Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Gaming på Mac står inför en revolution

Apples nya verktyg låter Windows-spel köras på Apples CPU utan att först behöva modifiera spelet.

Av / 2023-06-10 - 13:00
Gaming på Mac står inför en revolution

En av anledningarna att det finns så få spel till Mac är att det inte är helt enkelt att porta ett spel från en plattform till en annan. Man kan visserligen använda en spelmotor som finns för båda för att minska arbetsmängden, men det är fortfarande en massa jobb att kompilera om ett spel för att fungera på ny hårdvara med ett annat operativsystem.

Läs också Äntligen större Macbook Air Apples populära lätta laptop hade ett handikapp, den lilla skärmen, men nu växer den till fullstorlek.

Men nu har Apple på utvecklarkonferensen WWDC visat upp sitt Game Porting Toolkit. Det sägs påminna om vad Valve gjorde mitt sitt Proton för att få Windows-spel att fungera på sin spelkonsoll Steam Deck som kör Linux istället för Windows. Det översätter anrop till operativsystemet i realtid, så att exempelvis ett grafikanrop till Windows DirectX istället blir ett anrop till Apples Metal.

Bild: Apple

Det ska sägas att verktyget är tänkt för att en Windows-spelutvecklare ska kunna få en snabb uppfattning om hur deras spel körs på en Mac. Därefter ska de kunna besluta om de ska lägga en massa pengar på att göra en Mac-version av spelet.

Läs också Den råaste Macen någonsin Uppdaterar Mac Studio och Mac Pro med M2 Ultra och upp till 192 GB minne.

Men det är ingenting som hindrar vanligt folk att försöka köra sina Windows-spel på sin Mac. Det kommer dock inte att bli problemfritt. Apples verktyg är baserat på kod från Crossover, som utannonserade stöd för DirectX 12, ett stort steg framåt, tidigare denna månad. I en bloggpost förklarade de att de fick fixa mängder av buggar för att få Diablo II Resurrected att funka på Mac. ”Vi kommer att behöva lägga till stöd för ett spel i taget” säger CodeWeavers.

I got Cyberpunk 2077 running on an M1 MacBook!
by u/isaa6 in macgaming


Men aktiviteten i spelforumen är febril för att få detta att fungera bättre och enklare. Vi kommer nog att få se någon sorts gränssnitt som även noviser kan använda för att köra enstaka spel, utan att behöva vara programmerare.

Spel har faktiskt fått oväntad uppmärksamhet från Apple, som med nya operativsystemet macOS Sonoma faktiskt inför ett spellläge. I läget får spelet högsta prioritet för att kunna köra smidigt, samtidigt som AirPods får dramatiskt mindre fördröjning, och samma sak för spelkontrollers.

Här är mer detaljerad info, främst inriktad på utvecklare.

 

Läs också:

Apple lanserar Vision Pro

De nya AR-glasögonen integrerar verkligheten med Apples appar och tjänster.

Läs mer
Jonas Ekelund
(f. 1969): Journalist och nyhetsredaktör. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Apple godkänner PC-emulator för iOS

Fortnite tillbaka på iOS

AOC: Full HD fortfarande aktuellt

Första UPS:en för spelare

Platt tangentbord kan nästan skickas som ett brev

Razers nya gamingmus väger endast 55 gram

Här är de nya Xbox-konsolerna

Spel med djup

Ge dig in i spelet med AI

Samsungs gamingskärmar med AI

En ansiktslyftning för Asus handhållna konsol

Fred i konsolkriget efter 45 år

Rulla till toppen