TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

TEST Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound

Premium-ljud från Sonos

Med Sonos-anläggningen som tillval kan Audi Q4 e-tron erbjuda ett tyngre ljud än systerkonkurrenten Volkswagen ID.4

forfatter
Publicerad 2021-06-25 - 07:00
Karakter
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
L&B tycker
Sonos-systemet har en stor, varm och fyllig ljudbild med massor av detaljer och en väldefinierad bas.
Bortsett från ljudet har anläggningen inga speciella Sonos-funktioner.
Specifikationer
  • Antal högtalarelement: 10
  • Förstärkare: 580 watt klass D
  • Webb: audi.se
Riktpris: 4 700Pr. 2021-06-25 Produktsida

Det har skrivits mycket om Sonos-systemet i Audi Q4 e-tron, men nu har vi äntligen fått höra det! De första exemplaren av Q4 e-tron har börjat dyka upp hos Audi-återförsäljarna och Møller Bil Asker & Bærum var snälla nog att låna ut en av deras demobiler för ett test.

Sonos-loggan i A-stolpen avslöjar att den här Q4:an har ett ljudsystem som inte är standard. (Foto: Audun Hage)

Audi Q4 e-tron 50 Quattro med Sonos

Bilen vi har lånat är en välutrustad Q4 e-tron 50 quattro i silver-metallic med det största batteripaketet på 77 kWh, 299 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Den är laddad med utrustning som S-line-inredning med skinn, headup display och elektriska skinnsäten, men i det här fallet var det ett speciellt tillval som vi var intresserade av att kolla in: ljudsystemet från Sonos, som du får betala 4 700 kronor extra för, ovanpå standardsystemet.

 

Sonos är ett välkänt märke inom högtalare för hemmabruk, men ganska nytt inom bilstereo – det här är faktiskt första gången vi ser Sonos-loggan i bilsammanhang.

Det så kallade Sonos Premium Sound-systemet med utrustningskod 9VS består av 10 högtalare, inklusive centerhögtalare och subwoofer, och har en förstärkareffekt på 580 watt.

Observera att i det här fallet så är det bara ljudet som har fått Sonos-signatur – högtalarna sägs komma från Audis eget lager, medan Sonos ljudtekniker har hjälpt till med design och fintrimning för att få”soundet” de vill ha. Med andra ord kan det här verka som en lite upphottad version av vad som annars skulle vara ett dugligt standardsystem. Men som bekant är det inte loggan på högtalarna som räknas, utan hur det låter i praktiken!

Läs också Det är Audi själva som gör Sonos-ljudsystemet Det är ”ljudet” som är Sonos. Inte anläggningen.

Så hur låter det?

Vi tog en tur i Q4 e-tron och kunde snabbt konstatera att själva bilen är relativt tyst – väl isolerad mot vindbrus och vägljud. 50-modellen med fyrhjulsdrift är både bekväm och smidig. Det slår oss dock att de stora hjulen som vår demobil rullar på (21-tums lågprofil) bidrar med ett ganska så hörbart vägljud vid höga hastigheter. Om helt tyst kupé har hög prioritet skulle vi nog överväga att gå ner till 20 eller 19 tum.

<
>
Förutom diskanter i A-stolparna fram har Sonos-systemet ett mellanregister/baselement i ytterdörrarna.

Den tysta kupén ger goda förutsättningar för musiklyssning och första intrycket är att det låter riktigt dugligt. Här har det uppenbarligen lagts lite kraft på att få ett bra ljud.

Sonos-systemet fyller kupén med en relativt stor och exakt ljudbild med en bred och tydlig stereoeffekt. Klangbalansen är fyllig och fin, med distinkta övertoner och ett varmt mellanregister. Röståtergivningen är klar och tydlig, väl förankrad mellan A-stolparna.

I den här anläggningen sitter det också en dedikerad subwoofer, och det både hör och känner man – basen är tightare och djupare och slår hårdare än vad man upplever i ett standardsystem. Inte direkt något basmonster, men en bra och väldefinierad basåtergivning som all musik tjänar på.

Bra ljud för pengarna

Vi utmanade Sonos-systemet med en bred musikalisk repertoar och upptäckte att det fungerade bra med det mesta. Allt från akustisk sång till stenhård techno låter riktigt fint – så länge man inte löper amok med volymkontrollen, vill säga. Det är inget dB-dragracingsystem vi pratar om, så det kan låta lite ansträngt om man gasar på.

<
>
(Foto: Audun Hage)

Sonos erbjuder olika inställningsalternativ med balans/fader och separat justering av subwoofernivån. Det finns också ett Panorama-läge som hjälper till att höja ljudbilden lite. Här får man ratta runt lite tills man hittar en ljudstil man gillar.

Förutom Sonos har Audi haft ett långvarigt ljudsamarbete med Bang & Olufsen. Bland annat kan storebröderna e-tron 50/55/60, för att inte tala om e-tron GT, levereras med ett mer påkostat B&O-system. Det har ännu fler högtalare, mer förstärkarkraft och fler DSP-tricks som bidrar till ett storartat ljud. Sonos-systemet når inte riktigt upp till den mäktiga ljudbilden vi har hört i dessa modeller, men så är också tillvalskostnaden relativt blygsam om man jämför.

Läs också Behöver mer ös! Volkswagen ID.4 är en fin bil att köra, men utan möjligheter att uppgradera stereon känner man sig aldrig som kung på vägen.

Tyvärr har vi inte hört hur det låter i Q4 e-tron med standardsystemet ännu, men Sonos-systemet låter åtminstone betydligt friskare och fylligare än den relativt tama stereon Volkswagen ID.4 är utrustad med. Skulle bara fattas i en premiumbil!

Inga speciella Sonos-funktioner

Bortsett från att Sonos-ingenjörerna har varit inblandade i utformningen av ljudet så hittar vi inga speciella Sonos-relaterade funktioner i Q4 e-tron. Man kan inte strömma musik genom Sonos-appen, para ihop bilen med andra trådlösa Sonos-högtalare, lyssna på Sonos nya radiokanal eller liknande. Det finns inte heller någon möjlighet att finjustera ljudet med Trueplay via mobilen om man skulle vilja. Inte för att det är nödvändigt heller – poängen är bara att man kanske skulle vilja ha lite ”Sonos-identitet” över alltihop.

Slutsats

Med Q4 e-tron kan Audi erbjuda en premium-SUV på samma plattform som Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq. Och nu kan den äntligen levereras med ett ordentligt ljudsystem! Vi har ännu inte gjort något djuplodande test av Audi Q4 e-tron och alla prylarna den kan utrustas med, inklusive den nya AR-displayen. Men av alla tillval du kan göra bland allsköns interiörer med skinn och styling-paket, så verkar det nya Sonos-systemet vara en ”no-brainer” för dig som är intresserad av ljud. Audi förtjänar åtminstone tummen upp för att de – till skillnad från systern Volkswagen ID.4 – har ett alternativ som uppgraderar ljudet.

Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Billigare Tesla Y? Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.
Bluetooth säkrar däcken Det finns en app för det: Håll digital koll på cykelns däcktryck.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får ljud från Cambridge Audio Kan det bli en bilstereo med hela 1,21 gigawatt?
Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.
Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.
Kolla in de senaste bilderna - och videon - av Rolls-Royce Spectre Den första elektriska Rollsen kommer 2023. Körkomforten ska vara som ett flygande matta!
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend