TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Kommentar

Kommentar: Betalväggen

Världen har förändrats, marknaden likaså. Därför har vi också gjort förändringar som vi anser vara nödvändiga.

forfatter
Publicerad 2021-05-16 - 08:00
Detta är en kommentar. Kommentaren ger uttryck för skribentens åsikter

Man behöver inte ha surfat runt länge på internet för att veta att det svämmar över av information. Mycket kommer man åt med en enkel klickning – gratis, lätt att hitta och likadant på många olika ställen. Väldigt mycket av det man hittar på nätet är inte unikt material utan klippt, klistrat och lätt omarbetat material som upprepas på olika webbplatser.

Oftast är det gratis.

Men de senaste åren har betalväggarna dykt upp, till mångas irritation. Lokalnyheterna som förut var gratis har hamnat bakom en betalvägg. Samma sak har hänt på andra ställen i världen, där mindre unikt material är tillgängligt kostnadsfritt för besökarna.

Flera webbplatser är mer eller mindre stängda för läsare som inte prenumererar och det är en helt nödvändig konsekvens av hur marknaden har förändrats de senaste 10 åren.

För inte ens 5-6 år sedan stod annonsintäkterna för merparten av Ljud & Bilds intäkter. Då var allt innehåll på våra webbsidor gratis. Men annonsmarknaden har förändrats markant och rört sig i riktning mot nätet och sociala medier – som Facebook och Google – och flyttats från traditionella tidnings- och webbannonser.

På grund av minskande annonsintäkter vänder medierna sig snabbt till prenumerationslösningar, och det har vi också.

Prenumeranter är viktiga för att säkerställa att vi får intäkter som motiverar affärsverksamheten. Det är faktiskt så att även om redaktionen drivs av entusiaster som brinner för musik, bra ljud och ny teknik, så lever vi av våra intäkter. Det är de som betalar räkningarna och som gör det möjligt för oss att leva på att skapa unikt material till våra läsare.

Detsamma gäller de tryckta tidningarna, som också har tappat merparten av sina traditionella annonsintäkter. Fler och fler tar betalt för innehållet genom en betalvägg, precis som vi. En nischad webbsida som ljudochbild.se ger läsarna tillgång till unikt material, skrivet av oberoende, professionella och entusiastiska journalister, med stor kompetens inom olika fackområden, vilket hjälper läsarna att fatta rätt beslut innan de köper.

Vår betalningslösning garanterar att vi kan göra ett så bra jobb som möjligt för våra läsare, som förtjänar kritisk och upplysande journalistik och helt oberoende tester de kan lita på.

Journalistik kostar, oavsett om man skriver om krig och covid, eller ljud och bild.

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Kommentarer


Välkommen till Ljud & Bilds kommentarsfält. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till temat och var saklig, så slipper vi moderera inlägg. Andra frågor eller synpunkter skickas till Redaktion@ljudochbild.se

Subscribe
Notify of
1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Visst, det är rimligt att även Ljud&Bild vill ha BETALT för det som ni presterar, något som ni oftast gör mycket bra. 😊 TACK!
Men era betalningsanspråk måste vara RIMLIGA!
Nu tyder mycket på att era prisjusteringar uppåt… har spårat ur! 🤨 Och därmed riskerar ni att förlora både Läsare och Betalare. Trist!

Integrerad arbetshäst för kontoret Lenovo ThinkCentre neo 50a är en elegant arbetsstation till (hemma)kontoret som lovas vara både kraftfull och intelligent.
Dell-datorer för flexibelt arbete Dell fokuserar på den så kallade hybrid-arbetsplatsen – alltså när man inte bara jobbar på kontoret utan var som helst.
Smart kamera för mötesrummet Nu är det slut med att gömma sig för kameran vid videomöten.
Billigaste Apple-skärmen är nästan mitt i prick Apples nya Studio Display är perfekt för många men hopplös för andra – och har en överraskande brist.
Jabras webbkamera är både snygg och smart Jabra Panacast 20 ger den mest prisvärda bilden vi har sett hittills. Och plus i kanten för att den nästan är elegant!
Ljud & Bild fyller 30 år 30 år med hifi, konsumentelektronik och ny teknik
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend