TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

TEST: Audio-Technica ATH-AWAS (Asada Zakura)

Skiner som solen

Audio-Technica Asada Zakura avslöjar varje musikproduktion kristallklart – som ett par öppna hörlurar hade gjort. Men de här passar ändå inte alla.

Karakter
Audio-Technica ATH-AWAS (Asada Zakura)
Ljud & Bild tycker
+Klockrent mellanregister och skinande diskant. Ljudmässiga kvaliteter som öppna hörlurar.
-Det saknas energi i basen, som kan uppfattas som tunn. Lite svåra med elektronik, behöver en kraftfull förstärkare för att verkligen vakna till liv.
Specifikationer
  • Typ: Sluten, over-ear
  • Princip: Dynamisk
  • Hopfällbar: Nej
  • Kabel: Utbytbar, 6,3 mm (3 m) + XLR (3 m)
  • Element: 53 mm kolbelagt
  • Impedans/känslighet: 40 ohm/99 dB
  • Vikt: 395 gram (utan kabel)
  • Färg: Japanskt körsbärsträ (Asada Zakura)
  • Webb: bergsala.se
Riktpris: 17 000

Körsbärsträ har sällan varit en vackrare syn än i öronkåporna på ATH-AWAS från Audio-Technica. Modellen kallas även för Asada Zakura, vilket är just namnet på ett japanskt körsbärsträd. Träet är rött, behandlat med halvklar lack – som i själva verket är ganska matt.

Träsorten påstås vara vald för sin tydliga, naturliga återgivning av ljud. Högtalarelementen har 30 procent större diameter än vanligt (53 mm i stället för 40 mm), vilket ger en nästan 80 procent större membranyta att flytta luft med. Det innebär att membranet kan sätta fart på större mängder luft med en kortare slaglängd, vilket i sin tur kan resultera i bättre dynamik – speciellt i basregistret. I talspolarna används syrefri koppar med hög renhet (6N).

Audio-Technica ATH-AWAS Asada Zakura side (1)
Asada Zakura är ett rött körsbärsträ som verkligen ser bra ut i hörlurar som ATH-AWAS. Foto: Audio-Technica

Elementen sitter i kabinett med dubbla luftdämpningssystem i två separata akustiska kammare. Detta ska motverka över- och undertryck som uppstår i slutna högtalarkonstruktioner när membranet rör sig fram och tillbaka. Öronkåporna hålls på plats av gångjärn av akustiskt dött järn, för bästa möjliga stabilitet och minsta möjliga färgning av ljudet.

Det här ljudet borde klassas som berusningsmedel Hur får man 100 000-kronorsljud? Lägger 15 000 på ett par AP2000Ti.
Audio-Technica ATH-AP2000Ti. Foto: Geir Gråbein Nordby

Inte för bärbart bruk

ATH-AWAS har en impedans på 40 ohm och känsligheten på 99 dB (1mW) gör dem på pappret till en anständig belastning för bärbara spelare och mobiltelefoner. Men ingen av kablarna som ingår har 3,5 mm minijack-kontakt. I stället finns en 6,3 mm jack-kontakt i änden av en 3 meter lång kabel och dessutom skickar japanerna med en lika lång, balanserad 4-stifts XLR-kabel. Inget för bärbart bruk, med andra ord.

 

Audio-Technica Asada Zakura cable XLR (1) Audio-Technica Asada Zakura cable jack (1)
<
>
Obalanserad 6,3 mm-kabel. Foto: Audio-Technica

Komfort och passform

Hörlurarna väger en del, men ligger väldigt bekvämt runt öronen. De klämmer inte, men tillhör å andra sidan inte de slutna hörlurarna som har bäst brusdämpning. Men de dämpar en del, tillräckligt för vanlig kontors- och hemmaanvändning. Och tillräckligt mycket för att förhindra överhörning genom mikrofonen om du till exempel vill använda dem för att spela in musik.

För även om många ljudtekniker vill ha öppna hörlurar så bör musikerna i studion inte använda något annat än slutna. Har du en hemmastudio och behöver ett par riktigt bra hörlurar för både mixning och inspelning bör du ha slutna – fast då helst ett par som du kan använda länge åt gången. Det kan du med de här.

Audio-Technica ATH-AWAS Asada Zakura Graabein
ATH-AWAS, alias Asada Zakura, sitter väldigt skönt på huvudet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ljudet av Asada Zakura

Det har nästan blivit ett slags klyscha att hävda att ett par slutna hörlurar låter som öppna. Men med Asada Zakura, alias AWAS, stämmer det i princip. För dynamiken och rappheten är så häftig, samtidigt som sångröster i mellanregistret låter så öppna, nyanserade och tydliga, att man verkligen sitter och lyssnar på musiken så som producenten har mixat den. Vi lyssnar genom förstärkaren Sennheiser HDV 820 med inbyggd DAC.

Out of Sight, Never Out of Mind med Bendik HK och gästen ARY är en låt med häftiga klubbrytmer med samplad perkussion som får snärt och snabbhet, och en luftighet i toppen av diskanten som man i vanliga fall bara hör med ett par riktigt bra öppna hörlurar. Som Sennheiser HD 800S. AWAS är verkligen inte långt borta när det gäller ärlighet och ett verklighetstroget förhållningssätt till musik, och jag är säker på att många som har en studio och föredrar slutna kåpor kommer att falla pladask för de här.

Audio-Technica Asada Zakura top (1)
Foto: Audio-Technica

Diskanten i HD 800S är ännu finmaskigare och luftigare, och det är mer värme i mellanregistret. Somliga tycker kanske att AWAS är i sterilaste laget. När jag sedan byter till förstärkaren Auralic Taurus, kopplad till DACen Hegel HD30, så blir ljudet överlag lite mjukare, så att AWAS presenterar musiken med alla klangfärger på ett mer inbjudande sätt. Och då kommer plötsligt basen fram bättre också. Vilket de behöver, för basen är inte precis varm och fyllig från början.

Jag har tyckt att ATH-AP2000Ti, också från Audio-Technica, var de slutna hörlurar jag hört som kom närmast öppna lurars spelstil, men ATH-AWAS är nog ännu ett snäpp bättre. Framför allt diskanten känns lite vassare med AP2000Ti.

Inte minst gäller det med klassisk musik och en stor orkester, som The Armed Man with Lucy Kay och FILMharmonic Orchestra i Prag. En stor ljudbild med både nyanserade och bistra stråkar, kraftfulla pukor och med Lucy Kays vackra sopranröst i mitten av alltihop. Här kommer ATH-AWAS till sin rätt, med en oerhört snygg och fokuserad ljudbild som inte låter skarp.

Audio-Technica Asada Zakura ATH-AWAS Photo Credit Geir Graabein Nordby
Foto: Geir Gråbein Nordby

Behärskad bas

Basen i ATH-AWAS är värd ett eget kapitel. För här får du verkligen en detaljerad basåtergivning, där inte två musikstycken låter likadant. Om det saknas dynamik i inspelningen så döljs det inte av de här lurarna. En saftigare basinspelning belönas däremot med en lysande dynamik, fri från färgningen den ofta utsätts för med andra slutna hörlurar.

Ta till exempel mina slutna favoriter, Sony MDR-Z1R. De har en helt vansinnigt potent bas, och spelar både högre och på många sätt mer underhållande än ATH-AWAS. Men Audio-Technica har något speciellt, med sättet som de får fram detaljerna i det djupaste registret på. Ett bra exempel är Measure of a Man med FKA twigs, med gästsång av Central Cee. En låt där du känner hur Massive Attack-triphop möter Goldfinger-temat i James Bond. Låten är stenhård och man får en fullständig inblick i hela ljudbilden, inklusive bastonerna. Sony-lurarna är mer energiska i basen, men också mer monotona.

Audio-Technica Asada Zakura cushions (1)
Bekväma kuddar av skinn. Foto: Audio-Technica

Men jag kan inte helt bortse från att jag saknar lite värme i basen hos Audio-Technica, och gärna även i mellanregistret. Speciellt om de är kopplade till en förstärkare som är mer steril än Auralic Taurus, som låter varmt och fylligt och smyckar ljudet lite. Med Sennheiser HDV 820 blir det lite för kallt för min del. Så var försiktig med vad de kopplas till.

Om du vill ha ett varmare och fylligare ljud, men utan att det går ut över det naturliga och sanningsenliga, så har Asada Zakura ett dyrare syskon som heter ATH-AWKT, även känt som Kokutan. Den är absolut värd en närmare titt.

Audio-Technica Asada Zakura SPREAD (1)
Foto: Audio-Technica

Slutsats

Audio-Technica ATH-AWAS, även kända som Asada Zakura, ser vackra ut och sitter väldigt bekvämt på huvudet trots att de väger en hel del.

De är inte gjorda för bärbart bruk, i stället ska du överväga dem om du har en seriös förstärkare och vill höra musiken lika ärligt som den är inspelad, utan att behöva ta till öppna hörlurar som släpper in för mycket brus. Ljudet är oerhört sanningsenligt, med blixtsnabb återgivning av transienter – och med mer luft än du är van vid från slutna lurar.

Basen är väldigt avslöjande och detaljerad men kan samtidigt upplevas som aningen smal. Det är kanske lite ont om energi längst ned, men det kan delvis fixas med en kraftfull förstärkare.

LB+ ERBJUDANDE: 1 vecka för 19 kr
Få full tillgång till ljudochbild.se, testarkiv med fler än 6 000 tester, fördelsklubb, guider, nyheter, recensioner av filmer och TV-serier, och mycket mer.

Lämna en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.