TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Kommentar

Inget i örat

Nothing är namnet på det nya industriella äventyret från OnePlus grundare Carl Pei. Hittills matchar det namnet.

Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Som teknikjournalist bombas vi dagligen med nyheter om ny – förmodligen revolutionerande – teknik och produkter. Några av dem visar sig förändra vårt sätt att leva. Som smartphones. Och andra försvinner snabbt i glömska.

När Carl Pei, en av grundarna av den enormt framgångsrika mobiltillverkaren OnePlus, står bakom, är förväntningarna höga.

Pei lämnade OnePlus i slutet av 2020 och meddelade i januari i år att han hade startat ett företag som heter Nothing. Ett företag vars syfte är att bryta ner barriärerna mellan människor och teknik – och ge oss alla en sömlös teknisk framtid.

En av OnePlus-grundare, svensk-kinesiska Carl Pei är mannen bakom Nothing. (Foto: Nothing)

Företaget lockade snabbt stöd från vad som kan beskrivas som kändisinvesterare: Twich-grundaren Kevin Lin, Reddit-chefen Steve Huffman och till och med Tony Fadell, som hjälpte till att få iPod och iPhone till världen. Bara för att nämna några. Svenska Teenage Engineering var också engagerade i designen.

Den 27 juli var det datum då företagets första produkt skulle lanseras. Ett datum som man har sett fram emot och pratat mycket om i tekniska medier.

I en presentationsvideo kunde vi se Carl Pei presentera produkten Nothing Ear (1) och höra designerna rapportera om hur de har utmanat traditioner och praxis.

Ett stort antal kändisinvesterare är inblandade. Här YouTube-personligheten Casey Neistat. (Foto: Nothing)

Bland innovationerna är att asken och delar av de helt trådlösa ANC-hörlurarna är gjorda av genomskinlig plast. Det finns också ett urgröpning i lådan så att du kan snurra runt i handen som en fidget spinner.

Hur Nothing Ear (1) låter kommer ett senare test att visa. Men hittills ser det ut som en uppsättning Apple AirPods, bara med en ”fot” i transparent plast. Och tanken på att göra tekniska produkter transparenta har vi också sett tidigare. I iMac-datorn – från 1998. Vid den tiden ledde designen till en långvarig trend.

Nothings första produkt är en helt trådlös hörlur som ser ut som en AirPod i iMac-design från 1998. (Foto: Nothing)

Allt kan vara svårt i början, men med sådana onekligen skickliga och kreativa krafter som Nothing har samlat kan banbrytande produkter absolut komma i framtiden. Men hittills motsvarar nyheterna onekligen företagsnamnet: Nothing!

Men döm själv. Här är den 42 minuter långa presentations- och unboxing-videon:

Vi har inte informerats om ett svenskt pris ännu, men Nothing Ear (1) kostar 99 EUR.

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.

Lämna en kommentar

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.