Recension: The Witcher, säsong 1

Netflix hittar inte fantasyforme(l)n

En dryg månad efter premiären har The Witcher hunnit bli en av Netflix största succéer – vi fattar verkligen inte varför.
Karakter
Äventyr
The Witcher, säsong 1
Annons
Annons
forfatter

Man kan komma långt med nakna bröst, men det räddar dessvärre inte en TV-serie.

Emma Appleton och Henry Cavill. The Witcher, säsong 1 (Foto: Netflix).

Polsk fantasy

Netflix nya stora satsning bygger på böckerna (som sedan transformerats till en hejdundrande spelsuccé) av den polska författaren Andrzej Sapkowski.

Något kortfattat följer vi huvudpersonen, mutanten Geralt från Rivia (Henry Cavill), när han utför sitt jobb som prisjägare och lönnmördare, en så kallad ”witcher”. Hans specialitet är spektakulära likvidationer av alla tänkbara, och otänkbara, monster – färdigheter som är praktiska att ha under den mörka medeltiden.

Som rena rama Lucky Luke vandrar The Witcher runt och småpratar med sin häst, som är hans enda vän minsann. Häxkarlen Geralt är muskulös, butter, humorbefriad och sur, har en överdriven basröst som utstöter enstaviga ord och är egentligen bitter och arg på allt och alla. Känslor och synpunkter är ingenting för honom, men på vägen tvingas han fatta ett par moraliska beslut om vem han ska skydda eller döda.

Annons

Med sig på den ensamma landsvägen får han en irriterande munter ung skald, Jaskier (Joey Batey). Först är han bara ett stort irritationsmoment för grymtande hjälte, men efter ett litet tag anar vi tecken på en spirande bromance.

Rakt på sak

Skaparna av en annan fantasy-serie, den inte helt okända Game of Thrones, bestämde sig för att tona ner fantasy-elementen från böckerna (A Song of Ice and Fire) rejält, men The Witcher går all in – vilket förmodligen kommer att tilltala fantasy-fantaster, fast kanske inte ”vanligt folk”.

Med det sagt så är det inte överdoser av trollkarlar, häxor, magi, alver, jättespindlar och igelkottsliknande riddare som är seriens problem, sådant kan vara väldigt underhållande. Nej, problemet med The Witcher är uppbyggnaden, tempot och dramaturgin i handlingen/avsnitten, samt en katastrofalt usel (!) Cavill.

Vi kan inte föreställa oss en skådespelare med mindre charm och närvaro än Henry Cavill. En död sten skulle fängsla oss mer än hans fullständigt monotona ansikte och patetiska grymtningar. Han kunde förvandla Superman till en posterboy-aktig vaxdocka och nu gör han en ren parodi av Geralt av Rivia. Men han vet hur man svingar ett svärd, det ger vi Cavill.

Annons
The Witcher, säsong 1 (Foto: Netflix).

Där Game of Thrones ägnade flera avsnitt åt att bygga upp en karaktär gör The Witcher precis tvärtom. Om du inte har någon förkunskaper om handlingen och karaktärerna så gäller det att hänga med i svängarna, för här är det pang på.

Historien är osammanhängande, dramaturgin haltar och huvudrollernas historieutveckling hoppas elegant över. De tre första avsnitten kan bäst beskrivas som ett kontinuerligt kaos, där vi kastas in i berättelsen, sedan kommer snabbt en ny scen och nya karaktärer.

Vi introduceras bland annat som hastigast för trollkarlen Stregobor (Lars Mikkelsen), i en scen som ser ut som om den kommer direkt från inträdesprovet för filmstudenter, där han kommer med lite kvasifilosofi om livet och varför Geralt måste döda Clean. Båda två är karaktärer som är fullständigt bortkastade.

Tre historielinjer

Förutom huvudpersonen The Witcher följer vi berättelsen om prinsessan Ciri som är på flykt efter att grannlandets armé har slaktat hennes stad, inklusive kungafamiljen.

