TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

TEST DS 3 Crossback E-Tense

Fransk flirt

Lite lyx har aldrig skadat någon, tycker franska DS Automobiles. Och de har helt rätt.

forfatter
Publicerad 2022-06-24 - 08:00
Karakter
DS 3 Crossback E-Tense
L&B tycker
Utmärkt körkomfort till konkurrenskraftigt pris. Distinkt design in- och utvändigt, och välutrustad i Performance-version. Bra infotaiment med navigering, Apple CarPlay och Android Auto. App-styrning av laddning och förvärmning.
Ingen snigel, men långt ifrån en raket. Trångt baksäte och en del manövreringsmässiga utmaningar med touchkontroller, bland annat ljudvolymen.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Performance Line
  • Räckvidd: 341 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 50 kWh
  • Laddkapacitet: 100 kW
  • Energiförbrukning: 14,7 kWh/100 km
  • Effekt: 100 kW/136 hk
  • 0-100 km/h: 9,8 s
  • Vikt: 1523 kg
  • Underhållning: Arkamys HiFi
  • Förstärkareffekt: ingen uppgift
  • Antal högtalare: 8
  • Övrigt: 10,3-tums pekskärm, värmepump, navigering, head-up-visning, självkörning nivå 2, säkerhetspaket plus, Apple CarPlay, Android Audio, 75 kg taklast
  • Webb: dsautomobiles.se

Den rubinröda DS:en sticker ut i ett hav av grått på parkeringsplatsen. Även körupplevelsen utmärker sig bland de flesta småbilar, den känns som en liten lyxbil med utsökt körkomfort.

DS-modellen med det långa namnet DS3 Crossback E-Tense är en spin-off på Citroëns ë-C4. Som i sin tur bygger på samma elektriska CMP-plattform som Peugeot e-208 och e-2008 samt Opel Corsa-e och Mokka-e.

DS:en är lite kortare och har kortare hjulbas än ë-C4 och e-2008, och dito mindre plats i baksätet. Fast så är ju småbarnsfamiljer knappast målgruppen för en liten DS.

Eller déesse, som frankofila Citroën-entusiaster skulle ha sagt.

Den relativt nya biltillverkaren DS Automobiles från 2009 har blivit ett separat bolag under Stellantis – före detta PSA Group. Och ska skilja sig från de 15 andra bilmärkena under Stellantis, som har premiumbilar i olika segment.

DS etense 5
DS sticker verkligen ut. Speciellt i rubinröd metalliclack. Foto: Lasse Svendsen

Den kompakta DS3 skiljer sig från sin nära släkting ë-C4 genom en lyxigare interiör, hög utrustningsnivå och ett distinkt formspråk både utvändigt och invändigt. Vilket även går igen i de större DS-modellerna.

Precis som de andra bilmodellerna på samma plattform har DS3 fått en effektivare värmepump. Som ger bilen sju procent längre räckvidd, till 341 km.

DS etense 3
DS är så kompakt att den inte behöver stora parkeringsplatser. Foto: Lasse Svendsen

Det tekniska

Även om designen skiljer sig från de andra modellerna på samma plattform är allt man inte ser, alltså det tekniska, likadant. Det innebär att DS har ett 50 kWh-batteri med 100 kW-snabbladdning och som kan nå en förbrukning ner till 14,7 kW. Den angivna räckvidden ligger strax under Peugeot e-208 och Citroën e-C4.

Elmotorn på 100 kW/136 hk ger bara maxeffekten i sportläge. Då gör den 0–100 km/h på makliga 9,8 sekunder. Resten av tiden handlar körningen om komfort. Man ska inte ha bråttom i en så trevlig miljö. Så då kan man lika gärna aktivera eco-läget som sänker effekten till anemiska 82 hk för att spara ström. Eller inte.

DS etense 4
Med en längd på strax över fyra meter är detta ingen stor bil. Foto: Lasse Svendsen

Den superbekväma fjädringen inspirerar inte heller till racerkörning Styrningen är lätt och precis, men inte särskilt känslig, och bilen kränger en del om man kommer in lite för snabbt i en kurva. Däremot glider man bekvämt över ojämnheter på ett sätt som man inte brukar förknippa med småbilar.

Invändig komfort

Man lägger ribban högt med ett namn som DS och förväntar sig körkomfort på högsta nivå. Och Crossback E-Tense gör ingen besviken.

DS etense dash
Detaljerna i interiören skiljer DS 3 från Citroën e-C4. Foto: Lasse Svendsen

Bilen är utrustad med självkörning på nivå 2, adaptiv farthållare, döda vinkeln-varning, nödbroms, head-up-visning, Apple CarPlay, Android Auto och trådlös mobilladdning. Den har även app-styrning – MyDS – av laddning och förvärmning.

DS etense gir DS etense radio DS etense map DS etense call
<
>
De riktigt stora ljudupplevelserna uteblir, men Arkamys-systemet är fortfarande godkänt. Foto: Lasse Svendsen

När man sätter sig tillrätta i de djupa och synnerligen bekväma sätena hittar man flera inställningar på den 10,3 tum stora pekskärmen. Vi är inte överdrivet imponerade av grafiken och gränssnittet, allting ser lite 2015 ut, men för all del, det fungerar som det ska.

DE etense panel
De svarta pekfälten ser ”smashing” ut. När de är rena. Foto: Lasse Svendsen

Touch me

Jag är mer osäker på de läckert utformade pekfälten under skärmen. De påminner lite om vad man hittar i Volkswagens ID-serie och något så enkelt som att höja eller sänka volymen måste göras med en rad snabba beröringar. Hålla inne och dämpa eller höja volymen funkar inte.

Annars finns det mycket att njuta av på insidan. Superkomfort kombineras med läckra detaljer vart man än vänder sig. Till och med i taket. Vi är lite ambivalenta inför en växelspak i en elbil – Citroën ë-C4 har till exempel bara knappar – men precis som med det mesta anat i DS gör den vad den ska.

Vår bil var utrustad med Performance-paketet, som betyder svart och grå alcantara och plast av fin kvalitet. Går man upp ett steg får man ljust konstläder överdraget över instrumentpanelen, ratten och i sätena – som också har värme. Men rattvärme kan man inte få.

DS etense baksete
Okej med plats för två. Här finns även två Isofix-fästen. Foto: Lasse Svendsen

Och så ljudet

DS säger att de har jobbat med brusdämpningen, och det tror jag på. DS3 uppfattas som tystare än ë-C4 och det väsnas till exempel inte lika mycket om däcken.

Det är bra för ljudupplevelsen från Arkamys-systemet, som vi definitivt rekommenderar att man väljer. Systemets åtta högtalare fyller kupén med en dynamisk ljudbild som sparkar ifrån sig ordentligt basen. Det är inte riktigt på Bose- eller Harman Kardon-nivå, och man bör streama musik från Spotify eller Tidal, via Apple Carplay, eller Android Auto, för bästa möjliga ljud.

Bilen är som sagt något kortare både ut- och invändigt än ë-C4. Det innebär mindre plats för benen i baksätet och att bagageutrymmets volym minskar från 380 till 350 liter.

DS etense cabin
Godkänd förbrukning vid blandad körning. Foto: Lasse Svendsen

Laddning och förbrukning

Som så ofta är det inte alltid lätt att komma ner till den elförbrukning som står i specifikationen. Under vår testperiod, med plusgrader och sommardäck, slutade snittet på 16,9 kW vilket är en bit från angivna 14,7 kW. Det är ingen större avvikelse, och absolut godkänt. Vid landsvägskörning i motorvägshastigheter mellan 90 och 100 km/h gick det att komma ner till strax under 16 kW, men aldrig så långt ner som till 14-någonting. Det är fullt möjligt att använda snabbladdare med en laddningshastighet på 66 kW, men laddningen avtar efter ett tag, jag såg både 40- och 30-tals kW innan batteriet närmade sig fulladdat.

DS etense forbruk
Godkänd förbrukning vid blandad körning. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

En DS Crossback E-Tense är som en modell i haute couture, mitt i ett hav av blåjeans och t-shirts. Den sticker inte bara ut bland mängden, den inbjuder också till ytterst bekväma och trevliga åkturer, och en omgivning som framkallar en viss munterhet hos passagerarna. Den är långt ifrån någon sportbil, snarare en småbil i premiumklassen med ett par väl valda inslag av lyx. Vilket förmodligen kommer att locka kunder som letar efter något mer speciellt att köra runt i än allt annat som finns i det här segmentet.

 

DS etense dekk DS etense handles DS etense logo DS etemse hekk
<
>
Dörrhandtagen glider ut när du närmar dig bilen med nyckeln i fickan. Foto: Lasse Svendsen
Läs hela artikeln? eller bli medlem i LB+.

Med LB+ får du tillgång till allt innehåll på ljudochbild.se

I LB+ ingår:
  • Fler än 6 000 produkttester
  • Undvik felköp med våra tips och guider
  • Var med i L&B-forum med andra ljud- och bildfantaster
  • Stora rabatter hos våra partner i LB+ Fördelsklubb
  • Alltid uppdaterad med senaste nytt
  • Nyhetsbrev direkt i din inkorg
  • Stäng av annonser (gäller bara 12-månaders prenumeration)
  • L&B TechCast – en podcast med L&B
  • Ingen bindningstid, säg upp när du vill!

Vi testar för dig!

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Det bästa Volvo-köpet Klarar man sig med framhjulsdrift så kan den här versionen av Volvo XC40 vara mitt i prick.
Kolla in foton och data på nya Hyundai Ioniq 6 Extremt lågt luftmotstånd ger längre räckvidd.
Mest plats men ändå bra komfort Mercedes-Benz EQV är vanen för dig som behöver plats för hela familjen och massor av bagage! Här är skälet till att vi inte jublar.
Världens snabbaste budbil? Tar dina e-handelspaket från 0–100 på 2 sekunder.
Den bästa elektriska SUVen BMW iX xDrive40 är en skön plats att vara på, både på korta och långa resor.
Alla elbilars dragvikt, bagageutrymme och taklast En del elbilar kan inte ha dragkrok, andra kan inte ha takräcke. Se vilka som kan vad här.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend