data-srcset

Nyheter

Om du inte har köpt någon smartklocka ännu så är chansen stor att du gör det redan i år, säger experterna.

Man behöver inte backa längre än till 2010 för att hitta trender som blir starkare och andra som dör ut helt. Ta till exempel smartmobilerna. 2010, bara tre år efter den första iPhone-modellen, såldes det hela 267 miljoner smartmobiler. En svindlande siffra om man backar ytterligare ett par år.

Men spola fram till 2013 och … (trumvirvel) … pang! 994 miljoner smartmobiler. På tre år växte marknaden med nästan fyra gånger. Och i år räknar de skarpaste analytikerna med att det kommer att säljas 1,4 miljarder smartmobiler. Det är fem gånger så många som 2010.

Man kan konstatera att försäljningen planar ut och att den snabbaste tillväxten tycks ha avtagit, men det finns många andra produktkategorier som står inför en snabb tillväxt.

Enorm hörlursförsäljning
Ta till exempel hörlurar. Varje gång vi skriver om dem så noterar vi att ni läsare är mer intresserade än året innna. Webbstatistiken säger oss att det finns en större medvetenhet och ett större sug efter kunskap om hörlurar.

Läs våra tester av hörlurar.

Statistiken från analysbyrån GfK säger samma sak. De samlar ihop försäljningssiffror och analyserar marknaden för att upptäcka trender så att de kan titta i kristallkulan och göra begåvade gissningar om hur marknaden för just hörlurar kommer att se redan innan 2016 är över.

GfK:s globala chef för konsumentelektronik, Jürgen Boyny, berättade för 380 medlemmar ur presskåren på IFA Global Press Conference 2016 att siffrorna för just hörlurar ska öka med nästan 100 miljoner jämfört med för tre år sedan. Från 236 miljoner 2013 till 334 miljoner i år.

annons
GfK-chefen Jürgen Boyny. Foto: Lasse Svendsen
GfK-chefen Jürgen Boyny. Foto: Lasse Svendsen

Bluetooth-högtalare har inte alls lika imponerande siffror, men GfK anser ändå att tillväxten är stark. I år kommer svenska kunder att bidra till sammanlagt 42 miljoner sålda Bluetooth-högtalare. För tre år sedan var det 9 miljoner.

annons

Läs våra tester av Bluetooth-högtalare.

Smartklockor är vinnaren
Tittar man bakåt i tiden, bara tre år, så fanns det nästan inga smartklockor i statistiken över elektronikförsäljningen. De fanns, men det var innan Apple lanserade sin Apple Watch, som fick försäljningen att öka från beskedliga 4,5 miljoner sålda klockor 2014 till 18,7 i fjol. I år räknar Jürgen Boyny och hans analytiker med att det säljs 38 miljoner smartklockor.

Men det stannar inte där. Om Boyny får rätt så fördubblas den siffran, till 74 miljoner, nästa år.

Mycket av äran för ökningen ska Apple Watch ha. GfK och andra analytiker anser att Apple på egen hand har mer än hälften av hela marknaden för smartklockor, men att när klockor som kör Android Wear tar fart så kommer de att stjäla marknadsandelar från Apple och bidra till tillväxten.

annons

Läs våra tester av smartklockor.

Foto: Apple
Foto: Apple

Träningsarmband finns inte med i analysen, men även på det området anser flera analytiker att intresset kommer att öka både i år och nästa år.

De tre sista månaderna av 2015 sålde Apple fler klockor på egen hand än hela den schweiziska klockindustrin tillsammans (8,1 mot 7,9 miljoner). Det gav Apple en marknadsandel på 63 procent, vilket ska jämföras med Samsungs 16 procent.

Jürgen Boyny och många andra analytiker hävdar att marknaden kan växa mycket mer när fler modeller på olika prisnivåer och med bättre batteritid, finish, design och funktionalitet dyker upp i butikshyllorna.

Har du inte redan köpt någon smartklocka så blir det med andra ord allt större chans att du är en av dem som kommer att göra det. 

Resan till IFA Global Press Conference 2016 betalades av IFA och Messe Berlin.

Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Läs också