TESTCitroën ë-C4 Shine

Kungen av körkomfort

Citroën har lyckats elektrifiera C4 utan att gå i fällan, ë-C4 Shine är en helt annorlunda upplevelse.
Karakter
Citroën ë-C4 Shine
Ljud & Bild tycker
Det mest bekväma som finns i den här klassen. Välutrustad i Shine-version med Arkamys HiFi, sköna säten och all utrustning man behöver, till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Stöder Apple CarPlay och Android Auto, app-styrning av laddning och förvärmning.
Aldrig snabbast iväg från rödljusen. I praktiken är räckvidden en bra bit kortare än WLTP-specifikationen. Maximal regenerering går inte att välja permanent.
Specifikationer
  • Utrustningspaket: Shine
  • Räckvidd: 350 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 50 kWh
  • Laddkapacitet: 100 kW
  • Energiförbrukning: 14,3 kWh/100km
  • Effekt: 100 kW/136 hk
  • 0-100 km/h: 9,7 s
  • Vikt: 1 541 kg
  • Ljudanläggning: Arkamys HiFi
  • Antal högtalarelement: 9
  • Förstärkare:
  • Mått: 435 x 203 x 155 cm
  • Övrigt: 10-tums skärm med pekskärm, värmepump, navigering, komfortpaket, nivå 2-självkörning, Apple CarPlay, Android Auto, 75 kg taklast
  • Webb: citroen.se
forfatter

Den är långt ifrån snabbast i klassen. Och den inte längst på en laddning. Men Citroën ë-C4 är utan tvekan den bekvämaste elbilen man kan köpa i mellanklassen. Den är också den mest uppkopplade av Citroëns bilar, och den är välutrustad med det mesta man behöver och verkar vara ett av de bästa köpen i den här klassen.

Tyvärr har den inte alla excentriska lösningarna man hittade i äldre Citroën-modeller – kanske till fansens förtvivlan – men den har åtminstone ärvt en viktig sak som gör att ë-C4 sticker ut på marknaden: hydrauliska stötdämpare i fjädringen, som tillsammans med de mjuka sätena ger bilen en utsökt komfort. Det känns nästan som att sitta i chambre séparéeLe Fouquet’s, med ljuv musik som flödar ur Arkamys-anläggningen och färglägger den tysta atmosfären samtidigt som bilen elegant glider över guppen.

Foto: Lasse Svendsen

Connected infotaiment

Men det kan man även göra i en vanlig C4, som den elektriska versionen bygger på. Och det är här som Citroën har lyckats bättre än de flesta med sin batteriversion. Den hade kunnat vara bara en elektrisk version av bilen med bränslemotor, som en e-Golf, men Citroën har tagit sikte på VW iD.3 och lyckats göra bilen precis så annorlunda att den är ett reellt alternativ till både iD.3 och andra elbilar i den här klassen.

Foto: Lasse Svendsen

Med en angiven räckvidd på 350 km, elförbrukning på 14,3 kW och snabbladdning på 100 kW lägger den sig under iD.3 och Hyundai Kona när det gäller räckvidd.

Den elektriska versionen är uppkopplad med självkörning på nivå 2, den har alltså adaptiv farthållare, i den här versionen även med döda vinkeln-varning, nödbroms, head up-skärm, Apple CarPlay, Android Auto, instrumentpanelskamera, trådlös mobilladdning samt app-styrning – My Citroën – av bland annat laddning och förvärmning.

Det låter inte riktigt som en vanlig bil med bränslemotor, eller hur?

Foto: Lasse Svendsen

De flesta inställningarna går att göra på den 10 tum stora pekskärmen, men lyckligtvis har Citroën valt att behålla analoga knappar och rattar för klimatinställningarna. Knappen som styr rattvärmen sitter däremot undangömd på motsatta sidan av rattstången.

Arkamys HiFi

Vår testbil var en ë-c4 med Shine-utrustningspaket (totalpris 510 000 kr), där det bland annat ingår ett surfplattefordral. Tanken är att man lägger in surfplatta på insidan, sedan kan passageraren sätta fast hållaren på passagerarsidan och njuta av en film under tiden bilen glider iväg. Fodralet har en avskärmning på utsidan som täcker så att föraren inte ser skärmen från förarsätet.

Analoga knappar till luftkonditioneringen och trådlös laddning av mobilen. Foto: Lasse Svendsen

Arkamys-ljudsystemet är ett av de billigaste tillvalen och ett vi absolut rekommenderar att man väljer. Det är inte riktigt på samma nivå som exempelvis Harman Kardon-anläggningen vi hittar i Polestar 2, men åtta högtalare och en subwoofer ger musiken en dynamisk ljudbild med bra tryck i basen och tillfredsställande transparens. Det är fullt möjligt att njuta av allt från Kygo till Bizét utan att man rynkar på näsan när man hör hur det låter.

Vi hade aldrig hört talas om Arkamys HiFi förut, men vi vill gärna ha det. Foto: Lasse Svendsen

Ännu bättre blir det om man kopplar upp mobilen och strömmar från Spotify eller Tidal, eller kopplar upp Apple Carplay eller Android Auto, då ersätts det lite grå och färglösa radioljudet med en mycket mer fokuserad och detaljerad ljudbild.

Det finns inte så mycket man kan justera, det finns ingen EQ, men bas, mellanregister och diskant kan justeras efter önskemål.

Det är värt att notera att Arkamys-systemet av obegripliga skäl inte kan kombineras med värme i baksätena. Konstigt, men sant.

Isofix-fästen, men ingen värme i baksätena om man väljer Arkamys HiFi-systemet! Foto: Lasse Svendsen

ë-C4 Shine på vägen

Fartresurserna man ofta förknippar med elbilar – den blixtrande accelerationen och det omedelbara draget när man trampar på gaspedalen – finns inte här. Om man har en”aktiv” körstil och gillar en styv väghållning och snabb acceleration så är det här knappast rätt elbil.

Men om man föredrar att sitta skönt och bekvämt och gillar en avslappnad körstil så kan ë-C4 vara perfekt. Bilen bygger på samma el-plattform som släktingarna i Stellantis-koncernen, Peugeot e-208 och e-2008, Opel Corsa-e och Mokka-e, samt DS-systerföretagets DS3 Crossback E-Tense.

Foto: Lasse Svendsen

I praktiken betyder det ett 50 kWh-batteripaket med en 100 kW-elmotor som tar bilen upp till 100 km/h på ganska avslappnade 9,7 sekunder och en topphastighet på 150 km/h. Fast det är bara om man har valt Sport bland körlägena. Eco ger till exempel reducerad effekt på 82 hk och lägre förbrukning. Standard är 109 hk, man måste alltså välja Sport för maximal effekt på 100 kW/136 hk.

Benutrymmet i baksätet är inte lika stort som i iD.3, men det finns gott om plats för två vuxna som sitter bekvämt i det mjuka baksätet. De får dock inte vara för långa, med soltak stjäl mörkläggningsgardinen lite av takhöjden.

Citroën ë-C4 Shine bagasjerom Citroën ë-C4 Shine 60:40 Citroën ë-C4 Shine kabel Citroën ë-C4 Shine elmotor
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Bagageutrymmets totala volym på 380 liter är godkänt för en bil av den här storleken och baksätena kan fällas ned 60/40 och har dessutom en skidlucka. Någon ”frunk” finns inte, och det går inte heller att ha dragkrok. På taket kan man lasta upp till 75 kg.

Nog med siffror, för det är körupplevelsen som är kul. På ett mycket Citroënskt sätt.

Citroën ë-C4 Shine LED Citroën ë-C4 Shine bakvindu Citroën ë-C4 Shine linjer Citroën ë-C4 Shine bakluke
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Om man gillar design så är det inte säkert att man blir lika nöjd inuti. Där ser ë-C4 ut som vilken elbil som helst, helt utan det som gör en Citroën excentrisk. Allt är grått, en del är vaderat, en del är av hårdplast. Men sätena, vilka säten! De har precis lagom med stöd för att man ska sitta säkert, men är så mjuka på rätt ställen att man känner sig som hemma. Ett extra 15 mm tjockt lager vaddering, ländryggsstöd (aningen snett placerat) och bra brusdämpning i kupén inbjuder till synnerligen angenäma körupplevelser.

Citroën ë-C4 Shine baksete Citroën ë-C4 Shine foran Citroën ë-C4 Shine soltak
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Tillsammans med den superbekväma upphängningen flyter man nästan omkring som om bilen hade luftfjädring. Ändå kränger den inte mycket, och den progressiva styrningen som är ultralätt på parkeringen stramar till sig när hastigheten höjs. Någon styrkänsla kan man inte tala om, men den är tillräckligt precis och den udda skinnratten ligger skönt i handen.

Sidofönstret bak har Citroën snott från GS:en. Foto: Lasse Svendsen

Vi snackar en komfortabel och trygg körupplevelse, snarare än styv och sportig.

Självkörning på nivå 2 betyder att man måste hålla i ratten när bilen kör, på behörigt avstånd till trafiken framför och innanför vägmarkeringarna. Den bromsar när den ska och accelererar själv för att hålla jämna steg med trafiken. Och det fungerar bra vilket bidrar till att göra bilresan extra avkopplande.

Sensorer fram och kamera i vindrutan. Foto: Lasse Svendsen

Konstigt nog har Citroën bara valt måttlig regenerering, bilen har alltså inte någon enpedalskörning, men man kan aktivera mer regenerering när man bromsar med gaspedalen genom att trycka på B-knappen på växelväljaren. Vilket man för övrigt måste göra varje gång man startar bilen. Det går inte att välja B permanent.

Foto: Lasse Svendsen

Laddning och förbrukning

Som alltid är det inte lätt att komma upp i specificerade körsträckor. Citroën ë-C4 är inte heller bilen som har klassens största batteripaket, men 50 kWh och drygt 300 km räcker långt för mångas vardag. Den angivna förbrukningen på 14,3 kWh kom vi aldrig i närheten av, under testet låg vi mellan 19 och 24 kWh, med vinterdäck och ett par plusgrader.

Den lägsta förbrukningen hade vi i början av testet. Foto: Lasse Svendsen

På vår testväg, som omfattar lätt körning upp till 40 km/h, landsvägskörning på slingrande vägar och motorvägshastigheter på 100 km/h, hamnade jag på en snittförbrukning på 22,4 kWh.

Då var det med nio plusgrader ute och luftkonditioneringen inställd på behagliga 21 grader och ingen ekonomikörning alls, vilket förmodligen skulle ha sänkt förbrukningen en del. På Circle K:s snabbladdare maxade laddhastigheten på 66 kW, men som vanligt sjönk den (till 44 kW) när batteriet närmade sig full laddning.

Maximal laddhastighet med Circle K:s snabbladdare. Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Om du tänker att nästa bil ska bli en elbil så är ë-C4 ett av alternativen som sticker ut på elbilsmarknaden. Det finns knappt någon bekvämare elbil än Citroën ë-C4. Den känns nästan som en S-klass när den glider över ojämnheter under tiden det är tyst och lugnt i kupén. Där de mjuka sätena och den absolut välljudande ljudanläggningen skapar en avslappnad atmosfär. En annan fin sak med ë-C4 är priset, som ligger strax under VW iD.3. Det går också att få en mycket välutrustad bil med Shine-utrustningspaket, där det knappt har sparats på något. Och det förbättrar både komforten och känslan av lyx.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

  1. Intressant bil särskilt om man ser till privatleasingalternativet. Med Citroen ë-C4 Shine Exclusive och utan att inkludera dubbdäck i leasingen hamnar jag med 1500 mil inkl försäkring på ca 4100 kr/mån. Gör jag motsvarande inställningar på VW ID.3 landar jag på över 5600 kr/mån. En skillnad på 55000 kr över 36 mån! Kostnaden för privatleasing hos Citroen är förbluffande låg i mina ögon. Reservationer för att jag inte jämfört alla detaljer i utrustningspaket, tillval etc.
    Kul att få läsa om din upplevelse av Arkamys Hifi-anläggningen. Får nog bli en sån du testat med högsta utrustningsnivån Shine Exclusive.
    Mvh Per O

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.