Att sammanfatta ett helt år med TV-serier och filmer är alltid en märklig upplevelse. Förvånansvärt många av filmerna/serierna har man glömt bort, en del pärlor blir man påmind om – och man får en mer helhetlig bild av året som gått.
Bortsett från liggsår och ett stigande glykemiskt index har det blivit många stunder med bra underhållning, överraskningar, nyskapande och briljanta skådespelare – men också mycket medelmåttighet och satsningar på säkra kort.
Filmfokus och lokala satsningar av Netflix
De senaste 3–4 åren har Netflix mångdubblat budgeten för egenproduktioner, detta har framför allt gynnat lokala produktioner, som svenska Störst av allt och (den katastrofalt dåliga) brittisk/norska The Innocents. I år har även HBO hoppat på tåget med lokala serier, som norska Beforeigners. Även om första säsongen inte var en fullträff så har den en lovande premiss som kan räcka till många säsonger.
Förutom alla serier har egenproducerade filmer fått allt större budgetar, vilket lett till att strömningsjättarna numera kan locka till sig de största namnen (både framför och bakom kameran) från Hollywood. Roma satte en ny standard och vann också en Oscar för årets bästa film.
Låt oss hoppas att normen inte blir lättsamma komedier, som Murder Mystery – en film som det går tretton på dussinet av. Netflix imponerade med filmer som Outlaw King, The Highwaymen och Triple Frontier. Längre fram i år släpper Netflix en av filmerna som vi har störst förväntningar på, The Irishman av Martin Scorsese med Robert De Niro och Al Pacino i huvudrollerna. Sådana storsatsningar bådar gott för strömningsutbudet (och ger en varningssignal till biomarknaden), och Netflix är dessutom tvungna att satsa stenhårt på egenproducerat material nu när Disney+ kommer i full fart nästa år.
Otroligt stark serieår
Bortsett från magplasket The I-Land har årets säsong, och inte minst sensommaren/hösten, bjudit på massor av godbitar, till exempel den skrämmande Chernobyl, spännande True Detective säsong 3, intrikata Sharp Objects, originella Sex Education, exotiska I Am the Night, klassikern Bosch säsong 5, actionfyllda Tom Clancy’s Jack Ryan, superspännande The Spy, innovativa Carnival Row – och sist men inte minst den storslagna finalen av episka Game of Thrones. Och nyligen fick vi se mer av Billy Bob Thorntons protagonist i sköna Goliath.
Biomarknaden har fortfarande ett (överdrivet) fokus på remakes och superhjältar, det är strömningstjänsterna som står för innovation och nya satsningar. Med det sagt så blev vi imponerade av avslutningen av Avengers, Endgame – och remakes av gamla klassiker är inte heller att leka med, se bara på den fantastiska A Star is Born.
Vi låter de många missarna och besvikelserna passera i tysthet. De, och tusentals fler recensioner, kan du läsa om på vår hemsida. Gott nytt film- och TV-år!