Det finns inget som tyder på att vinylskivorna ska försvinna i första taget. Siffrorna från branschen berättar om en fin ökning av försäljningen och parallellt med detta lanseras ständigt nya skivspelare.
En naturlig effekt av LP-skivornas växande popularitet är att fler och fler förstärkare förses med skivspelaringång. Det senaste exemplet är Hegel, som nyligen lanserade en version av den integrerade H190 med skivspelaringång. H190V, som den heter – där V står för Vinyl –, har en ingång för skivspelare med Moving Magnet-pickup. Som är den vanligaste typen av pickup på de flesta skivspelare.
Har man däremot en Moving Coil-pickup på skivspelaren så går den inte att koppla in till en H190V, eller någon annan förstärkare med MM-ingång för den delen.
En MC-pickup har mycket lägre utnivå och måste vanligtvis lastas med en mycket lägre ohm-resistans. Använder man en MC-pickup med en förstärkare som har en MM-ingång får man helt enkelt inget ljud. Kanske ett väldigt svagt ljud om MC-pickupen har något högre utnivå, men resultatet blir att man måste ge sig ut och handla.
För de allra flesta är lösningen att köpa ett separat phono-steg till MC:n – även kallat RIAA-steg – som kopplas mellan skivspelaren och förstärkaren.
Pain
Det löser ett problem men kan orsaka andra. Som brus. Den extrema förstärkningen som behövs för att få ljud från en MC-pickup har en trist tendens att orsaka brus som färgar bakgrunden i ljudbilden.
Man kan naturligtvis krossa spargrisen och köpa ett tystare MC-steg, men det kostar pengar.
En alternativ lösning är en step-up-transformator. Den är oftast helt passiv och består i princip av en spole, eller transformator, som är helt utan filter eller justeringar. Den ska inte ens kopplas till ström, bara sättas in mellan skivspelaren med MC-pickup och förstärkarens MM-ingång.
Observera att en MC-step-up inte kan ersätta ett RIAA- eller phonosteg, utan är beroende av en MM-ingång i andra änden.
Gain
Förstärkningen mäts i dB – decibel. Hur många dB man får beror på antalet varv på utgångsspolen. För en step-up-transformator till MC är allt från 20 till 30 dB normalt. Pro-Jects MC Step Up Box S3 har 1:16 i lindningar, vilket innebär att antalet lindningar ger en förstärkning motsvarande 16 gånger. Eller upp till 24 dB.
Fördelarna med step-up jämfört med phonosteg är lite eller inget brus, linjär frekvensrespons, lite crosstalk och låg förvrängning. Transformatorn har bara en uppgift: att höja den svaga signalens spänning. Enkelt och smidigt. Så vad kan gå fel?
Inte mycket, egentligen. Men spolar med mycket förstärkning kan vara känsliga för interferens, så avskärmning är nödvändig. Annars är det plug and play.
Kvaliteten på spolarnas kärna, trådarna, skärmningen och anslutningarna kan variera stort. De allra bästa använder silver- eller guldpläterade koppartrådar av högsta kvalitet, i kombination med exempelvis teflonisolerad kabel, samt noggrann avskärmning.
Ohm och sånt
Eftersom det inte finns någon aktiv förstärkning med rör eller transistorer kan man koppla in en MC Step Up Box S3 till anläggningen och gömma undan den. Det finns ingen på/av-knapp. Det enda som går att justera är ingångsimpedansen med en switch för varje kanal på baksidan. Den har två steg, 10–40 och 40–150 ohm, för att korrekt matcha MC-pickupens last.
Har man till exempel en Ortofon Cadenza Blue, med 0,5 mV utnivå och inre resistans på 5 ohm så kan man välja 10-40 ohm. En Denon DL-103R har mycket lägre utnivå och högre inre resistans – 0,25 mV respektive 40 ohm – så då ställer man in impedansen på 40–150 ohm på baksidan.
Ljud
Som nämnts ska en step-up-transformator förstärka signalen på enklast möjliga sätt. Spolarna ska inte tillföra något annat än gain, och det är en av anledningarna till att många entusiaster föredrar ett step-up-steg i stället för ett separat phonosteg.
Så i teorin ska ingenting läggas till eller försvinna. Den svaga MC-signalen ska vara intakt hela vägen till MM-ingången. Det klarar Pro-Ject-boxen alldeles utmärkt. Jag hade egentligen inte förväntat mig något annat. Med Step Up Box S3 kopplad till MM-ingången och jämförd med phonosteg som Primare R35 och Hegel V10 är ljudbilden inte lika öppen som när man kör en Cadenza rakt in i MC-ingången. Å andra sidan är den helt fri från brus. Det finns ingen antydan till sus eller färgat brus alls.
Lite av upplösningen och luftigheten dämpas dock. Ljudbilden är inte riktigt lika djup, men det är också allt. Piano, kontrabas, sång och cymbaler klingar fritt och ofärgat från vinylen och hade jag jämfört det med billigare phonosteget så hade jag knappast märkt någon särskild skillnad i klangen.
Det finns för övrigt en dyrare, ännu tystare balanserad MC-step-up från Pro-Ject: Step Up Box DS3 B, som har två avskärmade LL 1678-transformatorer från Lundahl. För den som vill ha ännu mer av de finare detaljerna i ljudbilden och är villiga att betala för det.
Slutsats
Med tanke på hur många bra förstärkare det finns som bara har en MM-ingång är en MC-step-up-transformator som MC Step Up Box S3 precis rätt medicin. Den kostar ingen förmögenhet och är en billigare lösning än att köpa det annars utmärkta MM- och MC-steget Aria från Rega, R35 från Primare eller V10 från Hegel. Vilket egentligen är onödigt så länge MM-ingången i förstärkaren är ordentligt konstruerad. Med en omkopplare för gain på fronten hade Pro-Ject MC Step Up Box S3 varit ännu mer flexibel, men annars finns det inte mycket att klaga på för de här pengarna.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser