Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Acer ES Series 5

Den här elsparkcykeln bör du undvika

Acer ES Series 5 är för tung, för långsam och för lätt att stjäla.

Av / 2023-08-29 - 09:12
Acer ES Series 5
Peter Gotschalk

Acer är förmodligen mest känt för sina utmärkta bärbara datorer, men precis som den kinesiska elektronikjätten Xiaomi har det taiwanesiska märket Acer bestämt sig för att satsa på elektrisk persontransport. Bland annat i form av elcykeln ebii, som Acer lanserade under våren, och nu även elsparkcyklar, till exempel Acer ES Series 5 som är föremålet för detta test.

Acer ES Series 5 är den ena av Acers två modeller och har en motor på 350 watt och maximala hastigheten 20 km/h, vilket krävs enligt lag. Den andra modellen, Acer ES Series 3, är mindre, lättare och billigare men har också en svagare motor.

Läs också Lättransporterad kvalitetssparkcykel Xiaomi Electric Scooter 3 är robust konstruerad, men inte tyngre än att du kan fälla ihop den och ta den med dig. Elsparkcykeln har också ett bra urval av smarta funktioner och ger en utmärkt körupplevelse

Även om Acer ES Series 5 med sina 350 watt alltså inte har markant mer motorstyrka än Xiaomi Electric Scooter 3, som får nöja sig med 300 watt, har den en matchvikt på 18,5 kilo, vilket är betydligt mer än Xiaomis 13,2 kg. Det beror främst på det större batteriet (15 000 mAh), vilket ger en räckvidd på upp till 60 kilometer på full laddning. Det är bra att räckvidden är relativt lång, för då behöver man inte släpa den tunga scootern uppför trapporna i tid och otid för att ladda den om man råkar bo i en lägenhet utan hiss.

Acer ES Series 5
Acer ES Series 5 är utrustad med en skivbroms bak. (Foto: Peter Gotschalk)

Körupplevelsen förstörs av långsam acceleration

10-tumsdäcken ger bra väggrepp så man står stadigt på den robusta elsparkcykeln, som även är utrustad med effektiva bromsar: elektronisk frambroms och skivbroms bak.

Acer ES Series 5
Mitt på styret sitter den lilla styrenheten som bland annat visar hastighet och batteriladdning. De tre körlägena ställs in med den lilla knappen under displayen. (Foto: Peter Gotschalk)

Motorn på 350 watt känns dock underdimensionerad för cykelns vikt och storlek, det märks på en långsam acceleration, vilket tyvärr förstör körupplevelsen ganska mycket. Det finns tre körlägen med maxhastigheter på 6 km/h, 10 km/h och 20 km/h, men när även det snabbaste körläget känns som snigelfart är det svårt att bli upphetsad.

Acer ES Series 5
Gasreglaget är placerat vid den högra handbromsen (Foto: Peter Gotschalk)

Användning

Gasreglaget är placerat vid höger handbroms, medan vänster handbroms har plats för en liten ringklocka och reglage för de inbyggda körriktningsvisarna. I mitten finns en liten LED-skärm där man kan se hastigheten och hur mycket ström som finns kvar i batteriet.

Precis under displayen hittar man också den lilla knappen som är det enda sättet att ändra några av elsparkcykelns inställningar utan att använda mobiltelefonen. Bland annat använder man knappen för att växla mellan de tre körlägena.

Läs också Ebii är datortillverkarens spännande vision om en elcykel Elcykeln ebii använder artificiell intelligens för att optimera körupplevelsen.

Alla andra inställningar görs med Acer Escooter-appen, där man bland annat får en överblick över hur långt man har kört och hur mycket ström som finns kvar i batteriet. Appens enda andra funktion – förutom att tända och släcka lamporna – är att man kan låsa elsparkcykeln så att den inte går att köra även om man vrider på gashandtaget. De två hjulen är helt enkelt låsta så att de bara kan snurra ungefär ett halvt varv.

Stöldskydd (eller brist på sådant)

Acer ES Series 5 har inga andra säkerhetsanordningar, inte ens en integrerad metallbygel på ramen – som på E-Way E-6075FRS – som skulle kunna användas för att låsa fast sparkcykeln i ett cykelställ eller liknande.

Acer ES Series 5_ringeklokke Acer ES Series 5_blink
<
>
Vid den vänstra handbromsen hittar man en liten ringklocka och samt kontroller för inbyggda blinkers. (Foto: Peter Gotschalk)

Och det är verkligen synd, för den inbyggda säkerhetslösningen är bland det mest ogenomtänkta och minst effektiva vi har sett. Har man låst Acer ES Series 5 via appen är nämligen hjulen bara låsta så länge elsparkcykeln är påslagen! Om den stänger av sig själv (vilket den gör efter max 60 minuter), eller om tjuven har fräckheten att helt enkelt stänga av strömmen genom att trycka på knappen under displayen, slutar låset att fungera och tjuven kan bara dra med sig elsparkcykeln utan några ytterligare hinder. Och nej, hjullåset återaktiveras inte när man slätter på cykeln igen.

Acer ES Series 5
Elsparkcykeln kan fällas ihop och är därför lättare att flytta om man till exempel behöver ta med den i bilen eller upp till lägenheten. Men var försiktig, den väger 18,5 kilo så du kommer att få trötta armar av att släpa den långt. (Foto: Peter Gotschalk)

Det enda riktiga sättet att säkra Acer ES Series 5 mot stöld är att använda ett fysiskt lås som måste dras genom de svåråtkomliga byglarna vid bakdäcket. Vi är inte imponerade.

Slutsats

”Skomakare, bliv vid din läst” är ett känt gammalt talesätt, och även om den ursprungliga formen av talesättet, ”Ne sutor supra crepidam judicaret (En skomakare bör inte döma något utöver skon)”, härstammar från antiken så är det uppenbarligen fortfarande relevant. Åtminstone när det gäller elsparkcykeln Acer ES Series 5, som vi verkligen inte vill rekommendera till någon.

I Acer Escooter-appen får man en överblick över hur långt man har åkt och hur mycket ström som finns kvar i batteriet. (Foto: Peter Gotschalk)

Motoreffekten är i underkant för den relativt höga vikten, vilket innebär att accelerationen går i snigelfart. Appen, som behövs för att ställa in något annat än de enklaste sakerna, är inte särskilt avancerad, men värst av allt är att det inbyggda stöldskyddet är helt hopplöst. Det blir ett ”nej tack” härifrån, Acer.

Karakter
Acer ES Series 5
Premium

Home tycker

Gediget byggd med 10-tums däck och skivbroms. Stort batteri ger lång räckvidd. Motorn på 350 watt är underdimensionerad för elsparkcykelns storlek och vikt, vilket bland annat påverkar accelerationen. Den löjligaste stöldskyddsanordningen vi har sett – den slutar fungera om man stänger av strömmen.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Mycket körglädje med mindre budget

Liten tuffing

Äntligen en riktig elektrisk kombi

Konservativ och kompetent

Tesla har hört vår bön!

Skär genom luften som en skalpell

Ljud & Bild
Rulla till toppen