NIO har bevisat att de kan det där med stadsjeepar. Först med 7-sitsaren ES8 och sedan med den något mindre, men ändå stora 5- sitsaren EL7. Som båda föll mig i smaken. Det gick inte sämre när den mer kompakta SUVen EL6 togs ut på en provtur.
ET5 Touring = elektrisk kombi
Men ingen av dem har gjort mig mer sugen än den fyrhjulsdrivna ET5 Touring kombi. Med en längd på 4,79 meter lägger den sig mellan Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 6. Med högre takhöjd för baksätespassagerarna, eftersom taket inte sluttar nedåt mot bakändan.
Det här är ändå ingen stor kombi, storleksmässigt är den i samma klass som BMW 3-serien. Men platsen i kupén är bra och allt känns en hel del större eftersom taket nästan är ett enda stort panoramafönster. Med justerbar genomskinlighet så att du kan välja om du vill njuta av den klarblå himlen eller dämpa ljuset i kupén och skapa en mörkare atmosfär.
Bagageutrymmet känns fortfarande lika litet som det är specat, det vill säga bara 450 liter. Det är faktiskt bara 10 liter mer än i kompaktbilen Renault Megane E-Tech. Som tur är kan man fälla baksätena individuellt, vilket också eliminerar behovet av en skidlucka. Men bakåtvända barnstolar i baksätet skriker efter mer utrymme, det gör även vuxna människokroppar.
Räckvidd
En fördel som kombin dock har jämfört med en SUV är vikten och aerodynamiken. För där crossovern EL6 uppges ha en räckvidd på 529 km med det största batteriet så sträcker sig ET5 Touring till 560 km. Observera att detta är enligt något mer optimistiska, kinesiska CLTC-mätningar, så när WLTP-siffrorna kommer räknar vi med att räckvidden sjunker med ca 10 procent. Stationsvagnen klarar sprinten från 0 till 100 km/h på exakt 4 sekunder, medan EL6 tar en halv sekund längre på sig, med samma motorprestanda. Inte precis snigelfart, det heller.
Förbrukningen anges till 19,3–21,6 kW per 100 km, vilket inte är speciellt lågt. För trots bra aerodynamik är nettovikten med det största batteriet hela 2 260 kilo, vilket är ungefär 200 kilo mer än Tesla Model Y Performance. På en långtur varierade min förbrukning mellan drygt 17 till en bra bit över 25 kW, med ett snitt på 21,8 på de senaste 100 kilometerna jag körde innan jag lämnade tillbaka bilen.
Bra teknikpaket
På tekniksidan ligger NIO inte på latsidan. En LiDAR med hela 33 sensorer hjälper till att manövrera säkert i trafiken. Det ska räcka för självkörning på nivå 5, om det någonsin blir verklighet. Bilen har också ett avancerat dämpningssystem som heter Continuous Damping Control (CDC), som anpassar sig efter underlaget i realtid.
I mittkonsolen finns en trådlös laddningsplatta för mobiltelefoner. Den fungerar väldigt bra med Android, men Apple-telefoner öppnar Apple Pay-betalning när de kommer i kontakt med laddningsplattan, så att man ser sitt kreditkort lysa upp hela tiden när telefonen laddas. Jag märkte samma sak när jag provkörde EL6, men kommenterade det inte eftersom jag trodde att det bara var en bugg i just den bilen och snart skulle fixas. Men när det här märkliga händer i ET5 också är det på tiden att säga något om det.
Halvljusen är vanliga LED, inte den mer avancerade Matrix-tekniken vi hittar i EL6. Däremot har ET5 Touring OTA-uppdateringar (Over The Air) av det mesta av tekniken, inklusive värme, massage, infotainment och LiDAR. Många av konkurrenterna uppdaterar bara infotainment via OTA.
Bilen har ett lounge-aktigt stämningsljus i hela kupén, och både värme och kyla i sätena, samt massage fram. Som faktiskt fungerar. Vill du ha en god doft i kabinen behöver du inte köpa en Wunderbaum på bensinstationen, bilen har nämligen sådant inbyggt och tillgängligt genom ett tryck på skärmen.
Nomi-röststyrning
NIO kallar sin röstassistent för Nomi och du kan välja om den ska vara ett fysiskt robothuvud på instrumentbrädan eller helt virtuellt – med samma röstfunktionalitet. Alla demobilar jag har lånat har haft robothuvuden och ET5 är inget undantag.
Huvudet vänder sig mot den som pratar, både föraren eller någon av passagerarna, och har ett ansiktsuttryck som passar vad som händer. Om hon tycker att du har kört länge utan vila tar hon sig en virtuell kopp kaffe, och hon ”dansar” när du spelar musik. Varje gång hon vrider på huvudet hörs hydrauliken, vilket kan bli lite irriterande efter tag, tills man slutar lägga märke till det.
Nomi förstår engelska, men tyvärr inte svenska. Norska är hon däremot ganska bra på, antagligen eftersom NIO har funnits längre i Norge än i Sverige. Hon har inga problem med att navigera till en adress som jag berättar för henne. Vi får hoppas att hon lär sig svenska snart, för det är svårt att ge lokala kartadresser på engelska. Andra saker som ”Turn on massage” och ”I’m cold” fungerar däremot bra. Kom bara ihåg inledningsfrasen ”Hej, Nomi” först.
Förnuftig balans mellan beröring och knappar
Tesla och Toyota befinner sig på var sin ände av skalan. Tesla har nästan inga knappar eller rattar alls, utan styr allt från pekskärmen. Toyota har en miljon knappar. NIO har – även i ET5 Touring – nästan fulländat balansen mellan ytterligheterna. Det finns fysiska knappar på ratten för digitala förarassistenter, styrning av musik med mera, medan körläget har en egen knapp på mittkonsolen. Den röda triangeln för varningsblinkers sitter intuitivt placerad bredvid och låsning av dörrarna sitter bredvid den.
Dessutom har NIO den kanske bästa ”växelspaken” jag har stött på. Ett slags fena som sitter lätt åtkomlig på mittkonsolen.
Äga eller hyra ett batteri?
Bilen kan snabbladda med upp till 160 kW och den kan förvärma batteriet innan du kommer till laddstationen. Antingen automatiskt baserat på GPS-kartan eller manuellt från pekskärmen.
Det mest intressanta är dock NIOs ”Battery as a Service”-modell, där man hyr batteriet i stället för att äga det. Detta ger en möjlighet att byta batteri på laddstationer i stället för snabbladdning, plus att man slipper oroa sig för batteriförsämring efter flera års användning.
Väljer du att hyra batteriet kan du dra av 240 000 kronor på priset och i stället betala 2 000 kronor i månaden för Long Range, eller dra av 130 000 kronor och betala 1 800 kronor i månaden för Standard Range. Då tar det nästan sju år med Long Range och sex år med Standard Range innan det blir lika dyrt att hyra som att äga. Och då tar vi INTE hänsyn till bankräntan för att låna de extra pengarna till batteriet. Värt att tänka på, när du dessutom kan byta batteri i stället för att ladda det. Och inte minst slipper du att värdet på bilen sjunker extra mycket i takt med att batteritekniken blir bättre och billigare.
Video: Geir Gråbein Nordby
Jag har testat batteribyte
Den här gången testade jag äntligen att byta batteri i en NIO, och jag kan berätta att det går riktigt smidigt – när man väl har förstått hur man gör. I bruksanvisningen står det nämligen bara att man göra det via appen eller infotainment-systemet. Men inte hur. Jag hade inte tillgång till appen och det tog mig en hel del bläddrande i menyerna för att ta reda på det. När jag äntligen hittade funktionen var det däremot inga problem alls.
När man hittar en batteribytesstation (som det i dagsläget finns få av) så kör man fram till den och ställer sig vid sidan av, framför porten. När funktionen aktiveras tar bilen helt över styrningen. Du kan inte gå ur bilen utan måste sitta bakom ratten. Bilen svänger 90 grader och backar in i bytesstationen. Bilen lyfts upp, man hör hur bultar skruvas ur, det smäller och skakar lite när batteripaketet lyfts ner och ett nytt lyfts upp.
Tre till fem minuter senare har man plötsligt ett helt nytt batteri, 90 procent laddat. Genialt!
