I fredags rapporterade Japan att deras SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) lyckats landa på månen som planerat. De skickade även ut två små fordon (LEV-1 och 2) för att undersöka månytan. Detta var ett enormt framsteg efter ett antal misslyckade landningar den senaste tiden. Inte minst den pinsamma kraschen för den ryska landaren i somras.
Men det dröjde inte länge innan problemen började hopa sig. I en serie tweets (säger man fortfarande så?) på X rapporterade JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) om att det var problem med elförsörjningen.
After landing on 1/20 0:20 JST, power from the solar cells could not be confirmed. At a battery level of 12%, the battery was disconnected (as planned) to avoid being unable to restart for a recovery operation due to over-discharge. SLIM therefore powered down at 01/20 2:57 JST.
— 小型月着陸実証機SLIM (@SLIM_JAXA) January 22, 2024
Tydligen genererar solcellerna ingen el till batterierna. Teorin vid tidpunkten var att lutningen på landaren gjorde att solcellerna helt enkelt inte fick tillräckligt med solljus. För att undvika att batteriet laddade ur sig så mycket att det inte skulle kunna laddas upp igen kopplade månlandaren ifrån batteriet när det gått ner till 12 procent.
Men allt hopp är inte förlorat. Det är möjligt att solcellerna får sol igen senare på ”måndagen” när solens position förändras. I så fall är man beredda att starta upp månlandaren igen. I så fall ska man försöka uppnå sina bonusmål, som är att analysera månytan i kratern där man landat.
Den 25 januari kommer JAXA att hålla en presskonferens där man kommer med uppdaterad information om hur det går för SLIM. Man väntas också dela bilder som tagits av landaren och månfarkosterna.
Presskonferensen: