En av anledningarna att det finns så få spel till Mac är att det inte är helt enkelt att porta ett spel från en plattform till en annan. Man kan visserligen använda en spelmotor som finns för båda för att minska arbetsmängden, men det är fortfarande en massa jobb att kompilera om ett spel för att fungera på ny hårdvara med ett annat operativsystem.
Men nu har Apple på utvecklarkonferensen WWDC visat upp sitt Game Porting Toolkit. Det sägs påminna om vad Valve gjorde mitt sitt Proton för att få Windows-spel att fungera på sin spelkonsoll Steam Deck som kör Linux istället för Windows. Det översätter anrop till operativsystemet i realtid, så att exempelvis ett grafikanrop till Windows DirectX istället blir ett anrop till Apples Metal.
Det ska sägas att verktyget är tänkt för att en Windows-spelutvecklare ska kunna få en snabb uppfattning om hur deras spel körs på en Mac. Därefter ska de kunna besluta om de ska lägga en massa pengar på att göra en Mac-version av spelet.
Men det är ingenting som hindrar vanligt folk att försöka köra sina Windows-spel på sin Mac. Det kommer dock inte att bli problemfritt. Apples verktyg är baserat på kod från Crossover, som utannonserade stöd för DirectX 12, ett stort steg framåt, tidigare denna månad. I en bloggpost förklarade de att de fick fixa mängder av buggar för att få Diablo II Resurrected att funka på Mac. ”Vi kommer att behöva lägga till stöd för ett spel i taget” säger CodeWeavers.
I got Cyberpunk 2077 running on an M1 MacBook!
by u/isaa6 in macgaming
Men aktiviteten i spelforumen är febril för att få detta att fungera bättre och enklare. Vi kommer nog att få se någon sorts gränssnitt som även noviser kan använda för att köra enstaka spel, utan att behöva vara programmerare.
Spel har faktiskt fått oväntad uppmärksamhet från Apple, som med nya operativsystemet macOS Sonoma faktiskt inför ett spellläge. I läget får spelet högsta prioritet för att kunna köra smidigt, samtidigt som AirPods får dramatiskt mindre fördröjning, och samma sak för spelkontrollers.
Här är mer detaljerad info, främst inriktad på utvecklare.
Läs också:
Apple lanserar Vision Pro
De nya AR-glasögonen integrerar verkligheten med Apples appar och tjänster.