Tyska industrilegenderna Telefunken är tillbaks på den nordiska marknaden efter många års frånvaro. De kommer med tiden lansera både 3D-skärmar med passiv teknik och tyngre audio-produkter.
Telefunken och Polaroid är övertygade om att 3D med cirkulärt polariserade linser kommer att bli den dominerande tekniken framöver. Det finns rum för bättre kvalitet i förhållande till de mer påkostade aktiva glasögonen, menar de två tillverkarna.
Telefunken Professional 3D Eyewear kollektionen är RealD godkänd och har flera modeller och storlekar för barn, vuxna och för att sitta utanpå vanliga glasögon. Glasögonen har en omslutande form med välvda glas för en bättre upplevelse. Glasen är framställda med Polaroids Thermofusion teknik för att undvika förvrängningar. Highend-modellen för cirka 400 kronor har dessutom UV-skydd och antireflexbehandling. Ett steg upp från gratisglasögonen alltså men fortfarande mer överkomligt än den aktiva varianten.
Är det värt att lägga pengar på dyrare passiva glasögon? Bild & Ljud Hemmas utsände fick testa glasögonen i Telefunkens monter på IFA-mässan och kunde slå fast att Polaroid-glasögonen är betydligt mer bekväma. Glasen är större och ger ett bredare synfält än LG:s Cinema 3D-glasögon. I dagsljus är det också märkbart att man inte får några reflexer från baksidan av glasen.
Polaroid spår att marknaden för 3D-glasögon kommer att växa. Flera producenter visade upp 3D-glasögon i Berlin, bland annat amerikanska Oakley.