18 september hade Ratched premiär på Netflix. Serien berättar ursprungshistorien om ”Syster Helvete” från One Flew Over the Cuckoo’s Nest, Mildred Ratched (Sarah Paulson), och har blivit en megasuccé för strömningsjätten.
Ryan Murphy (American Horror Story) och Ian Brennan ligger bakom serien som berättar om syster Ratched innan hon kom till mentalsjukhuset i Oregon.
I vår recension av delade vi ut 6 stjärnor och skrev att:
Bakgrundshistorien om den legendariska, iskalla syster Ratched är en perfekt inramning för en ovanligt lyckad TV-serie.
Annonce
Det är uppenbart att många av Netflix nästan 200 miljoner prenumeranter håller med, för på bara de första fyra veckorna har så många som 48 miljoner (!) abonnenter/hushåll bänkat sig framför TV:n/mobilen för att se syster Ratched gå loss mentalt.
Serien gick direkt till topplatsen första veckan och fortsätter att dra till sig tittare som flugor till ett flugpapper.
Ratched är därmed den debutserie som har genererat flest tittare hittills 2020, och nummer två på listan sedan ”tidernas gryning”, bara besegrad av den lättrökta kalkonen The Witcher (som hade otroliga 76 miljoner tittare den första månaden).
I samband med presentationen av resultatet för det tredje kvartalet meddelar Netflix att den extrema abonnemangstillväxten som kom under corona-lockdown nu har börjat avta. Under Q1 fick Netflix (globalt) hela 16 miljoner nya abonnenter och under Q2 kunde de lägga till ytterligare 10,2 miljoner.
Q3 (juli-september) kom det däremot ”bara” 2,2 miljoner nya abonnenter till världens största streamingtjänst – färre än vad marknaden (och Netflix) hade räknat med.
Nyligen har Netflix också avslutat flera av sina mer kända serier, som Glow, The Society och Altered Carbon. Den senaste serien som fick ”dödsdom” var det helt nya rymddramat Away, som inte fick mer än en enda säsong på grund av osäkerheten kring corona, lockdown och dyra produktionskostnader.
Huruvida Netflix börjar känna av konkurrensen från nykomlingen Disney+ vet vi inte, men det är ingen hemlighet att Disney+ har lockat till sig fler än 60 miljoner abonnenter sedan lanseringen i november 2019 – och ”Musse Pigg” finns i mycket färre länder än Netflix.