annonse
annonse
annonse

test: DS Audio DS-002

DS Audio DS-002
DS Audio DS-002

Lysande vinylrevolution

Tekniken är kanske lastgammal, men ljudet från den optiska pickupen är revolutionerande fräscht.

Plus
Superstabil bas med enastående dynamik och extremt låg förvrängning. Ger LP-musiken en ny dimension.
Minus
Känslig för damm och slitna skivor. Inte bäst på mikrodynamik.

Om man tänker efter så har inte skivspelarna ändrat sig fundamentalt sedan tidernas begynnelse. Ända sedan Thomas Edison virade en folie runt en cylinder 1887, och Emile Berliner sedermera insåg att en rund skiva var en bättre lösning, har principen varit densamma.

En tunn nål vibrerar i de spiralformade spåren i skivan och alstrar ström från en spole och en magnet i andra änden av nålen. Dagens skivspelare och pickuper är alltså grundläggande lika Berliners grammofon och Edisons princip – fast rent tekniskt är en modern skivspelare och pickup ofantligt mycket bättre.

Det har hänt att någon har försökt uppfinna hjulet på nytt, men kvadrofoniska grammofoner med Quadradisc och laserpickuper slog aldrig igenom.

Därför är det smått sensationellt att ett litet företag har borstat av dammet från en gammal teknik som inte heller slog igenom.

Japanska Digital Stream Corporation har fått sällsynt mycket uppmärksamhet i highend-kretsar för sina pickuper som säljs under märkesnamnet DS Audio. De använder sig av ljus i stället för ett magnetfält för att generera ström. Optisk avläsning av vibrationerna från nålarmen, alltså.

Men principen är som sagt inte ny. På 70-talet hade Toshiba en relativt ordinär skivspelare som hette SR-50, med en optisk pickup som hette C-100 P. Där P:et stod för Photoelectronic.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

De kallade systemet för OPTI och den remdrivna skivspelarens fotoelektriska pickup var en liten sensation på den tiden.

DS Audios lösning är en smula annorlunda och betydligt mer robust. Optisk teknik har varit vardagsmat ända sedan CD-spelarna dök upp 1982, och PC-musen har använt sig av optisk avläsning i åratal. Så det finns ingen anledning att tro att DS-002 ska vara lika bräcklig som Toshiba-pickupen.

Det ingår en EQ som gör ett RIAA-steg överflödigt.

Optisk konstruktion

Utifrån ser DS-002 ut som en vanlig pickup. På undersidan sticker det ut en kort nålarm och kontakterna på baksidan är samma som sitter på alla pickuper. Eftersom pickupen varken har en rörlig spole (Moving Coil) eller rörlig magnet (Moving Magnet) behövs det inte något RIAA-steg eller grammofonförstärkare för att få något ljud.

I stället säljs pickupen med en egen equalizer, som följer med i kartongen, som i sin tur kopplas till en ledig ingång på förstärkaren.

Den korrigerar för RIAA-kurvan, som LP-skivor använder sig av, men har inga andra knappar än en på/av-omkopplare. När strömmen sätts på skickas en liten signal i retur till pickupen, som börjar lysa med en liten blå lysdiod för att visa att den är redo.

Avspelningen börjar med en Shibata-slipning, en kort nålarm av aluminium och optisk avläsning inuti det heltäckande aluminiumhuset.

Så långt låter konstruktionen ganska så ordinär.

Men på insidan är det mesta annorlunda. Nålupphängningen stramas upp i chassit med en tråd, en fotosensor registrerar ljuset från en lysdiod och strömmen som alstras av ljuset blir musik. Något förenklat. Eftersom den rörliga massan är lägre än i en MC-pickup hävdar DS Audio att nålen reagerar snabbare, det blir lägre förvrängning, mindre friktion, mer exakt spårning och inget lag alls – oavsett frekvens.

En skiss av hur DS-002 ser ut inuti.

Installation

Pickupen levereras med en DS002-equalizer, men man kan uppgradera till DS Audios ännu mer påkostade equalizer, om man vill. Monteringen är tämligen simpel, med skruvar som monteras i gängor på pickupen, och justeringen av horisontella och vertikala vinklar (VTA) är inte svårare än här än med andra pickuper.

DS Audio rekommenderar 1,7 grams nåltryck, det rekommenderar jag att man håller sig till. Med korrekt VTA och en ordentlig tonarm finns det ingen anledning att oroa sig för spårningsproblem.

Equalizern har en skärmad trafo och generösa 33 000 μF kondensatorkapacitet, vilket låter som overkill men som definitivt betyder mer än tillräckligt med ström för signalbehandlingen.

Det finns inga balanserade utgångar på equalizern, men två obalanserade utgångar. Den ena – nummer 1 – har 6 dB dämpning per oktav vid 30 Hz medan den andra dessutom dämpar 6 dB vid 50 Hz. Man kan alltså välja, men min erfarenhet är att den mest korrekta korrigeringen av signalen görs i utgång nummer 2.

De två utgångarna har olika EQ i basen. Prova dig fram.

Ljudet av ljus

Det är nästan chockerande hur rent och öppet musiken låter med DS Audio-pickupen. Den låter nämligen inte riktigt som en vanlig MC-pickup. Klangen är silkeslen, fokuserad och enormt detaljerad. Det känns som om en gardin dras bort bort musiken: röster, instrument och inspelningens atmosfär framträder extremt bra i ljudbilden.

Ska jag klaga på något så måste det bli att jag tycker att ljudet känns mer tredimensionellt från en Ortofon MC Anna, och mer detaljerat från en Audio-Technica AT-ART1000. På mikronivå.

Det finns lite mer djup i Radka Toneffs Fairytales med MC Anna än med DS-002, men den japanska pickupen får fram mer klangdjup i både röster och piano. Samma sak händer i Keith Jarretts Köln-konsert. Djupet i de lägsta oktaverna återges enastående och det finns inte så mycket som en nanosekunds transientförvrängning, varken här eller i andra inspelningar jag testade med.

I Dire Straits Telegraph Road låter gitarrerna ultraneutrala, men de saknar varken klangbotten eller fyllighet. Det märks till exempel i slutet av den 14 minuter långa låten, när trummisen verkligen går loss. Stramare djupbas får man leta efter, samtidigt som kontrollen över dynamiken är total i hela frekvensområdet.

Det finns ett behärskat lugn, även i komplex musik, som sätter musikens klang i ett mer naturligt ljus. Pickupen låter varken varmt eller kallt, snarare neutralt.

(Foto: Tillverkare)

Slutsats

DS Audio DS-002 är ingen billig pickup, även om en equalizer ingår och gör ett separat RIAA-steg överflödigt. Men den är ett av de bästa köpen bland highend-pickuper som finns just nu, eftersom den är så enkel att ha med att göra, och spelar musik så oansträngt och naturligt att man faktiskt tycker att den trots allt är värd alla pengarna. Helt perfekt är den inte. Slipningen är inte lika skarp som på en Ortofon Replicant 100, och den sopar med sig lite mer damm från spåren, men ljudet från den optiska konstruktionen är inget mindre än uppseendeväckande. Lysande bra.

