OBS: Testet utfördes med en norsk testbil. Lokala utrustningsvarianter kan variera, vi har angett priset på den utrustningsversion som ligger närmast paketet vi testat med.
Den glider fram på vägen, nästan utan luftmotstånd. Vinden studsar av och bilen verkar kunna rulla nästan oändligt långt. Jag tror aldrig att jag har kört en bil som känns som den svävar fram över vägen lika mycket. I Hyundai Ioniq 6 känner man sig som pucken i ett långsamt airhockey-spel!
5 000 timmar
Detta kräver stora kunskaper om aerodynamik, och mycket arbete. Det råder ingen som helst tvekan om att Ioniq 6 är en teknisk bedrift när det gäller luftmotstånd.
Hyundai har ägnat mer än 5 000 timmar(!) med superdatorer åt att simulera olika aerodynamiska justeringar under utvecklingen av Ioniq 6. Den silkeslena silhuetten har infällda dörrhandtag som ploppar ut elektroniskt och bilen har dessutom fått två små bakvingar: en hög alldeles under bakrutan och en lägre spoiler ovanför bakljusen. För att göra det lite spännande och udda har Hyundai valt att fälla in bromsljus längs hela överkanten.
Det avsmalnande bakpartiet ser förstås ut så av aerodynamiska skäl. Det kanske bryter lite med estetiken framifrån, för medan resten av karossen kan påminna en hel del om en modern version av Porsche 911 får jag mer Citroën DS-associationer längre bak. Rent visuellt kräver det lite tillvänjning, men helhetsintrycket är ändå tydligt: det här är en cool bil.
614 kilometer
Ioniq 6 har en så kallad luftmotståndskoefficient på bara 0,22, vilket är mindre än Tesla Model 3 och i paritet med Mercedes-Benz EQE. De måttfulla 18-tumsfälgarna på RWD-modellen som vi testar här hjälper också till att hålla vikten under två ton. Resultatet är en angiven räckvidd på 614 kilometer på en laddning! Med ett batteri på drygt 70 kWh netto är det helt enkelt imponerande.
Bilen går att få med 20-tumsfälgar för lite extra pengar, och med fyrhjulsdrift för lite extra pengar till. Båda äter räckvidd, men den påstås ändå vara långt över 500 km, oavsett konfiguration.
Inte speciellt snabb
För att få bilen att gå långt måste man givetvis kompromissa med motorns prestanda. Och även om 0–100 km/h på 7,4 sekunder i Sport-läge är respektabelt så är det sättet som accelerationen sker på som känns lite segt. Man får inte den omedelbara respons vi är vana vid från piggare elbilar. Normal-läget är givetvis ännu mer försiktigt, och Eco bör bara användas i nödsituationer. Var beredd att gäspa dig igenom varje kilometer … Om du vill ha bättre prestanda, satsa på fyrhjulsmodellen. Den gör 0–100-ruschen på bara 5,1 sekunder.
Inte ens i Sport-läge kan bilen kallas sportig, här är det förnuft och komfort som gäller. Även jämfört med lillebror Ioniq 5 skulle jag kalla körningen försiktig.
Komforten understryks av den stora – men lite låga – kupén. Man har gott om plats för långa ben både fram och bak, men har du lång rygg får du välja mellan att stånga huvudet i taket och att huka dig ner.
Ström till dina prylar
Ioniq 6 har ett partytrick, nämligen att den kan användas som ett strömaggregat. Antingen via 230-voltsuttaget inne i bilen eller med en medföljande adapter som kan kopplas till det externa laddningsuttaget. Strömmen kan då vändas och ge 3,6 kW el till dina prylar, även när bilen är avstängd. Då kan du sätta upp ett partytält var som helst och bli hjälte på Våffeldagen – så länge du kan parkera alldeles i närheten.
Fast det är klart, att ta med sig ett partytält kan bli trassligt med det lilla bagageutrymmet på bara 401 liter, som gömmer sig bakom en smal brevlådeöppning. Det står inte mycket bättre till med ”frunken” fram, som med sina extra 45 liter (12 liter i AWD-utförande) precis har plats för laddkabeln.
”Zero gravity”
Sätena är riktigt bekväma. Framsätena är ventilerade med inbyggd värme och kyla. Och även om förarsätet saknar benstödet i Ioniq 5 kan det justeras som du vill, på åtta olika sätt, och lagras i två minnen. Passagerarsätet kan justeras likadant, men inte lagra inställningen.
Och om du väntar på färjan, eller av andra skäl måste sitta i en parkerad bil en längre stund, kommer du att älska funktionen ”zero gravity”. Håll inne en av inställningsknapparna och tryck en gång, så ställer sätet och ryggstödet in sig på en viloställning, enligt NASA-specifikationerna för sätena i ett rymdskepp! Se bara till att du inte har en passagerare bakom dig, annars får han eller hon ditt ryggstöd nedtryckt i knät.
Parkeringsassistent
Ett annat partytrick är parkeringsassistenten. Den hjälper inte bara med fickparkering. Du kan också fjärrstyra bilen in och ut ur garaget eller en trång parkeringsplats med ”nyckeln”. En nyhet sedan den första Ioniq 5 är bilen nu även kan lirka sig ut ur en parkeringsficka. Jag testade bara funktionen in och ut ur mitt eget garage (vilket fungerade felfritt), och kan därför inte säga hur bra det fungerar när man har fickparkerat.
