Burgare och baksmälla går hand i hand. Det vet vi, och det är en teori som har testats med noggranna empiriska experiment. Men hur illa måste du må dagen efter för att förtjäna en burgare? Burger King har uppenbarligen hittat svaret.
Burger King har nämligen introducerat Hangover Whopper – en version av deras Whopper-burgare speciellt för dagar som denna nyårsdag. Och tillsammans med den erbjuder de en rabatt för synbart bakfulla kunder. Huruvida du är tillräckligt drabbad för att förtjäna en rabatt avgörs av Burger Kings mobilapp, som använder kameran för att analysera kundens ansikte. Ju allvarligare drabbad av gårdagens synder, desto större rabatt.
Det låter som en dystopisk fantasi om ett övervakningssamhälle som hämtat ur George Orwells 1984 eller Terry Gilliams Brazil. Men det är verklighet – även om ”Brazil” inte var helt fel. Det är nämligen bara brasilianska fylltrattar som kan dra nytta av rabatten.
Hangover Whopper och ansiktsskannings-appen är skapade av reklambyrån DM9. Det är oklart hur mycket artificiell intelligens som faktiskt används i appen (och dess äkthet är också diskutabel). Burger King lovar i alla fall att inte samla in data om kundernas nykterhet för senare användning.
Kampanjen pågår fram till den 2 januari, så om du har firat nyår i Brasilien och inte mår så bra kan du köpa en Whopper till rabatterat pris.
Källa: Gizmodo

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!