Onlineförsäljningen under Black Friday sjönk något i år, vilket är första gången som konsumtionen är lägre än året innan. Det visar en ny rapport om julklappsköp från Adobe Analytics. Rapporten visar att det handlades online för 8,9 miljarder dollar i år, vilket är något mindre än de 9 miljarderna som spenderades 2020.
Adobe påpekar att den nedåtgående trenden kan orsakas av en ökning av tidig konsumtion, eftersom vissa butiker startade reor och kampanjer redan i oktober.
Enligt Vivek Pandya, chefsanalytiker på Adobe Digital Insights, har konsumenterna blivit mer medvetna om de riktiga erbjudandena. Även om de är tidigare eller senare än Black Week:
”För första gången någonsin såg Black Friday en omvänd tillväxttrend jämfört med de senaste åren. Köpare är strategiska i sina presentinköp, köper mycket tidigare på säsongen och är flexibla när det kommer till shopping för att säkerställa att de får de bästa erbjudandena.” säger analytikern.
Fler människor köper via mobilen, men de flesta föredrar fortfarande datorn
44,4 % av all onlineförsäljning på Black Friday skedde via en smartphone, vilket är en ökning med 10,6 % jämfört med föregående år. 62,2 % av alla besök kom via en smartphone, vilket är en ökning med 2,2 % jämfört med 2020. Det tyder alltså på att konsumenterna fortfarande föredrar att surfa på sin mobil, men ändå vill göra det slutgiltiga köpet via datorn.