• Processor: 1,75 GHz quadcore AMD
  • Lagring: 500-1 000 GB
  • Anslutningar: HDMI 1.4, Gbit Ethernet
  • Trådlöst: Wifi 802.11a/b/g/n
  • Fjärr: RF-spelkontroll
  • Fysiskt: 33 x 28 x 8 cm, 3,2 kg

För bara ett år sedan var Xbox One inte mycket till mediespelare. Blu-ray-spelaren envisades med amerikanska standarder och samma sak gällde möjligheten att använda den som TV-mottagare. Men framför allt kunde den inte spela upp dina lokala mediefiler överhuvud taget. Sedan dess har Microsoft släppt en rad uppgraderingar av mjukvaran där problem efter problem lösts. Så nu är det äntligen dags att se om spelkonsolen helt kan ersätta en separat mediespelare.

Anslutning och tillbehör

Konsolen ansluter du till din TV, eller ännu hellre hemmabioreceiver, med HDMI. 4K stöds, men i begränsad omfattning. Du ansluter till nätet antingen med sladd eller trådlöst och båda har tillräckligt med bandbredd. Man kan även ansluta TV-mottagaren till en ingång för att slippa växla ingångar, och det finns nu en digital-TV-mottagare för gratiskanalerna om man inte redan har en box. Det går dock utanför detta test. Som tillbehör finns även en fjärrkontroll för enklare medieuppspelning.

App-utbud

Tack vare den nya mediespelar-appen kan man spela upp innehåll från USB-lagringsmedia och bläddra efter DLNA-enheter i nätverket. Det är inte snyggt, men funkar i nödfall. Bättre är då att installera Plex för att visa dem på ett snyggt sätt. Notera att det tyvärr i dagsläget kräver en Plex Pass-prenumeration. Däremot är det magert med appar, vi hittade bara 38(!) stycken. Förutom den obligatoriska Netflix finns bara Viaplay. Ingen lokal TV, ingen HBO eller C More.

Användning

Spelkontrollen fungerar bra för att navigera i gränssnittet men känns inte logisk när man ska hantera medieuppspelning. Man måste hela tiden komma ihåg vilken knapp som får upp skärmmenyn med knappar för att spola eller pausa. Men det kan lösas genom att köpa fjärrkontrollen. Däremot gillar vi att Microsoft mer och mer kopplar ihop konsolen med andra Windows-enheter och där har vi nog bara sett början. Med Windows 10 i mobil, surfplatta och dator kan Xbox bli en underhållningscentral.

Microsoft har verkligen gjort en insats sedan lanseringen för att göra Xbox One till mer än en spelkonsol. Blu-ray-uppspelning har blivit mycket bättre och det har kommit stöd för att ta emot lokala TV-sändningar med en extra mottagare. Men framför allt kan man nu spela upp alla typer av mediefiler, även om det inte är någon snygg lösning. Det kan man dock lösa med appar, men däremot är det dåligt ställt med appar för filmtjänsterna på nätet och lokala TV-stationers internetsändningar.

Apple TV 4:e Gen

Revolutionerande

Apple TV har återfötts med ett gränslöst utbud av appar och en smart fjärr.