Vad är Power Swap?
Somliga vägrar köpa en elbil på grund av att det tar så lång tid att ladda den längs vägen, jämfört med tiden det tar att tanka bensin eller diesel.
NIO erbjuder ett snabbt alternativ, med batteribyte på sina Power Swap-stationer. Där byts ett tomt batteripaket ut mot ett fulladdat på några minuter, och bilen parkerar och byter automatiskt. I Kina finns fler än 1 500 batteristationer och antalet ökar i Europa. Det finns för närvarande sju operativa stationer i Sverige.
NIO:s navigationssystem guidar dig till närmaste utbytesstation eller laddstation. Processen inkluderar en teknisk kontroll och batteribyte och tar bara några minuter. Med det nya batteriet kan du fortsätta din resa omedelbart.
I Sverige finns det i dagsläget Power Swap-stationer i Göteborg, Kungälv, Varberg, Mariestad och Mantorp. Låt oss hoppas att fler är på gång.
Dolby Atmos
Ljudsystemet är fullt av högtalare, närmare bestämt 23 stycken, inklusive en subwoofer. Förstärkareffekten uppges vara hela 1 000 watt, vi ska dock inte spekulera för mycket i vilken typ av mätmetod som använts. Men anläggningen har gott om effekt och låter väldigt öppet och fint. Man får ha väldigt höga krav om man inte ska vara nöjd med ljudkvaliteten i NIO ET5 Touring, även om subwoofern mycket väl kunde ha haft ännu mer tryck.
Bra köregenskaper
ET5 Touring har en total effekt på 360 kW, vilket är nästan 500 hk, och ett vridmoment på 700 Nm ger blixtsnabb acceleration 0–100 på bara 4 sekunder i Sport-läget. Här går det undan! Jag måste säga att jag är svag för känslan av måttlig ryggsmärta när bilen skjuter fram.
NIO-bilen ligger dessutom väldigt fint och balanserat på vägen och fjädringen absorberar ojämnheter på ett övertygande sätt. Sätena är en aning hårda för min smak, men de ger bra stöd.
ET5 kränger inte överdrivet mycket i kurvorna – faktiskt knappt alls – samtidigt som den inte är lika stel och stel som en Tesla Model Y eller den förra versionen av Model 3. Varken våt eller torr snö är något problem med de dubbfria vinterdäcken Nokian Hakkapeliitta R5 på 19-tums standardfälgar.
Som vinterbil fungerar den utmärkt även om jag upplevde vissa perioder med mycket imma på insidan av rutorna. Jag lärde mig fort att be Nomi blåsa bort imman.
På hela taget är bilen väldigt skön att köra och om du är typen som gillar att sitta lite lägre ner mot marknivå för att få en mer sportig känsla än i en högre SUV så finns det väldigt mycket att gilla med ET5 Touring.
En liten sak: ”wattpedalen” reagerar inte helt omedelbart. Från när du trampar ner den tills motorn svarar tar det ungefär en halv sekund. Det ger inte samma intryck av omedelbarhet och känsla mot underlaget, som om den vore mer direkt – som till exempel i Tesla Model 3 eller Model Y.
Men allt är en vanesak, och det är snabbt bortglömt i vardagen. Men det kan finnas situationer där det spelar roll, som när man måste ta en väldigt kort lucka mellan två bilar på en påfart och behöver en snabb acceleration. Då kan den där halva sekunden kännas väldigt lång.
Slutsats
NIO ET5 Touring är en mycket frisk fläkt i en elbilspark som annars främst består av SUVar och småbilar. Hittills har väldigt få brytt sig om kombibilar, så här är NIO ganska ensamma. Och ET5 Touring gör det mycket bra. Den har utmärkt manövreringsförmåga samtidigt som man får en mycket bra känsla med underlaget. Gaspedalen hade kunnat reagera ännu mer omedelbart, men det är en petitess.
Här finns toppteknik, ett mycket bra ljudsystem och en intuitiv instrumentpanel som flera europeiska tillverkare kan lära sig av. Och så var det ju den där möjligheten att byta batteri i farten, förstås!
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser