TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Onlineköpen på Black Friday minskade för första gången någonsin

För första gången någonsin har konsumenternas onlinekonsumtion i samband med Black Friday minskat, visar en ny rapport från Adobe. I år handlade konsumenterna för 8,9 miljarder dollar online mot 9 miljarder dollar förra året.

forfatter
Publicerad 2021-12-03 - 09:00

Onlineförsäljningen under Black Friday sjönk något i år, vilket är första gången som konsumtionen är lägre än året innan. Det visar en ny rapport om julklappsköp från Adobe Analytics. Rapporten visar att det handlades online för 8,9 miljarder dollar i år, vilket är något mindre än de 9 miljarderna som spenderades 2020.

Adobe påpekar att den nedåtgående trenden kan orsakas av en ökning av tidig konsumtion, eftersom vissa butiker startade reor och kampanjer redan i oktober.

Enligt Vivek Pandya, chefsanalytiker på Adobe Digital Insights, har konsumenterna blivit mer medvetna om de riktiga erbjudandena. Även om de är tidigare eller senare än Black Week:

”För första gången någonsin såg Black Friday en omvänd tillväxttrend jämfört med de senaste åren. Köpare är strategiska i sina presentinköp, köper mycket tidigare på säsongen och är flexibla när det kommer till shopping för att säkerställa att de får de bästa erbjudandena.” säger analytikern.

Fler människor köper via mobilen, men de flesta föredrar fortfarande datorn

44,4 % av all onlineförsäljning på Black Friday skedde via en smartphone, vilket är en ökning med 10,6 % jämfört med föregående år. 62,2 % av alla besök kom via en smartphone, vilket är en ökning med 2,2 % jämfört med 2020. Det tyder alltså på att konsumenterna fortfarande föredrar att surfa på sin mobil, men ändå vill göra det slutgiltiga köpet via datorn.

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategichef och journalist. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Kom i centrum av mötet Med 4x zoom lovar Creative Live! Cam Sync V3 att sätta dig i mitten av ... Zoom.
Integrerad arbetshäst för kontoret Lenovo ThinkCentre neo 50a är en elegant arbetsstation till (hemma)kontoret som lovas vara både kraftfull och intelligent.
Dell-datorer för flexibelt arbete Dell fokuserar på den så kallade hybrid-arbetsplatsen – alltså när man inte bara jobbar på kontoret utan var som helst.
Smart kamera för mötesrummet Nu är det slut med att gömma sig för kameran vid videomöten.
Billigaste Apple-skärmen är nästan mitt i prick Apples nya Studio Display är perfekt för många men hopplös för andra – och har en överraskande brist.
Jabras webbkamera är både snygg och smart Jabra Panacast 20 ger den mest prisvärda bilden vi har sett hittills. Och plus i kanten för att den nästan är elegant!
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend