Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Nyhet

Värre än att fylleköra!

Du har en mycket långsammare reaktionstid när du använder bilens pekskärm än när du kör berusad.

Av / 2020-03-31 - 13:03
Värre än att fylleköra!

En bil är inte längre bara ett fordon. De moderna infotainment-systemen suddar ut skillnaderna mellan transportmedel och underhållning. Det är också därför Ljud & Bild har börjat skriva om dem.

Men medaljen har en baksida, enligt en rapport från en färsk studie som genomförts av IAM RoadSmart, en frivillighetsorganisation som ägnar sig åt trafiksäkerhet.

Läs också Så här låter BMW i4 Hans Zimmer har komponerat ljudet i BMW i4.

Det visar sig nämligen att de så kallade infotainment-systemen påverkar bilföraren negativt – markant mycket.

Bromssträckan, förmågan att ligga rätt i filen och att reagera på situationer som uppstår i trafikbilden, allt påverkas negativt av att använda system som Android Auto och Apple CarPlay.

Det är inte särskilt ologiskt, vem av oss har inte råkat ut för en nästan-olycka under tiden vi trycker på navigationsskärmen under tiden vi kör? Det är därför man ska stanna bilen innan man gör något sådant. Men att bara svara på ett inkommande samtal kan vara farligt.

Infotainment är värre än alkohol och cannabis

Vad som är mer överraskande är att sköta infotainment-systemet visar sig försämra trafikförmågan mycket mer än att köra alkoholpåverkad. Det är faktiskt fem gånger sämre än att köra på den brittiska promillegränsen – som är 0,8! Att köra påverkad av cannabis är också mindre dåligt …

Reaktionstiden i motorvägshastigheter ökade bromssträckan med fyra till fem billängder. I genomsnitt! Dessutom konstaterades att förare kunde hålla blicken borta från vägen i så länge som 16 sekunder. Vilket motsvarar 500 meter om man kör i 110 km/h. Att använda touch-kontrollen gav dessutom sämre reaktionstider än när man skickar SMS bakom ratten.

Vill ha nya, konsekventa standarder

”Även om tidigare forskning indikerar att Apple CarPlay och Android Auto är bättre än mer traditionella knappar och kontroller, väcker resultaten från den här senaste studien allvarlig oro över utvecklingen och användningen av de senaste infotainment-systemen i fordon. Allt som distraherar förarens blick eller uppmärksamhet från vägen är dåliga nyheter för trafiksäkerheten”, säger Neil Greig, lobby- och utvecklingschef på IAM RoadSmart.

”Vi ber nu både branschen och myndigheterna om att öppet testa och godkänna sådana system och att utveckla konsekventa standarder som verkligen hjälper till att minimera distraktioner för förarna.”

Under tiden är vårt tips att bara använda skärmen när bilen står still. Eller att använda röstkommandon!

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

1 reaktion på ”Värre än att fylleköra!”

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sonys Airpeak-drönare är snart klar

Spelmusen vi suktar efter

Stor stämning mot Ring efter hackerattack

Samsungs och Googles smarta hem kan nu prata med varandra

Sony satsar på drönare

Svart skärm med nya Xbox!

Amazon.se har öppnat

OnePlus bekräftar: Smartklocka kommer snart

Billiga kikare med zoom

Specialmikrofon för World of Warcraft-fans

Här är LG:s nya 8K OLED-TV

Nya Google-produkter

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen