Ferrari by Logic3 T350

Skinnklätt italienskt lyxljud

Ferrari väcker rätt associationer och märkesnamnet tål att användas till annat än sportbilar. Hörlurar, till exempel.
Ljud & Bild tycker
Stor ljudbild Fjärrkontroll och mick Bra brusreducering Snygg design
Obalanserat ljud Sitter nästan för bra Spelar inte utan batterier
Specifikationer
  • Sluten hörlur
  • Aktiv brusreducering
  • 40-mm element
  • 32 ohm
  • 110 dB
forfatter

Den stegrande hingsten från Scuderia Ferrari är en av bilbranschens mest berömda symboler, bredvid Rolls-Royces Spirit of Ecstacy och Mercedes treuddiga stjärna. Men i motsats till de två sistnämnda hittar du det italienska varumärket på en rad olika produkter som inte är gjorda av Ferrari själva. Till exempel de här oerhört läckra hörlurarna från Logic3: Ferrari Cavallino T350. Ett par fullvuxna slutna hörlurar med aktiv brusreducering (mindre brus, mer musik) och utförande i beige eller svart konstläder.

Logic3 är ett engelskt företag som har fått Ferraris välsignelse att bygga öronsnäckor, dockningshögtalare och hörlurar med den stegrande hästen på. De har varit tvungna att hålla sig till stränga kriterier för design, förpackning och kvalitet. Det ser man enkelt på T350. Toppmodellen i Cavallino-serien kostar lika mycket som AKG K495NC och Bose Quiet Comfort 15, för att bara nämna två av de argaste rivalerna. Cavallino T350 ser däremot dyrare ut än de två andra tillsammans. Storleken och vikten gör den inte lika praktisk som QC15 men den låter minst lika bra. Bose-lurarna har fortfarande klassens bästa brusreducering men T350 lyckas utmärkt med att leverera en ljudkvalitet av samma klass. Jämfört med AKG-lurarna låter dock T350 obalanserat och saknar värme och fyllighet i basen. Jag saknar också luftigheten och öppenheten i mellanregistret som K495NC har.

Lite mer dynamisk kontrast hade inte skadat heller. Fast ljudet är som sagt inte sämre än i Bose QC15. Åtminstone inte när jag kopplar in Fostex hörlursförstärkare HP-P1. Då får dynamiken genast mer bett, ljudbilden öppnar sig och kanalseparationen blir mer hörbar. Brusreduceringen fungerar tillräckligt effektivt för att du knappt ska höra vad som händer omkring dig, och med lite mindre press mot öronen skulle T350 ha varit perfekt för långa flygresor. Om de bara hade kunnat fällas ihop så att de fick plats i handbagaget …

Logic3:s toppmodell i Ferrari Cavallino-serien låter inte sämre än många andra hörlurar med brusreducering i den här klassen. En hifi-version utan brusreducering hade jag velat höra, det är alltid bättre än kompromissen som aktiv brusreducering innebär. Men välgjord byggkvalitet och ett bra – om än inte enastående – ljud gör detta till ett intressant alternativ.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.