Smartklocka med snål GPS

Hög strömförbrukning är ett problem som Casio hävdar att de har löst i sin Pro Trek-klocka.
forfatter

De flesta smartklockor måste laddas en gång om dagen, men om man är aktiv och använder GPS-funktionen – om klockan har en sådan inbyggd – minskar batteriets livslängd avsevärt. Det här problemet hävdar Casio att de har löst i sin Pro Trek Smart WSD-F20. En smartklocka för aktiva användare som använder klockan när de vandrar i skog och mark. (De som tränar mycket kan i stället välja ett aktivitetsarmband.)

Enligt Casio ska batteriet i Pro Trek Smart WSD-F20 räcka längre än en dag även om man använder GPS-funktionen, och upp till en månad om den bara används som en vanlig klocka.

Foto: Casio
Foto: Casio

Man kan växla mellan olika digitala urtavlor hur man vill. Klockan kan visa enbart tiden, tidtagning, datum och mycket mer, men mest intressant är kartvisningen och kompassriktningen. För att spara ström laddas kartan in i förväg, så att GPS:en bara uppdaterat rörelserna. På så sätt drar den mycket mindre ström än i andra liknande klockor.

Casio-klockan behöver bara uppdatera positionen, inte hela kartan vilket bland annat mobiler gör. Det ger även noll fördröjning. Man slipper vänta på kartuppdateringar när man rör på sig, eftersom kartan är synlig på skärmen hela tiden. Det är bara positionen som ändras.

Klockan loggar rörelser och de kan lagras i en app på mobilen, som inte behöver vara ansluten till klockan jämt.

Foto: Casio
Foto: Casio

Pro Trek Smart WSD-F20 är vattentät ner till 50 meters djup och tämligen stor: 56,4 x 61,7 mm och 15,7 mm tjock. Vikten är dock bara 92 gram.

Den kör Android 2.0 och har både Bluetooth och wifi.

Casio-klockan går att köpa från och med april och kostar ungefär 5 000 kr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.