Enligt en Svensk undersökning som genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 28–30 november 2022 framkom det att två av tre (63 %) svenskar tycker att det är frustrerande att inte höra vad andra säger i ett röst- eller videosamtal. Hälften (53 %) av svenskarna tycker att det är irriterande att inte bli hörd själv. Troligtvis gäller ungefär samma siffror i övriga nordiska länder.
Undersökningen visar att konsekvensen av detta blir att osäkerheten på om man hörs tillräckligt bra leder till att man känner sig begränsad under samtalet och därmed undviker ämnen som annars känts helt naturliga. En av tre (32%) uppger att de skulle undvika att berätta om något känslomässigt, samtidigt som en av fem skulle hoppa över att ställa en fråga i ett möte vid osäkerhet kring ljudet. Att skoja tycks också undvikas vid bristande teknik, drygt en av fyra (27%) skämtar inte när de är osäkra på om de hörs eller inte.
”– Arbetsvärlden är först och främst virtuell, och Teams, Zoom och onlineplattformar är nu det nya normala sättet för oss att komma i kontakt med varandra. I dessa digitala miljöer har ljudet en betydande inverkan på hur vi känner oss och interagerar med varandra. Med distans- och hybridarbete är det viktigare än någonsin att ha ett bra och pålitligt ljud för att kunna engagera sig, dela viktig information eller uttrycka personliga åsikter varje dag. Företagsledare och organisationer bör göra allt de kan för att skapa en virtuell arbetsplats där anställda kan skapa mer mänskliga och autentiska relationer med kollegor, och där alla kan trivas i en värld med hybridarbete”, säger Claus Fonnesbech, Senior Communications Director på Jabra.
Undersökningen är beställd av ljud- och videoföretaget Jabra. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel. Totalt intervjuades 1027 personer i åldern 18–79 år.