Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Har din Mac-skärm blivit kass?

Då finns det snart hjälp att få.

Av / 2015-10-19 - 19:02
Har din Mac-skärm blivit kass?

Har du köpt en dyr MacBook Pro från Apple, bara för att upptäcka att din så kallade Retina-skärm efter ett tag har fått stora eller små fläckar? Då är du långt ifrån ensam. Det är faktiskt så många användare som har råkat ut för det här problemet att det har fått ett eget namn: Staingate!

På staingate.org, som upprättats av missnöjda MacBook-kunder, finns det gott om bilder av skärmar som drabbats av de mystiska fläckarna. I galleriet nedan finns flera exempel på MacBook-skärmar som blivit förstörda.

13-990x505 12-990x505 6-990x505
<
>

Fläckarna kan både dyka upp längs kanten av skärmen och i mitten, och även om det finns skillnader i fläckarnas storlek och plats så är orsaken densamma: antireflexbeläggningen på skärmen har blivit repig eller lossnat.

Det handlar inte om ett något nytt problem. Enligt Macrumours.com har det åtminstone varit känt sedan augusti 2013, när de första klagomålen började dyka upp på olika användarforum, och det är MacBook Pro-modeller från mitten av 2012 fram till mitten av 2014 som är drabbade.

Hittills har det varit krångligt eller helt omöjligt att få hjälp av Apple, så länge inte problemet visade sig under MacBookens normala garantiperiod – eller den 3-åriga, förlängda garantiperioden om man investerat i Apple Care – men nu har Apple ändrat sig och erbjuder sig att hjälpa alla fläckdrabbade kunder, oavsett om deras MacBook-garanti hart löpt ute eller inte. Det rapporterar Macrumors.com.

Den amerikanska Apple-bloggen citerar ett internt memo från Apple om ett så kallat Quality Program som ska ta hand om problemet. Kontentan är att om kunden har en MacBook eller MacBook Pro med skadad skärm så ska skärmen bytas ut kostnadsfritt upp till tre år efter köpet. Eller upp till ett år efter 16 oktober 2015, beroende på vilken period som är längst.

Vi har frågat Apple om det aktuella kvalitetsprogrammet även gäller i Skandinavien, och om hur man ska göra om man har en MacBook med skadad skärm men har köpt den från en tredjepartsleverantör. Vi har inte fått något svar, men utgår från att Apples kvalitetsprogram om det här felet även gäller för skandinaviska kunder.

Vi uppdaterar denna artikel med Apples officiella ståndpunkt så fort vi får mer information.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Sonys Airpeak-drönare är snart klar

Spelmusen vi suktar efter

Stor stämning mot Ring efter hackerattack

Samsungs och Googles smarta hem kan nu prata med varandra

Sony satsar på drönare

Svart skärm med nya Xbox!

Amazon.se har öppnat

OnePlus bekräftar: Smartklocka kommer snart

Billiga kikare med zoom

Specialmikrofon för World of Warcraft-fans

Här är LG:s nya 8K OLED-TV

Nya Google-produkter

0
Rulla till toppen