• Processor: 1,8 GHz Intel Atom
  • Lagring: 8 GB
  • Anslutningar: HDMI
  • Trådlöst: Wifi 802.11ac, BT 4.1
  • Fjärr: Bluetooth
  • Fysiskt: 140 x 37 x 16 mm, 40 gram

När vi först testade Nexus Player i augusti var vi lite besvikna. Den skulle ju vara en storebror till Chromecast och kunna mer och ha fler möjligheter. Den använder Android TV, vilket många tillverkare har stoppat in i sina smart-TV apparater. Därmed skulle man ju kunna tro att det var en etablerad plattform där utvecklarna stod i kö för att släppa allt från spel till de stora film- och tjänsterna. Men det ekade tomt. Nu får den en ny chans nästan ett halvår senare.

Anslutning och tillbehör

På baksidan gömmer sig en HDMI-kontakt och en USB-kontakt för att ansluta tillbehör. Av någon outgrundlig anledning är det dock en micro-USB-port. Någon nätverksport finns inte utan det är trådlöst som gäller, enligt den senaste standarden. Fjärrkontrollen är av greppvänlig storlek med rejäla knappar. Partytricket är att fjärren även har en inbyggd mikrofon så att man kan använda Googles röstigenkänning. Som ett extra tillbehör finns en spelkontroll för en överkomlig slant.

App-utbud

När vi först testade Nexus Player fanns det 19(!) appar. Det har visserligen blivit bättre, men inte mycket. Visst finns Googles tjänster och Netflix. Men vi saknar fortfarande HBO Nordic, Viaplay, C More, SF Anytime och Plejmo. Var är TV-kanalernas appar och Spotify? Det enda positiva är att det förutom Plex nu också finns Kodi för att spela upp sina egna filmer. På spelsidan har det dock blivit bättre med åtminstone några titlar från större utvecklare. Men explosionen av appar har uteblivit.

Användning

I bästa fall är Nexus TV en mer tillbakalutad soffupplevelse än Chromecast tack vare att det finns en fjärrkontroll och att man ser vad man gör på den stora skärmen. Och skaffar man spelkontrollen kan man få samma avslappnade upplevelse. Vi gillar mikrofonen på fjärrkontrollen, även om röstigenkänningen inte fungerar felfritt med vår skandinaviska accent. Men då det knappt finns några appar måste man ändå förlita sig på att starta sina favorittjänster på surfplattan och ”casta” dem till sin TV.

Apparaten i sig är praktisk, fjärrkontrollen fungerar bra och har en mikrofon för röstsökningar. Vi gillar också att man kan köpa till en handkontroll för att styra spelen. Men om Android TV ska lyckas så måste det finnas innehåll. Och då räcker det inte med YouTube, Netflix och Plex. Det måste finnas appar för de stora lokala strömmande filmtjänsterna, det måste finnas musiktjänster som Spotify och lokala nyheter. Tills det gör det rekommenderar vi att vänta, eller köpa en Chromecast så länge.

Microsoft Xbox One

Hopkopplad låda

Spelkonsol, blu-ray-spelare och mediespelare som interagerar med andra Windows-enheter.