Apple och Google är återigen världens två mest värdefulla varumärken på konsultföretaget Interbrands årliga lista. Bland de tio mest värdefulla finns ytterligare fyra teknikföretag – Microsoft, IBM, Samsung och Amazon – vilket innebär att det bara återstår fyra platser på topp 10-listan från andra områden än elektronikbranschen: Coca-Cola, Toyota, General Electric och MacDonald’s.
Enligt Interbrands är Apples varumärke nu värt 170 miljarder dollar och Googles 120 miljarder, vilket är uppgångar på 43 respektive 12 procent från förra året.
Microsoft har lagt beslag på fjärdeplatsen med 67 miljarder dollar och har därmed petat ner IBM till en femteplats.
Av alla 100 varumärkena på listen kommas ungefär en fjärdedel från teknik- och elektronikbranschen. Där finns till exempel Intel, Cisco, Facebook, eBay, Canon, Sony, Panasonic, Adobe, Huawei, PayPal och Lenovo.
Interbrand fastställer ett varumärkes värde genom att bedöma företagets ekonomiska ställning och resultat, varumärkets förmåga att påverka konsumenter samt hur mycket varumärket kan bibehålla höga priser för sina produkter.
Nokia och Nintendo finns numera inte med på listan.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!