Digitala assistenter
Ioniq 6 har alla elektroniska säkerhetssystem. Som digital filhållare, filbytesassistent (denna gör absolut ingenting) och naturligtvis adaptiv farthållare som håller avstånd till framförvarande bil. Men den justerar inte hastigheten på slingrande vägar eller när du närmar dig ett trafikljus.
Däremot hänger bilen med i trafiken, även när stillastående trafik börjar rulla igen.
Farthållaren verkar bara fokusera på bilen framför under körning, och håller inte överblick över en större trafikbild som till exempel en Tesla gör.
I hög hastighet kommer Ioniq 6 nästan farligt nära framförvarande bil innan den saktar ner, och vid ett tillfälle i vänster körfält på motorvägen gjorde en bil ett utfall framför mig från högerfilen, och jag fick själv trycka till rejält på bromsen. Jag skulle därför rekommendera att inte lita blint på den adaptiva farthållaren utan att vara vaksam hela tiden.
Säkerhetstyranni
Bilen har även skyltigenkänning och anpassar hastigheten efter hastighetsgränsen. Du kan inte ställa in något spelrum som du kunde med den första versionen av Ioniq 5 (jag räknar med att den nya 5:an också kommer att ha blivit av med den möjligheten).
Allt har gått för långt i hastighetsassistentens säkerhetstyranni. En riktig tråkmåns, som plingar och plongar varje gång man överskrider hastighetsgränsen bara med lite. Och även om funktionen går att stänga av på den så fina infotainmentskärmen så måste du göra det varje gång du startar bilen!
Jag är faktiskt inte så säker på hur trafiksäkert det är, för ofta kommer man på det förrän man redan kör. Många kommer att göra detta så fort de kör för fort och får sin första digitala utskällning.
Fin infotainmentskärm
Själva infotainmentskärmen är en generös 12,3-tums bredskärm i mitten av instrumentpanelen. Med snygg layout och behagliga, dämpade färger utan för stora kontraster som kan vara distraherande under körning. En identisk skärm bredvid utgör instrumentpanelen framför ratten. Här får du mycket bra information, lätt tillgänglig med intuitiva knappar. Du får full överblick över bilens tillstånd, hur långt den har kört, däcktryck, energifördelning mellan fram- och bakhjulen under acceleration och mycket annat.
Beställer du bilen med Head-Up-skärm får du även grafisk navigering, hastighet och digitala trafikskyltar precis framför dig.
Förvärmning och extrem laddningshastighet
Ioniq 6 kan komma upp i en extrem laddningshastighet på upp till 350 kW. Det är otroligt! Du får nog svårt att hitta en sådan laddare, och om du gör det så var beredd på att bara se den kapaciteten de första sekunderna – om ens alls – och då bara om batteriet är nästan tomt när bilen kopplas in.
Bilen påstås kunna ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter under optimala förhållanden. Själv fick jag bara laddningshastigheter på upp till 200 kW under korta perioder, så även om jag aldrig såg 300 kW själv under den korta vecka jag hade bilen så är jag övertygad om att den åtminstone når 80 procent på mindre än en halvtimme.
Hyundai har nyligen lanserat förvärmning av batteriet på sina nyare bilar och detsamma gäller för Ioniq 6. Det innebär att den uppnår optimal laddningstemperatur på vintern, men funktionen sätts bara på om batteriet visar mer än 20 procents kapacitet och den stängs av automatiskt när batteriet når under den nivån. Vilket är konstigt, för det är ju då man behöver det som mest. Den borde bara stängas av om den hindrar bilen från att nå fram till laddaren.
Förvärmning innan laddning fungerar bara om man använder bilens inbyggda navigering, som är bra men kräver lite mer tryckande och bekräftelse av adresser än om man använder Google Maps.
Ha USB-kabeln redo!
Apropå Google Maps så har bilen en stor svaghet. För även om den stöder både CarPlay och Android Auto så gäller detta bara med en trådbunden anslutning av mobiltelefonen. Och då bara med USB-A! Vilket ger lägre laddningseffekt än USB-C och som då också gör att om man kör kartor från Google eller Apple från en uppkopplad mobil så laddas den inte speciellt mycket under tiden.
Bilen har visserligen fyra USB-C-kontakter fram och bak, men ingen av dessa överför data till infotainmentsystemet. Mobilen kan också laddas trådlöst på en separat yta.
Manuell startknapp
En annan sak som man inte förväntar sig av en 2023-modell är att man faktiskt måste trycka på en knapp för att starta och stoppa bilen. Många andra bilar har en sådan knapp, men man behöver inte använda den. Så länge bilen har en registrerad nyckel i kupén så ska det bara vara att börja köra. Och när man stannar är det bara att lämna bilen, utan att tänka på att den kommer att stå på tomgång.
Bilen som försvinner
Hyundai Ioniq 6 är på många sätt en fantastisk sedan. Den är så bekväm att köra att man drömmer sig bort. Men det här med komfort är så märkligt, det är bara när man inte har det som man verkligen vet vad det är. Därför märker man extra tydligt små brister som stör resan.
Som övernitiska digitala körassistenter, som absolut inte vill att du ska överskrida hastighetsgränsen. Och den manuella start/stopp-knappen. Och att du måste ha en kabel för att koppla in CarPlay eller Android Auto. För att inte tala om det pyttelilla bagageutrymmet med lucka stor som ett brevinkast.
Räckvidden, komforten, i stort sett bra tekniska lösningar och inte minst det fräscha utseendet är sådant som höjer betyget. Bilen är inte för alla, men att det är omöjligt att vara likgiltig inför den, det älskar jag!
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser