Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

En Sundae McBacon, OK – önskas pommes frites till?

McDonald's har använt AI för att ta beställningar vid drive-thru sedan 2021. Men det är över nu. Den artificiella intelligensen blev lite för uppfinningsrik.

Av / 2024-06-20 - 12:01
En Sundae McBacon, OK – önskas pommes frites till?

Artificiell intelligens (AI) vinner mark inom kundservice. När du bokar en flygresa, handlar på nätet eller försöker ta reda på vad som hände med paketet som PostNord skulle leverera till din dörr, möts du ofta av en serviceminded chatbot som erbjuder sig att hjälpa till.

Sedan 2021 har McDonald’s testat att använda artificiell intelligens för att ta emot beställningar från kunder som väljer att stanna kvar i bilen och beställa sin mat. Den så kallade drive-thru.

Systemet levererades av IBM, och fler än 100 av kedjans restauranger i USA installerade det AI-drivna beställningssystemet. Men nu är det slut med det. Den artificiella intelligensen har fått sparken.

Teknologin var OK – men AI:n var lite för smart

Försöket var en framgång på många sätt. Röstigenkänningen fungerade och AI:n förstod kundernas ord trots motorljud och skramlande mikrofoner. Den lyckades också omvandla beställningen till order till köket.

Men sedan gick det fel. En välprogrammerad AI kan fatta beslut utifrån de data den får och komma fram till en lösning. Och det var här McDonald’s AI blev lite för kreativ.

Läs också Bakfyllerabatt på hamburgare Burger King skannar ditt ansikte. Och om du ser lika fyllesjuk ut som du känner dig, kan du få rabatt. Brasilien.

Droppen som fick bägaren att rinna över var glass med bacontopping. Måltiderna som kom ut ur luckan i slutet av kön stämde inte alltid överens med den beställning som gjorts i mikrofonen. Kunder till hamburgerkedjan har bland annat lagt upp bilder på glass med bacon på toppen. Detta enligt Ritzau och TV2.

McDonald’s stoppar nu användningen av det AI-baserade systemet i alla sina restauranger. Det råder dock ingen tvekan om att snabbmats-AI är här för att stanna. Men hamburgerkedjan vill utforska möjligheterna ytterligare.

Molekylär gastronomi säger OK till baconglass

Baconglass är faktiskt inte så illa. Jag har provat det och det fungerar bättre smakmässigt än man kan tro. Molekylär gastronomi är en vetenskaplig studie av hur smaker kan kombineras, och det visar sig ofta att ingredienser som man aldrig trodde kunde passa ihop faktiskt fungerar. Till och med glass med bacon. Men man måste oftast besöka lite dyrare restauranger än McDonald’s för att bli introducerad till det.

Eller kanske inte: konkurrenten Burger King har faktiskt erbjudit en glass med bacon tidigare. Så kanske var det här den lite för hjälpsamma AI:n fick idén?

John Hvidlykke
(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Burgarkedjan sparkar kreativ AI

Lär dig blindskrift med LEGO

Krypterad meddelandetjänst hotar att lämna EU

Nu är Google NotebookLM här

Google: Dålig humor orsakade svar om lim i pizzaost

- Google ljuger

Googles nya AI-funktion rekommenderade användare att ha lim på sin pizza

Nya EU-regler ska förhindra ”Minority Report"

AI, AI och mer AI i Googles planer

Nu kan du prata med ChatGPT

NASA:s robottåg på Månen

Google Gemini blir mer allsmäktig

Rulla till toppen