till 414 km (WLTP) – men detta är som bekant med medvind, solsken och hemlängtan. I vårt test under några kalla dagar i mars insåg vi att ungefär 315 km var mer realistiskt i minusgrader.

EQA kommer med en inbyggd laddare på 11 kW och stöder snabbladdning upp till blygsamma 100 kW. Som jämförelse kan konkurrenter som BMW iX1 och Volvo XC40 snabbladdas med upp till 130 och 150 kW. Batteriet ska ändå kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på en halvtimme.

Läs också Raffinerad lyx i premiumklassen BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.
Läs också Den här XC40:n hade vi valt Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.

Priset börjar på strax över 600 000, men vår testbil i röd Patagonia-metallic har givetvis fått gott om extrautrustning – bland annat AMG-designpaket, läderinteriör, Head-up Display och panoramasoltak, vilket lägger till ett par hundratusen. För den ljudintresserade har vi naturligtvis satt en bock i kryssrutan för Burmester-surroundsystemet också!

MB EQA 300 18 MB EQA 300 6 MB EQA 300 20 MB EQA 300 5 MB EQA 300 19
<
>
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC. (Foto: Lasse Svendsen)

Välbekant Mercedes-komfort

Mercedes-kännare kommer snabbt att känna sig som hemma inuti bilen. EQA har många likheter med resten av EQ-familjen när det gäller interiör, användarupplevelse och allmänt kvalitetsintryck. Bilen känns välbyggd och har väldigt bra ljuddämpning. Du får den där rätta, dämpade men tydliga ”Mercedes-smällen” varje gång du stänger dörren.

Och för att vara en lillebror känns den inte trång alls. Mina 186 centimeter fann sig väl tillrätta, i både fram- och baksätet. Däremot är bagageutrymmet slimmat till 340 liter och det finns inte heller någon ”frunk” under framhuven.

Rent allmänt är förarsätet i EQA ett bra ställe att vara på, där sitter man högt med bra sikt framåt, bakåt och åt sidorna genom de stora rutorna. Testbilen var välutrustad med fasta och sköna elektriska lädersäten med minne. Då kan du och din partner spara varsin sätesposition, som justeras automatiskt när du loggar in i bilen. Lyxigt!

Sportratten i AMG-stil saknar dessvärre rattvärme. Det får man dock när man väljer standardratten, lustigt nog.

MB EQA 300 13 MB EQA 300 14 MB EQA 300 17 MB EQA 300 12 MB EQA 300 9 MB EQA 300 11 MB EQA 300 15 MB EQA 300 10
<
>
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC. (Foto: Lasse Svendsen)

Kompakta köregenskaper

För alla oss som har manövrerat runt stora slagskepp som EQS och S-Klass på smala gator och i trånga parkeringshus känns EQA mer som en ”Mini-EQC”. Den känns kompakt och lättkörd i trånga och tättbebyggda områden. Fjädringskomforten är bra och även om EQA inte har luftfjädring så känns det nästan så.

Styrkänslan är bra och svängradien är exemplarisk, med god hjälp av 360-kameran och (inte alltför hysteriska) parkeringssensorer. Det finns också en skarp och ljus head-up display, som fungerar även när man har på sig polariserade solglasögon.

230 hästkrafter får inte direkt lacken att skalas av på ett 2,2 ton tungt fordon. Men EQA känns förvånansvärt pigg och smidig i måttliga hastigheter, genom snäva svängar och rondeller.

Ute på motorvägen kan EQA däremot verka lite mer nervös än sina större syskon. Det beror nog helt enkelt på en kortare hjulbas och en mindre avancerad hjulupphängning. Bilen är inte lika stabil på vägen som vi hade velat. Detta förstärks av en lite överdrivet nitisk körfältshållare (Lane Assist), som då och då aktiverade bromsarna för att korrigera kursen.

EQA har en rad system som ska assistera föraren, men några av dessa verkade vara lite nervöst inställda från början. Vi upplevde ett par gånger att bilen bromsade på grund av trafik i filen bredvid, trots att det fanns gott utrymme för alla medtrafikanter. Fast detta handlar nog också lite om tillvänjning från vår sida.

Vid ett annat tillfälle upplevde vi att den adaptiva farthållaren misstog en 60-zon för en 100-zon, och satte igång en oönskad acceleration. Vilket var, ska vi säga intressant(!), med tanke på att vi satt i en långsam kö under rusningstid.

Som tur är går det att anpassa hur de olika körassistenterna ska bete sig i inställningarna, vilket vi rekommenderar att göra. Be Mercedes-säljaren om en ”pilotkurs”!

MB EQA 300 1 MB EQA 300 3 MB EQA 300 2
<
>
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC. (Foto: Lasse Svendsen)

Förstår inte svenska…

EQA är väldigt lik EQC när det gäller funktioner och infotainment. De som fruktar bristen på knappar i Tesla Model Y kommer säkert att älska EQA, för här finns det gott om fysiska knappar att trycka på.

Du kan navigera genom menyer, kör- och komfortinställningar via ratten, pekplattan i mittkonsolen samt själva pekskärmen. Utmaningen kan vara att hitta den mest effektiva metoden, när det finns så många olika ”vägar som leder Rom”.

På tal om effektivitet så kör EQA den första generationens MBUX-användargränssnitt – ungefär samma som det du hittar i EQC – och alltså inte på samma nivå som EQE och EQS. Det innebär bland annat att röststyrningen bara förstår engelska.

Talförståelsen är långt ifrån lika bra som när vi testade EQE nyligen, och det kan vara svårt att tala in korrekta destinationer i navigeringen. Vi tycker att 2023-modellerna borde få en uppdatering så att de blir bättre på att förstå nordiska språk.

Surroundsystem från Burmester

Mercedes har för länge sedan insett att bra ljud är en viktig del av körupplevelsen. EQA kan, liksom andra EQ-modeller, levereras med ett uppgraderat surroundsystem från Burmester. Det är inte lika extravagant som i de större EQ-modellerna, och får nöja sig med lite färre högtalare – men det räcker väldigt långt.

Här finns sammanlagt 12 högtalarelement i kupén: en särskild centerhögtalare i instrumentpanelen, separata diskanter och mellanregister i alla fyra dörrarna, plus två surroundhögtalare i C-stolparna. Allihop får draghjälp av en subwoofer bagageutrymmet och drivs av en extern, 590-watts klass D-förstärkare.

Visst, ljudbilden går inte riktigt att jämföra med storleken och djupet man får i modeller som EQC, EQS eller EQE. Men ljudet är karaktäristiskt Burmester, med en varm och fyllig bas och distinkta övertoner.

Medan många billiga bilstereor har en tendens att pressa ljudet genom ett smalt hål, kännetecknas musikåtergivningen här av storhet och öppenhet, fyllighet och klangrikedom. Burmester-systemet har en bred repertoar, hanterar allt från klassiskt till heavy metal och hiphop, och har en förmåga att få fram skillnaderna mellan olika musikgenrer och inspelningar.

Systemet kan spela både högt och rent, med fin klarhet i det viktiga mellanregistret. Den separata subwoofern ser till att djupbas återges tight och exakt. Tack vare dedikerade högtalare i dörrarna låter det lika bra i fram- och baksätet.

Det här är helt enkelt kvalitetsljud – och med tanke på hur få extra kronor Mercedes vill ha för ljudsystemet så är det inte mycket att fundera på.

MB EQA 300 23 MB EQA 300 24 MB EQA 300 25 MB EQA 300 26
<
>
Som vanligt har Burmester lagt till en del DSP-finesser och personliga justeringar av ljudet, som equalizer, tonkontroll och möjlighet att optimera ljudbilden fram och bak i kupén. (Foto: Audun Hage)

Slutsats: En superstabil bil

EQA 300 4MATIC vinner inga priser för utrymme eller räckvidd, men är ändå en strålande kombination av komfort och köregenskaper. Att välja bil innebär alltid att man måste göra kompromisser mellan storlek, vikt, utrymme, köregenskaper och inte minst prislapp.

Det handlar om att välja rätt redskap för jobbet och chansen är stor att EQA kan vara den perfekta elbilen nummer två, eller nummer ett, för många där ute. Detta är ingen ”Autobahn-cruiser”, snarare en kompakt SUV för kortare köruppdrag.

Faktum är att EQA är en av de bättre bilarna vi har kört i kompakt-SUV-klassen och vi tror att många som funderar på till exempel BMW iX1 eller Volvo XC40 skulle tjäna på att testköra EQA innan de bestämmer sig. Inte minst för att den också kan utrustas med en briljant Burmester-stereo.

  1. Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System

    Ljudet av tystnad

    Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!

    Den tysta kupén i EQC ger perfekta förutsättningar för bra ljud och Burmester-systemet har en högkvalitativ, välbalanserad och fyllig musikåtergivning – betydligt bättre än standardsystemet.
    Mycket vill ha mer: Även om Burmester-systemet låter utmärkt kunde det ha haft ännu luftigare diskantupplösning och ännu kraftigare djupbas.
    Läs hela testet
  2. Mercedes EQE 300

    Milslukaren

    Den "billiga versionen" av Mercedes EQE erbjuder utsökt komfort, toppen-infotainment och glimrande räckvidd för pengarna.

    Mercedes EQE 300 bjuder på glimrande köregenskaper, behaglig komfort och förstklassig infotainment – samt imponerande räckvidd.
    EQE är en relativt kompakt sedan med begränsat bagageutrymme. 300-versionen med bakhjulsdrift känns inte särskilt kraftfull jämfört med de senaste AMG-modellerna.
    Läs hela testet
  3. Mercedes-Benz EQB 350 4Matic

    Familje-Mercedes

    Mercedes EQB är så genomgående trevlig att köra att vi nästan glömde bort att den har en nackdel.

    En prisvärd Mercedes med premiumkänsla, gott om plats, superb körkomfort, fyrhjulsdrift och sju säten.
    Dragkrok finns inte. Räckvidden är måttlig, även om den räcker för de flesta.
    Läs hela testet
  4. Mercedes-Benz EQV 300

    När du behöver massor av plats!

    Mercedes-Benz EQV är vanen för dig som behöver plats för hela familjen och massor av bagage! Här är skälet till att vi inte jublar.

    För att ha plats för hela storfamiljen är komforten mycket bra. Nästan personbilskomfort i en van?
    Burmester-systemet är inte riktigt i klass med de bästa modellerna, infotainment-systemet är av äldre typ och detsamma är nyckeln(!). Dragkrok och takbox går inte att ha. Hög förbrukning, begränsad räckvidd.
    Läs hela testet
  5. Apple Music kommer till Mercedes EQS, C-klass och S-klass

    De senaste Mercedes-modellerna får Apples musiktjänst integrerad i infotainmentsystemet MBUX.

    Läs hela testet
  6. Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System

    Elektrisk lyx

    Mercedes EQS erbjuder utmärkta köregenskaper, lyxig komfort – och tillräckligt med räckvidd. En konserthall på fyra hjul!

    Mercedes EQS har utmärkta köregenskaper och lång räckvidd. Burmester-systemet bidrar med ett stor och fylligt ljud.
    Den aerodynamiska silhuetten kan vara en utmaning för konservativa Mercedes-ägare.
    Läs hela testet
Karakter
Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC
Premium

Home tycker

Mercedes EQA 300 4MATIC är en kompakt och lättkörd SUV, med fin kvalitetskänsla och strålande komfort. Räckvidden och laddningshastigheten är måttlig jämfört med andra i klassen. Användargränssnittet känns inte lika modernt som i de senaste EQ-modellerna.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Erbjudande

LB+ Total

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home

LB+

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild

LB+ Home

Full tillgång till allt innehåll på L&B Home

49,- / för 30 dagar
119,- / mån
65,- / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Rulla till toppen