Vi får reda på att Geralt har ett förflutet, och en anknytning till Ciri, som nu gömmer sig ute i skogen bland det vilda folket.

Annons
Anya Chalotra. The Witcher, säsong 1 (Foto: Netflix).

En annan, och betydligt mer fascinerande, karaktär är grisbondeflickan Yennefer från Vengerberg (Anya Chalotra, från Wanderlust). Yennefer har haft en ganska så svår barndom eftersom att hon råkade ut för att bli sld till en trollpacka (för en lägre summa än vad en gris kostar) eftersom hennes pappa inte tålde hennes avskyvärda puckelrygg. Hon går från att vara vanställd bondtölp till elev på trollkarlsskola, får tillträde till slottet och skaffar sig sedan betydligt större ambitioner som en mäktig trollkvinna.

Yennefer, briljant porträtterad av karaktärsskådespelaren Chalotra, är tveklöst karaktären som har den mest spännande och intressanta utvecklingen genom serien. Hon är komplex, oförutsägbar och gör en resa, både fysiskt och framför allt mentalt, som är många mil från Geralts platta karaktär.

The Witcher, sesong 1_5 WW_106_01.04.2019_284.NEF WW_101_22.05.2019_239.ARW WW_101_29.11.2018_144.NEF WW_106_14.03.2019_405.NEF WW_104_25.01.2019_39.NEF WW_103.11.02.2019_114.NEF WW_101_09.03.2019_28.NEF WW_101.03.12.2018_181.NEF WW_101_29.11.2018_258.NEF WitcherS1 WW_108_10.05.2019_447.ARW WW_108_10.05.2019_213.ARW WW_108_11.03.2019_231.NEF WW_108_10.05.2019_71.ARW WW_106_18.03.2019_546.NEF WW_106_13.03.2019_175.NEF WW_105_20.02.2019_68.NEF WW_102_27.11.2018_61.NEF WW_101_21.11.2018_538.NEF WW_101_03.11.2018_174.NEF WW_105_20.02.2019_53.NEF WW_103_25.01.2019_320.NEF WW_102_02.11.2018_162.NEF WitcherS1
<
>
The Witcher, säsong 1 (Foto: Netflix).

Glimtar av storhet

Den första säsongen börjar långsamt, faktiskt ganska tråkigt, bortsett från ett par blodiga monsterslakter och mängder av utslitna tarmar, är det inte mycket som händer. Serien trampar helt enkelt vatten. Men i fjärde och femte avsnittet uppvisar The Witcher små gryende tecken på vad den skulle kunna bli.

Vi får en skymt av lössluppen metahumor mellan Jaskier och Geralt, handlingen stramas till och framför allt blir Yennefer och hennes stora ambitioner allt mer utrymme. Plötsligt vaknar vi till från mobilskärmen och orkar engagera oss i Geralts (eller, egentligen, Yennefer) liv och leverne.

The Witcher kommer förmodligen att uppskattas rimligt mycket av fansen till bokserien och spelen (och dem finns det många av!), men någon ny serie för ”den breda massan” à la Game of Thrones är den garanterat inte. Däremot har den en potential att bättra sig ordentligt från den röriga första säsongen. Tre stjärnor.

Annons

Recensionen bygger på de första 5 (av 8) avsnitten. Hela säsong 1 går att streama på Netflix.

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • Netflix
  • Release: 20 december 2019
  • Regi: Alik Sakharov
  • Med: Henry Cavill, Anya Chalotra, Freya Allan, Joey Batey, Adam Levy, Lars Mikkelsen, Jodhi May, Mimi Ndiweni, Eamon Farren
  • Genre: Äventyr
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Längd: 8:20
  • Betyg: 3
IMDB Rating
The Witcher  | TV Series (2019– ) 60min | Action, Adventure, Drama | TV Series (2019– ) Summary: Geralt of Rivia, a solitary monster hunter, struggles to find his place in a world where people often prove more wicked than beasts.
Countries: USA, PolandLanguages: English

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.