Om man tänker efter så har inte skivspelarna ändrat sig fundamentalt sedan tidernas begynnelse. Ända sedan Thomas Edison virade en folie runt en cylinder 1887, och Emile Berliner sedermera insåg att en rund skiva var en bättre lösning, har principen varit densamma. En tunn nål vibrerar i de spiralformade spåren i skivan och alstrar ström från en spole och en magnet i andra änden av nålen. Dagens skivspelare och pickuper är alltså grundläggande lika Berliners grammofon och Edisons princip – fast rent tekniskt är en modern skivspelare och pickup ofantligt mycket bättre. Det har hänt att någon har försökt uppfinna hjulet på nytt, men kvadrofoniska grammofoner med Quadradisc och laserpickuper slog aldrig igenom. Därför är det smått sensationellt att ett litet företag har borstat av dammet från en gammal teknik som inte heller slog igenom. Japanska Digital Stream Corporation har fått sällsynt mycket uppmärksamhet i highend-kretsar för sina pickuper som säljs under märkesnamnet DS Audio. De använder sig av ljus i stället för ett magnetfält för att generera ström. Optisk avläsning av vibrationerna från nålarmen, alltså. Men principen är som sagt inte ny. På 70-talet hade Toshiba en relativt ordinär skivspelare som hette SR-50, med en optisk pickup som hette C-100 P. Där P:et stod för Photoelectronic. De kallade systemet för OPTI och den remdrivna skivspelarens fotoelektriska pickup var en liten sensation på den tiden. DS Audios lösning är en smula annorlunda och betydligt mer robust. Optisk teknik har varit vardagsmat ända sedan CD-spelarna dök upp 1982, och PC-musen har använt sig av optisk avläsning i åratal. Så det finns ingen anledning att tro att DS-002 ska vara lika bräcklig som Toshiba-pickupen. [caption id="attachment_82116" align="alignnone" width="460"] Det ingår en EQ som gör ett RIAA-steg överflödigt.[/caption] Optisk konstruktion Utifrån ser DS-002 ut som en vanlig pickup. På undersidan sticker det ut en kort nålarm och kontakterna på baksidan är samma som sitter på alla pickuper. Eftersom pickupen varken har en rörlig spole (Moving Coil) eller rörlig magnet (Moving Magnet) behövs det inte något RIAA-steg eller grammofonförstärkare för att få något ljud. I stället säljs pickupen med en egen equalizer, som följer med i kartongen, som i sin tur kopplas till en ledig ingång på förstärkaren. Den korrigerar för RIAA-kurvan, som LP-skivor använder sig av, men har inga andra knappar än en på/av-omkopplare. När strömmen sätts på skickas en liten signal i retur till pickupen, som börjar lysa med en liten blå lysdiod för att visa att den är redo. Avspelningen börjar med en Shibata-slipning, en kort nålarm av aluminium och optisk avläsning inuti det heltäckande aluminiumhuset. Så långt låter konstruktionen ganska så ordinär. Men på insidan är det mesta annorlunda. Nålupphängningen stramas upp i chassit med en tråd, en fotosensor registrerar ljuset från en lysdiod och strömmen som alstras av ljuset blir musik. Något förenklat. Eftersom den rörliga massan är lägre än i en MC-pickup hävdar DS Audio att nålen reagerar snabbare, det blir lägre förvrängning, mindre friktion, mer exakt spårning och inget lag alls – oavsett frekvens. [caption id="attachment_82115" align="alignnone" width="460"] En skiss av hur DS-002 ser ut inuti.[/caption] Installation Pickupen levereras med en DS002-equalizer, men man kan uppgradera till DS Audios ännu mer påkostade equalizer, om man vill. Monteringen är tämligen simpel, med skruvar som monteras i gängor på pickupen, och justeringen av horisontella och vertikala vinklar (VTA) är inte svårare än här än med andra pickuper. DS Audio rekommenderar 1,7 grams nåltryck, det rekommenderar jag att man håller sig till. Med korrekt VTA och en ordentlig tonarm finns det ingen anledning att oroa sig för spårningsproblem. Equalizern har en skärmad trafo och generösa 33 000 μF kondensatorkapacitet, vilket låter som overkill men som definitivt betyder mer än tillräckligt med ström för signalbehandlingen. Det finns inga balanserade utgångar på equalizern, men två obalanserade utgångar. Den ena – nummer 1 – har 6 dB dämpning per oktav vid 30 Hz medan den andra dessutom dämpar 6 dB vid 50 Hz. Man kan alltså välja, men min erfarenhet är att den mest korrekta korrigeringen av signalen görs i utgång nummer 2. [caption id="attachment_82114" align="alignnone" width="460"] De två utgångarna har olika EQ i basen. Prova dig fram.[/caption] Ljudet av ljus Det är nästan chockerande hur rent och öppet musiken låter med DS Audio-pickupen. Den låter nämligen inte riktigt som en vanlig MC-pickup. Klangen är silkeslen, fokuserad och enormt detaljerad. Det känns som om en gardin dras bort bort musiken: röster, instrument och inspelningens atmosfär framträder extremt bra i ljudbilden. Ska jag klaga på något så måste det bli att jag tycker att ljudet känns mer tredimensionellt från en Ortofon MC Anna, och mer detaljerat från en Audio-Technica AT-ART1000. På mikronivå. Det finns lite mer djup i Radka Toneffs Fairytales med MC Anna än med DS-002, men den japanska pickupen får fram mer klangdjup i både röster och piano. Samma sak händer i Keith Jarretts Köln-konsert. Djupet i de lägsta oktaverna återges enastående och det finns inte så mycket som en nanosekunds transientförvrängning, varken här eller i andra inspelningar jag testade med. I Dire Straits Telegraph Road låter gitarrerna ultraneutrala, men de saknar varken klangbotten eller fyllighet. Det märks till exempel i slutet av den 14 minuter långa låten, när trummisen verkligen går loss. Stramare djupbas får man leta efter, samtidigt som kontrollen över dynamiken är total i hela frekvensområdet. Det finns ett behärskat lugn, även i komplex musik, som sätter musikens klang i ett mer naturligt ljus. Pickupen låter varken varmt eller kallt, snarare neutralt. [caption id="attachment_82117" align="alignnone" width="460"] (Foto: Tillverkare)[/caption] Slutsats DS Audio DS-002 är ingen billig pickup, även om en equalizer ingår och gör ett separat RIAA-steg överflödigt. Men den är ett av de bästa köpen bland highend-pickuper som finns just nu, eftersom den är så enkel att ha med att göra, och spelar musik så oansträngt och naturligt att man faktiskt tycker att den trots allt är värd alla pengarna. Helt perfekt är den inte. Slipningen är inte lika skarp som på en Ortofon Replicant 100, och den sopar med sig lite mer damm från spåren, men ljudet från den optiska konstruktionen är inget mindre än uppseendeväckande. Lysande bra.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på DS Audio DS-002
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Typ: Optisk pickup

Vikt: 8,1 gram

Rek. nåltryck: 1,6–1,8 g/1,7 g

Rek. tonarmsmassa: N/A

Utgångsspänning: 500 mV

Rek. motstånd: N/A

Följsamhet: N/A

Kanalbalans: N/A

Kanalseparation: 25 dB

Frekvensomfång: 15–50 000 Hz

Webb: audioconcept.se

Pris: 56 000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Lovande ljud från B&W Vi har lyssnat på Bowers & Wilkins nya Formation-högtalare.
Formation: Trådlösa highend-högtalare från B&W Bowers & Wilkins överraskar med en komplett serie trådlösa högtalare – är detta en ny Sonos-dödare?
Duell
Smartklockor Huawei vs. Samsung
Smartklockeduell: Kina vs. Korea

Både Huawei och Samsung har släppt nya smartklockor med fokus på fitness och träning. Den som vinner är dessutom smartast.

grupptest
5 partyhögtalare
Maximal bas för maximal fest

Här är de mest högljudda trådlösa högtalarna som sätter fart på hemmafestens dansgolv.

Samsung Galaxy Fold skjuts upp på obestämd tid Du skulle ha kunnat beställa den på fredag, men i sista sekunden ställer Samsung in lanseringen.
Bästa kameramobilen får en lillebror Huawei P30 Lite har trippelkamera och kostar 4 000 kr.
grupptest
7 vägghögtalare
Ljud, ljud på väggen där

Varför ska du behöva leva med medelmåttigt ljud bara för att du inte vill ha stora, pråliga högtalare i vardagsrummet?

Acer jagar Apple New York: Efter framgången med att nå spelarna har Acer siktet inställt på de kreativa användarna.
test
Leica Q2
Världens bästa kompaktkamera

Om bara det bästa är bra nog så kan det vara en Leica Q2.

Samsungs super-selfie kamera Nya A-serien går från budget till lyx med heltäckande skärm och vändbar trippelkamera
test
Sony Xperia 10 Plus
Långsmalt långskott

Trots 21:9-skärm har Xperia 10 Plus för många kompromisser för att övertyga.

Öppet kontorslandskap? Här är hörlurarna som utlovar evig lycka Logitech lanserar två modeller för dig som avskyr allt oväsen på kontoret.
77-tums trolleri från B&O [Uppdaterad] Kan man gömma undan en TV som är nästan två meter på diagonalen? Bang & Olufsen gör ett övertygande försök.
annonse
Samsung Galaxy Fold går att beställa om två veckor Sverige är ett av de första länderna i världen.
test
Motorola moto G7 Plus
Kungen av mellanklassen

Motorola moto G7 Plus talar till förnuftet. Flaggskeppsmodellerna på marknaden är naturligtvis bättre, men de är tre gånger dyrare också.

IKEAs smarta högtalare är här I sommar kommer högtalarna Symfonisk, som är ett resultat av ett samarbete med Sonos.
Spegelreflex? Gissa igen. Panasonic Lumix G90 är något utöver det vanliga.
test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD
En riktig storslägga

Kan någon säga till grannarna att sluta skrika? Jag försöker lyssna på musik här!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM
Fulländad, ljusstark zoom

Du har aldrig sett på maken. Inte vi heller. Canons massiva 28-70mm är helt enkelt grym.

grupptest
Tre gaming-hörlurar
Familjefejd

Logitech mot Logitech. Behöver du den dyraste modellen för att vinna – eller är det i själva verket den billigaste som är bäst?

Ser du vad detta är? Det är en McIntosh, men ingen förstärkare.
Laptop-känsla med iPad Pro Fodral med bakgrundsbelyst tangentbord till nya iPad Pro-modeller.
test
Huawei P30 Pro
Bästa mobilkameran någonsin!

Huawei P30 Pro är den bästa kameramobilen på marknaden och befäster Huaweis plats på kameratronen, där de har suttit säkert sedan förra året.

test
Rega Aura MC
Analog uppenbarelse

Rega Aura MC är phono-steget som gör guld av svart vinyl.

test
Argon Audio Forte A4
Bättre än sin klass

Argons billiga minihögtalare leker David och Goliat med testarens stereo.

Tesla bygger fabrik i Norge Främst för elmotorer till nya bilmodeller, men biltillverkning går inte att utesluta.
Support Prenumeration

Vårt kundcenter hjälper dig om du har frågor eller behöver hjälp med din prenumeration.

Du kan skicka mail eller kontakta oss på telefon

Måndag- Fredag

0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

Support Tlf: 08-411 49 90
Support: prenumeration@ljudochbild.se
×
Få Ljud & Bilds nyhetsbrev



×